Onze gezamelijke geldbuffer

Zoals vele van jullie weten die dit blog lezen is het erg handig om een gezamelijke geldbuffer aan te houden. Vooral als er zaken kapot gaan die direct vervangen moeten worden (zoals een wasmachine of iets dergelijks) is het niet handig als je geen geld tot je beschikking hebt om dit direct aan te kopen.

Maar wat is nu een goede hoeveelheid om als buffer achter te houden? 
Sommige mensen gaan rekenen met maandsalarissen. Andere gebruiken het Nibud als inschattingspunt. Hoe het ook zei, er is geen gouden regel. Er zijn enkel adviezen.

Voor mezelf heb ik een combinatie van gezond verstand en het nibud gebruikt. Het nibud adviseerde me het volgende:

Minimumbuffer: 4300
Adviesbuffer:      8300

Ik vind dit persoonlijke erg laag, zeker omdat wij een koophuis hebben en hier natuurlijk ook regelmatig onderhoud op moet plaatsvinden. Het zal je maar gebeuren dat er een dakgoot vervangen moet worden en je lekkage hebt. Daarnaast willen wij de buffer ook gebruiken om de standaard rekeningen te betalen zoals gemeentegeld en de zorgpremie etc.
Voor mezelf had ik de buffer op minimaal 10.000 euro gezet. Zeker met het advies van het Nibud in mijn ogen denk ik dat het wijs is om deze buffer aan te gaan leggen. De vraag is alleen hoe lang doe ik erover.

Op het moment hebben we niet veel in onze gezamelijke kas. Namelijk 1021,45 euro. Dit komt mede doordat we de zorgpremie (jaarlijkse incassering) van onze buffer hebben betaald en hij hierdoor met ongeveer 2800 euro is gedaald.

We sparen maandelijks ongeveer 500 euro op onze gezamelijke rekening (onze persoonlijke rekeningen laten we buiten schot hier). In principe kunnen we dus in 18 maanden ons doel bereikt hebben. Ware het niet dat er tussendoor natuurlijk ook uitgaven van de spaarrekening zullen zijn, of momenten dat er niets gespaard kan worden. Een realistischere schatting is dan 20 tot 24 maanden.


Je bent dus 2 jaar bezig om je gezamelijke buffer te vullen. De vraag is, is dit niet wat lang? Hoe hebben jullie dit gedaan? Of hebben jullie extra bijgestort om deze sneller te bereiken?

p.s. Ik zal verder ook op dit weblog gaan bijhouden hoe ik dit doel ga bereiken.


Reacties

Anoniem zei…
Wat een ontzettend leuk blog! Ik volg je al een aantal dagen en heb je direct in mijn favorieten gezet! Wij hebben net weer een start gemaakt met het opbouwen van onze buffer. Willen ook graag een bedrag van 10000 euro op gaan bouwen in de komende jaren, maar met drie kinderen valt sparen niet altijd mee, dus weer op zoek naar bezuinigingen in en om het huis.
Gr Sandra
Bedankt Sandra, Mocht je nog tips hebben of andere zaken willen melden kan je me altijd mailen via mijn profiel :)
grijzepelgrim zei…
We hebben ook een buffer van +/- 10.000 euro in gedachte. Op dit moment is die ook een stuk lager, maar wij deken het komende jaar ook geen grote uitgaven nodig te hebben (aangezien alles net nieuw is aangeschaft). Ik denk daarom dat we het wel even kunnen uitzingen om onze buffer aan te vullen.

De buffer wordt in ieder geval aangevult met alle extratjes die we krijgen.
Interessant, ik had al zo een vermoeden dat iemand inderdaad ook met extra's naar de buffer zou gaan werken. Doen nog veel andere mensen dit? Of is 2 jaar een acceptabele tijd om deze op te bouwen?
Anoniem zei…
Wij hadden toen we net getrouwd waren een buffer van 10.000 gulden voor ogen als ik zou stoppen met werken als er kinderen zouden komen. We hadden destijds allebei een volledige baan en leefden van één inkomen. We kwamen toen dacht ik op 15.000 gulden uit. Ik verdiende niet zoveel en we moesten ook nog een lening aan onze ouders terugbetalen omdat we onze koopwoning niet volledig konden financieren omdat ik nog geen 21 was. Mijn inkomen mocht niet meegeteld worden, terwijl het geld er dus wel was.
Daarna zijn we zuinig blijven leven en spaarden we voor idd onderhoud, vervangen auto, studiekosten kinderen en wellicht in de toekomst het vrijstaande huis dat we zo graag willen.
We hebben later geen getal in ons hoofd gehad. Het werd een manier van leven en we hebben nu een flinke appel voor de dorst. We hebben geen aandelen, alleen spaarrekeningen en deposito's.

Groetjes, VeggieMo
Bespaarmama zei…
Wij proberen een buffer aan te houden van zo'n 5000,-. Maar aan het einde van het jaar is die meestal wel geslonken, zodat we die in het begin van het nieuwe jaar weer aan kunnen vullen :)

Als ik klaar ben met mijn studie en aan het werk kan, willen we ook een buffer van 10.000,- opbouwen (al klinkt dat bedrag nu nog wat onwerkelijk voor ons in de oren)
Anoniem zei…
Ik heb geen buffer...wij sparen voor de studie van de kinderen (3)(volgens nibud/rabo/ibgroep 137000,00 euro) We hebben een spaardeposito en een spaarrekening waar al behoorlijk wat op staat, nog geen 137000,00 euro (ons doel) Ook hebben we een aparte spaarrekening voor aanschaf andere auto, waar we jaarlijks een x bedrag op storten. Mochten we onverhoopt een extreem hoge uitgave hebben dan gaat het van de spaarrekening. Wel is ons streven een buffer van 20.000 euro te behouden.
Tip: Als je er niet voor kan sparen kan je er ook niet voor lenen!
CasaDiMama zei…
Wij hebben ook een buffer, maar die gebruiken we niet voor het betalen van zorgpremie, gemeentegelden of andere standaardrekeningen. Bij ons is buffer ook echt het geld waar we niet aankomen mits het echt nodig is. Bijvoorbeeld de verwarmingsketel zou het begeven.
Ik vind persoonlijk ook dat standaardrekeningen niet horen te vallen onder het hoofdstuk buffer maar onder het hoofdstuk maandelijks terugkerende uitgaven.
Of als je de zorgpremie jaarlijks betaald hoort het bij de te maken kosten voor je onderhoud en zorg, net als hypotheek zeg maar. Nou nu natuurlijk de hamvraag, wat is mijn buffer? Mijn buffer is 25.000 en dat kan omdat ik daar in de afgelopen jaren die standaardrekeningen niet van heb betaald. Die gaan gewoon van het salaris.
De buffer staat nu op een depositorekening en is in november dus 26.000 door de rente, mits wij hem niet hoeven aan te spreken. Dus fingers crossed.
Martine zei…
Wij hadden een buffer van 17.000 maar door een paar grote uitgaven (één bewuste nl, vervangen van de auto en de rest pech want achter elkaar ging alles kapot)is de buffer ernstig gezakt tot eind december 3500. Nu staat er al weer 7000 euro op, door het vrijkomen van spaarloon, een schenking van mijn moeder, rente, en een foutje van de pensioeninstantie waardoor we ineens 500 euro kregen, teruggave energielasten.
In principe komen we niet aan de buffer en gebruiken we hem voor nood (en dus als er een andere auto moet komen).
Voor andere grotere uitgaven onder de 1000 euro hebben wij een andere spaarrekening waar we 50 euro per maand op storten en jaarlijks de 13e maand.
Twee jaar om er naar toe te werken klinkt redelijk. Het kan nog sneller gaan als je extraatjes er naar toe sluist, of als je merkt dat je zuinig hebt geleefd een maand en het bedrag dat je over hebt ook meteen er naar toe sluist. Voor mij werd dat echt een sport en wij hebben de buffer zo in 15 maanden bij elkaar geschraapt, terwijl in diezelfde periode ik arbeidsongeschikt raakte en dus in inkomen achteruit ging.
Keuzes, keuzes, keuzes. Dat is het allemaal, gaat het naar de persoonlijke spaarrekening of naar de gezamelijke spaarrekening. Ik denk dat we toch inderdaad eerder moeten gaan voor extrajes naar de gezamelijke spaarrekening. Ik zal binnenkort nog een bloggen over de voortgang en mijn spaarplan.

Populaire posts