Gezamelijke spaarpot - update

Gisteren had ik helaas geen tijd om een blogpost te maken, mijn excuses hiervoor!

Een tijdje geleden berichtte ik over onze gezamelijke spaarpot die we aan het opbouwen zijn tot 10.000 euro om hiervan enkele zaken te kunnen betalen en een buffertje te hebben.

Er is inmiddels weer een update en een behoorlijke ook. Nu het weer aan het eind van de maand is, is het ook weer tijd om de boekhouding rond te maken, en zo geschiedde deze zondagochtend. Ik kwam tot de verrassende ontdekking dat we deze maand geen 500 euro konden sparen, maar al 1000 euro. Ik ben dan ook wat dieper gaan kijken hoe dit mogelijk was en kwam al snel tot de een zeer prettige conclusie.

Het jaar 2011

Zoals gemeld in een eerder blog heb ik voordat we hier kwamen wonen alles berekend hoeveel we per maand nodig hadden. Ik kwam aardig rond uit en kon hiernaast vanaf halverwege het jaar ook een beetje gaan sparen zodat we niet extra geld van onze eigen rekeningen hoefde te pompen, maar gewoon uit onze gezamenlijke spaarpot konden halen. Vanaf juni 2010 hebben we gemiddeld 500 euro per maand gespaard. Waardoor we in december op ongeveer 3500 euro zaten.  Helaas kwam toen de zorgverzekering en is deze dus gedaald tot 1000 euro. Echter we hadden dus zelfs aan het einde van het jaar 1000 euro gespaard! Naast onze eigen spaarpotten waren we hier erg trots op.

Het jaar 2012


Dit jaar hebben we natuurlijk allerlei geschatte bedragen van bedrijven kunnen aanpassen naar de werkelijkheid en hier viel me dan ook iets positiefs op. We hebben lagere rekeningen voor de volgende zaken:

- Water
- Elektra en Gas
- TV / Vaste telefonie / Internet
- Mobiele kosten
- Boodschappen

Bij elkaar levert dit ons ongeveer een besparing van 100 tot 150 euro per maand op. Dit betekent dat we dit bedrag dus ook weer kunnen gaan sparen.

En nu verder?

Als ik zo kijk naar onze rekening denk ik dat we toch nu maandelijks rond de 1000 euro gaan sparen in plaats van 500 euro. Dit zal zeer mooi zijn, want dan hebben we aan het einde van het jaar de buffer die we wilde hebben! Er zijn namelijk nog steeds maanden die duur worden. Gemeentebelasting, vakantie en afwaterende sluizen die roet in het eten kunnen gooien. Ik heb er express voor gekozen om niet extra bij te storten ook al had ik een zeer positieve januari maand. Maar dit komt meer omdat ik meer rente vang op mijn eigen rekening dan dat ik dit vang op de gezamelijke spaarpot, en ik vind het zonde om dit extraatje dan te verliezen. Het zijn een paar euro, maar wie het kleine niet eert die het grote niet deert toch?!?

Voor een januari is het dus een zeer positieve maand geworden in dit huis. Ik zal aan het einde van de maand eens mijn boodschappenkosten erbij halen, maar zoals het er nu uitziet eindigen we onder de 200 euro! Een record!

Hebben jullie veel kunnen sparen in Januari?

Reacties

Anoniem zei…
Even een correctie op het spreekwoord:
'Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd'........

Populaire posts