Niet meer thuiswerken?

De versoepelingen zijn aangekondigd en dat is te merken. Want iedereen zoekt elkaar weer op en maakt afspraken. Zo krijgt Luxe of Zuinig ook opeens veel verzoeken om weer samen te komen. Echter doordat ik tot op heden nog niet een prik heb gekregen ben ik daar nog wat terughoudend in en stel ik het nog even uit. Voor sommige een onzinnige reden, maar voor mijn eigen gevoel wel belangrijk. 
Op het werk is het niet anders, de “off-site” en “on-site” meeting verzoeken springen als paddestoelen uit de grond, komt er een einde aan het feestje dat thuiswerken heet?

Niet meer thuiswerken?

Fan van thuiswerken

Misschien is het al een beetje op te merken uit de eerste alinea. Maar Luxe of Zuinig is fan van thuiswerken. Naast het feit dat er geen reistijd meer is (voor mij scheelt dit alleen al 2-3+ uur per dag). Is Luxe of Zuinig ook veel meer gefocust en brengt voor zijn gevoel meer meerwaarde aan het bedrijf. Daarnaast bied het de mogelijkheid om even een rondje te lopen (ook al deed ik dat ook voorheen in de lunchpauze op locatie) en wat huishoudelijke taken tussendoor te doen. Hierdoor is het weekend ook meteen wat relaxter en sta ik daardoor positiever in het leven wat weer zich uit in het werk dat ik lever. Een win-win situatie.

Uiteraard is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Want er kleven ook nadelen aan. Je opent wat vaker je mail/chat in de avond, werkt nog wat als je wat te binnen schiet en bent vaak toch wel bereikbaar op je ouderschapsverlof dag. De vervaging tussen werk en privé is veel kleiner geworden. Luxe of Zuinig heeft een beroep waarbij hij in principe overal zijn werk kan doen op sommige momenten na. Namelijk met brainstorm sessies. On-site werkt dit nog altijd het meest efficiënts, maar ik moet daarbij wel melden dat het voornamelijk een probleem van de techniek is waarom het niet werkt. Zelf heb ik een Ipad Pro met pencil. Whiteboards werken voor mij persoonlijk prima gezien ik gewoon kan tekenen alsof ik in een meetingroom ben, maar ik ben in de minderheid. En dat houdt in dat de tegenpartij met een muis moet tekenen….. We weten allemaal hoe we zijn om in paint te tekenen…. Dat werkt niet echt waardoor je het niet snel doet of er op andere manieren hier invulling aan wordt gegeven.

Echter merk je dat een hoop mensen die zaken niet zullen aanschaffen, net als een fatsoenlijke headphone overigens, als het hun zelf geld gaat kosten. Ergens is het natuurlijk begrijpelijk, want je koopt het voor het voor je werkzaamheden, en dus zou de werkgever moeten betalen toch? Klopt, maar hoe snel de wereld is aangepast aan thuiswerken, zo langzaam gaat het qua regelgeving en aanpassingen van processen en dat is ook weer wij tegenaan gaan lopen nu het langzaam weer gaat opstarten met richting kantoor gaan.

50/50?

Bij mijn werkgever is de uitspraak tot nu toe dat ze naar een “hybride” modus moeten gaan waarbij een gedeelte thuiswerkt en een gedeelte on-site in een 50/50 situatie. Hierbij zal het probleem nog meer evident naar voren komen. Want in de meeste bedrijven hangen nog fysieke whiteboards….. en tja Luxe of Zuinig daar zit je dan thuis op je Ipad Pro met pencil… Dan kan je tekenen wat je wilt, maar het komt toch echt niet op dat bord. Ten zij iemand het gaat overtekenen, maar goed echt efficient is dat natuurlijk niet. 
Ook hier zijn gelukkig oplossingen voor, namelijk digitale schermen met whiteboard capabilities, maar uit ervaring weet ik dat dit niet zo soepel werkt met mensen die inbellen en daar zie ik dan ook het volgende gaan gebeuren.
Overleggen gaan op die manier, naast de aanpassing dat een deel on-site is en een deel thuis, op stuk. Natuurlijk niet op elk werkgebied, maar in mijn werkgebied zelf wel. En dat doet mij vermoeden dat mijn streven van op zijn minst 50/50 maar liever 75/25 of zelfs 100% thuis een beetje in gevaar komt tenzij dit soort zaken opgelost worden.
Het meerendeel van mijn werk bestaat namelijk uit het uitwerken van alles en dat werkt nu eenmaal het beste thuis ben ik achter gekomen. Om voor één meeting naar kantoor te komen vind ik een beetje overdreven en dus moet dat allemaal wel passen op de dag dat ik dat wil. En hier komen de agendas van andere aan te pas. En ik hoef niemand te vertellen dat het nooit past met die van jou ;-).

Koffiedik kijken

In de eerste periode dat we weer naar werk gaan zal het chaos zijn, zal iedereen zijn draai moeten gaan vinden en zullen we net als in de eerste periode van thuiswerken weer moeten schakelen. Daar gaat tijd overeen en zal voor iedereen weer een frustratie moment en tijd gaan zijn, want je ritme moet weer om en waarschijnlijk zal dat allemaal niet gaan passen met je ideeen. Hier zullen we allemaal flexibel in moeten zijn. Maar wat wel duidelijk is, is dat we ons nooit meer hoeven te verdedigen of thuiswerken wel werkt. Dat is bewezen het afgelopen jaar.

De vraag is alleen nog of hybride werken ook gaat werken, of dat iedereen toch weer massaal over gaat op vol thuiswerken of vol on-site werken.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de komende periode en ben benieuwd hoeveel frustratie dit bij mij gaat opleveren.

Hoe staan jullie erin?

Reacties

@DutchRN zei…
Ik had nooit gedacht dat ik ooit ging tw. En toch is dat gebeurt. Ik doe al mijn administratieve taken thuis en ik vind het geweldig. Het scheelt reistijd, opvangkosten hondje, ik gooi de was erin tussendoor en ik ga voor het begin van de werkdag hardlopen ipv in de avond. Ik werk nu meestal 2 dagen thuis en 2 op locatie. Ik hoop dat het zo blijft, maar ik zal al blij zijn met 1 dag tw, en de rest op locatie.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het per sector verder zal gaan. Thuiswerken zal zeker blijven ,maar de vraag is in hoeverre mensen toch weer graag terug willen naar het “oude” normaal.
johmar zei…
Veel mensen die thuiswerken vergeten hoeveel mensen er van hun werksituatie afhankelijk zijn. Dat thuiswerken heeft n.l. ook invloed op andere banen. Denk aan catering, schoonmaak, beveiliging, receptionistes ,toeleveringsbedrijven, huismeesters op kantoorpanden , kinderopvang. En ik ben vast nog wel wat beroepen vergeten. Als je gevraagd word om thuis te werken heeft dat natuurlijk impact op je, maar je hebt nog wel gewoon een baan. Als thuiswerken een blijvende trend is zullen veel andere mensen hun baan gaan verliezen.
Je hebt zeker een punt, maar is dat niet het geval bij elk soort verandering? Actie en reactie zal hierbij hand in hand gaan en inderdaad bestaande zaken mogelijk veranderen. Dat zie ik persoonlijks ook niet als iets slechts. Immers stilstand is achteruitgang. Daarnaast bied het juist ook weer ruimte voor nieuwe banen die juist de thuissituatie ondersteunen. Gelukkig loopt het niet zo een vaart en zal deze verandering langzaam impact gaan hebben dat iedereen ook de tijd geeft om zich aan te passen aan de situatie.
Schrijver zei…
Ik heb er niets mee. Heb thuis niet zulke goede faciliteiten als op kantoor en merk dat ik thuis vooral reactief werk en op locatie actiever.
Ik heb daarentegen geen goede ervaringen met thuiswerkende collega's die alle 'live' gebeurtenissen over de schutting gooien, want 'ja, zij zijn er nu eenmaal niet.' Uiteraard gauw korte metten mee gemaakt, maar het is vervelend om er steeds tegenaan te lopen dat mensen minder goed bereikbaar zijn, hun werktijden heel flexibel indelen en ineens midden op de dag gaan sporten ofzo.

Bij ons is straks ook de verplichting om minimaal 50% van je werkweek op kantoor te zijn. Dat lijkt me prettiger werken.
l zei…
pfff je komt niet als een fijne leidinggevende over. Een reactie als 'korte metten mee maken' en 'vervelend om tegenaan te lopen'. Je komt over als controlerend en iemand die zijn collega's niet vertrouwt.
Dat je zelf geen goede werkplek thuis hebt betekent niet dat dat voor anderen ook geldt. Dit zie ik meer gebeuren, at heet projectie. Je eigen onkunde projecteren op anderen. Succes er mee, ik hoop voor je dat je tot inkeer komt.

Populaire posts