Uit bespaard, of niet langer bereid comfort in te leveren?

 Luxe of Zuinig zat zijn wekelijkse ronde van sheets updaten vandaag weer eens te doen. Onderdeel na het updaten ervan is, om te zien of er maandelijkse afwijkingen in terug te zien zijn, zoals ook hier te zien is. Niet verassend was er geen enkele afwijking terug te vinden en dat deed mij weer eens nadenken over of er überhaupt nog wel iets te besparen valt in huize Luxe of Zuinig.

Uit bespaard, of niet langer bereid comfort in te leveren?

Besparen is altijd mogelijk

Laten we voorop stellen dat besparen ALTIJD mogelijk is, hoewel sommige daar anders over denken. Dit zelfde advies geldt voor Luxe of Zuinig. Ook hier zijn er genoeg zaken waarop te bezuinigen valt. Echter zijn we wel op een punt aan gekomen dat dit ten kostte van comfort gaat zijn zoals wij die graag willen hebben. De vraag is dan ook of je bereid bent om hier een deel van in te leveren of niet om verder te kunnen besparen.

Voor mij persoonlijk is besparen een sport geworden, een zogenaamde hobby, die ook is overgenomen door mijn vrouw. Maar ook wij hebben onze grenzen waar we bereid zijn om op te besparen. Er zijn gewoon sommige dingen die je jezelf gunt en laten we ook eerlijk zijn. Er is ruimte genoeg hier in Luxe of Zuinig om sommige zaken onszelf te gunnen hoewel die wellicht niet het meest optimale qua besparen zijn.

Als je echter niet deze ruimte hebt, is er geen enkel excuus om in comfort in te leveren. Je leeft blijkbaar boven je stand en je hebt jezelf een bepaald comfort gegund die niet on par is met je inkomsten. Besparen moet je om niet in de problemen te komen en zoals gezegd. Er is ALTIJD ruimte om te besparen!

Valt er dan echt niet meer te besparen waar je toe bereid bent?

Feitelijk gezien zie ik geen grote items meer waarop bespaard kan worden zonder dat dit eerst een substantiële investering vergt. In 2013 zette ik alles al op een rijtje. En in 2020 deed ik followup. Beide keren was de conclusie dat weinig meer valt te optimaliseren op basis van ons huidige comfort niveau. Er is slechts één kostenpost die binnenkort goedkoper wordt. Namelijk de Inet/Tv/Tel post. Niet vanwege een goedkoper abbo ergens, maar omdat we A. De telefonie en mogelijk ook de TV eruit gooien. Maar B ook omdat we een vergoeding gaan krijgen vanuit werk. Mooi meegenomen, maar feitelijk vooral doordat we extra kosten vergoed krijgen.
Op de auto, mijn guilty pleasure, wil ik niet bezuinigen. En op eten zijn we niet bereid om meer te bezuinigen. Blijft over als grootste kostenpost de kinderopvang…. Tja, we hebben slechts drie dagen opvang en hebben de andere twee in de vorm van ouderschapsverlof zelf opgelost. Het zou goedkoper zijn om allebei fulltime te werken maar ook daarop zijn we niet bereid te bezuinigen.
En dan komen we aan bij de variabele kosten. De kosten daarvan zijn het meest impactvol. Maar zoals ook wel eens pijnlijk duidelijk werd in deze post is deze post altijd onder de loep en ook nog eens behoorlijk onder de duim door mijn eigen regels. De keren dat ik dan uit de school klap is het simpelweg een bewuste keus, niet omdat we niet verder kunnen besparen, maar omdat we het echt willen hebben.

Comfort level bereikt

En dat brengt mij dan ook op het punt dat verder besparen nu niet gerealiseerd gaat worden. Ons huishoudboekje is op orde. De beleggingen groeien nog nooit zo snel qua inleg en de savingsrate is boven de 60%. Ik denk dat we uit bespaard zijn en dat we het nu alleen nog moeten zoeken in het continueren van wat we de afgelopen elf jaar ook hebben gedaan. Vaste lasten periodiek onder de loep nemen en variabele uitgaven goed onder controle houden. Met natuurlijk af en toe eens uit de school klappen als er echt iets gewenst is.
Genoeg is genoeg en tevreden is tevreden. Ik heb vrede met de huidige snelheid naar FO. Kan het sneller? Zeker, veel sneller zelfs. Maar ben ik er toe bereid? Nee zeker niet. We hebben het al beter allemaal op een rij dan de meeste mensen en daar moeten we tevreden mee zijn. En gelukkig zijn we dat ook.

Zien jullie nog opties om te besparen in jullie huishouden?

Reacties

Geldsnor zei…
Zeker, altijd. Vooral op boodschappenbudget. We geven nog teveel uit aan de boodschappen. Verder zijn we nu wel redelijk geoptimaliseerd, al zou ik graag een wat hoger risico aangaan bij de woonverzekeringen. Maar Lieftallige Echtgenote wil dit niet.
Ook kunnen we nog besparen op tapwater, maar dan moeten de andere gezinsleden met name korter gaan douchen :-). Tot slot kunnen we nog besparen op de kinderopvang, maar dat betekent minder werken. Da's dus wel een stuk bespaard, maar vooral ook een stuk minder inkomsten...
Ahh de WAF (wife acceptance factor) is een belangrijk component ;-)
Maar qua boodschappen is het neem ik aan een bewuste keus om het op dit niveau te hebben? Hoeveel meer wil je daar op besparen? Bovendien is het in jullie geval natuurlijk ook niet echt nodig ;-) De vraag is dus, willen jullie daar gezamenlijk wel op besparen of is het alleen een wens van jou?
Geldsnor zei…
Qua boodschappen wil ik vooral bewuster zijn. We geven nu minder geld uit bijvoorbeeld doordat Vrouwlief alle bodems (pizza, quiche, taart, koekjes) zelf maakt. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Maar het is wel een belangrijke stap in "gezond" zijn. Het is immers vrij abstract om ingrediënten op een lijstje te zien staan (200g suiker, 100 gram boter), terwijl het "zelf gemaakt" nogal concreet is...

Wat we zeker niet willen is concessies doen in kwaliteit. Ik koop liever een keer iets helemaal niet, dan de goedkopere variant. We eten bijvoorbeeld minder vlees, maar gaan geen plofkip kopen. Ook kopen we brood bij de warme bakker in het dorp.
Ik ben voor zelf die pizzadeeg e.d. Maken. Op die manier weet je ook wat erin gaat (verassend weinig ;-)) terwijl in de kant en klare verpakkingen nog een zooi meer erin gaat. Bovendien is het ook niet veel werk als je het leuk vind om in de keuken bezig te zijn.
Echter goedkoper is het alleen als je het basic houdt, het gevaar zit hem namelijk in het extra lekker te maken met zaden en pitten e.d. Waardoor de kostprijs flink omhoog gaat. Het is daar en tegen wel veel gezonder! Toch moet je het wel gek maken om het echt veel duurder te maken dan de kant en klare optie.

Met sushi bijv hebben we hetzelfde principe. Ja je hebt minder keuze, maar je hebt toch vaak favorieten en het is nog leuker ook om het zelf te maken en veel goedkoper.

Ik ga zelf nog wel voor de kiloknallers. Dat is iets waar ik in zondig helaas….

Populaire posts