Energiekosten - De toekomst

Gisteren had ik beloofd om op te schrijven hoe ik een plan wil trekken om verder mijn energiebehoeftes naar beneden te krijgen. Ik beschrijf vandaag zowel de zaken die ik heb uitgevoerd als die ik in de toekomst (+/- 5 jaar) wil gaan uitvoeren. Je kan hier zelf eventueel zaken uithalen die je voor jezelf ook interessant vind om uit te voeren. Sommige zaken zullen mensen niet op willen inboeten, maar soms kan dit toch enorm schelen in de energiekosten.

Waarom bezuinigen?
Allereerst waarom ik wil bezuinigen? Wat drijft mij? Heel simpel, ik vind dat wij veel te veel consumeren. Iets wat eigenlijk niet nodig is in onze wereld. We willen meer en meer en het is nooit genoeg. Mensen willen alle luxe van de wereld, maar vergeten vervolgens om zuinig te zijn. Pas als het economisch tegen zit (zoals nu) gaat er een lamp branden dat ze moeten bezuinigen omdat ze het niet meer kunnen betalen. Waarom dan pas? Waarom niet gewoon altijd? Ik ben van mening dat we tevreden moeten zijn met wat we hebben en er van moeten genieten, maar met mate.

Wat heb ik reeds gedaan? 

Elektra:
- Spaarlampen in de meest gebruikte lampen (niet op de wc bijv)
- Niets standby, maar achter schakelaars
- Niets onnodigs aan zoals lampen in een kamer waar je niet bent
- Zoveel mogelijk laptop in plaats van desktop gebruiken
- Desktop enkel aan als je er ook bent
- Energiemeter aan aparaten hangen om erachter te komen welke veel gebruiken

Vooral dit laatste zorgt voor meer bekendheid met je apparaten. Onze stereo gebruikte aan 10 watt, maar in standby ook 10 watt! Dat is toch ongeveer 10 euro per jaar. Zelfde geldt voor onze UPC mediabox. Deze gebruikte 25 watt in standby. Al dit soort dingen heeft ervoor gezorgd dat we ongeveer 150 watt aan standby zaken konden uitsluiten.

Gas:
- Verwarming op meeloopstand in kamers waar je nooit komt
- Verwarming niet hoger dan 19 graden
- 1 uur voor slapen gaan verwarming uit
- Reflector isolatie achter radiatoren plakken
- Gordijnen voor ramen
- Tochstrips onder deuren

Al deze zaken hebben er zeker voor gezorgd dat er minder warmte via ramen en deuren weggaat, of kou binnenkomt. Wij hebben helaas last van een slecht geisoleerde keuken en vloer waardoor ons huis heel snel afkoelt en wij onnodig veel warmte verliezen. Iets waar niet snel iets aan te doen is.

Bovenstaande zaken hebben bij elkaar niet meer dan 50 euro gekost, echter hebben alleen al aan elektra 150 euro opgeleverd. Qua gas durf ik geen uitspraken te doen aangezien ik er pas sinds december 2010 woon en ik vrijwel meteen ben begonnen met het uitvoeren van bovenstaande. Wel geldt dat elke graad lager voor 6% minder. Wat neer komt op 50 euro al naast de andere uitgevoerde besparingen.

Voor de toekomst:

De toekomst is toch wel wat ingrijpender en zal niet voor slechts 50 euro kunnen. Echter hebben wij het plan om binnen 5 jaar de beneden verdieping te verbouwen. En echt alles aan te pakken. Waaronder de volgende zaken:

- Vloerisolatie, zowel in de kruipruimte als een goede ondervloer
- Nieuwe keuken met isolatie (Als je een keukenkastje opent voel je koude wind eruit komen)
- Nieuwe koelkast!, deze is uit 1992 en is echt een energievreter! (600-750 kwh per jaar!)
- Radiatoren uit 1968 vervangen voor hoog rendement + extra radiator aansluiting in kamer
- Plafond laten isoleren
- Optie om te kijken naar een warmtebron installatie (deze is afhankelijk van de kosten die dit met zich mee brengt)
- Zonnepanelen op het dak

Vooral de laatste twee zullen ervoor zorgen dat wij geen gas meer nodig zullen hebben en niet meer afhankelijk zijn van de energieboeren, maar het lekker zelf opwekken. Echter voordat we dit doen willen we de zoveel mogelijk al hebben bespaard door het gewoon niet te gebruiken.

Volgend jaar op de planning:
Voor volgend jaar hebben we slechts 1 ding op de planning namelijk:

- Vervangen VR ketel naar HR ketel + fatsoenlijke thermostaat.
- Goed inregelen van CV systeem

Hiermee hoop ik ook ongeveer 15-20% van ons verbruik mee terug te dringen. Zeker als we deze goed inregelen door de ketel op bijv 55 graden in te stellen. Hierdoor werkt je HR ketel namelijk efficiënter dan dat deze het zou doen op 75 graden.

Ik kan wel stellen dat dit alles al ervoor heeft gezorgd dat ons begrootte maandelijkse energiekosten van 150 euro al zijn gedaald naar 109,52. In mijn excelsheet kom ik als ik zo doorga las nu al op 99 euro uit per maand, maar mijn doel is toch wel op 80 euro te komen! Helpen jullie mij mee?

Een hoop plannen dus! Ik hou jullie op de hoogte!

Reacties

Populaire posts