Nieuwe missie - Ontspullen

 Luxe of Zuinig probeert het huisje netjes op orde te houden. Voorheen deden we in de vakanties af en toe een vervelend klusje wat we altijd uitstelde. Maar nu met de kleine is het helemaal in de vergetelheid gekomen. Namelijk de zolder opruimen van alle verzamelde spullen.

Nieuwe missie - Ontspullen


Zolder aka rommelhok

Wij werken hier met een systeem. Op de beneden verdieping moet het netjes, opgeruimd en vooral overzichtelijk zijn. Op het kinderhoekje na is alles op orde en lijkt het alsof we geen nodeloze dingen in huis hebben. Natuurlijk is het niet zoals in een voorbeeld huis, er wordt immers in geleefd, maar afgezien van dat is het een oase van rust. Dit moet elke avond zo hersteld worden. Van mij persoonlijk en door mij persoonlijk want anders kan ik heel chagrijnig worden.  Wakker worden in troep is erg vervelend.

De eerste verdieping is de slaap verdieping en daardoor per definitie al niet zo een chaos. Deze verdieping is op zich ook behoorlijk clean op wat kasten na die wel eens opgeruimd mogen worden.

Maar nu, de tweede verdieping. ook wel onze zolder…. Tja laten we zo zeggen. In huize Luxe of Zuinig verdwijnt alles waar geen plaats meer voor is op de beneden of eerste verdieping naar de zolder. En die zolder is tegenwoordig het domein van mijn vrouw. Hier werkt zij 4 dagen in de week. En kom ik 1 dagje per week op bezoek. De zolder is opgedeeld in 3 kamers. De kamer waar mijn vrouw werkt is de grootste en proberen we ook “netjes” te houden op de kasten na. Maar de andere kamers……… Laten we zo zeggen ze staan vol, heel vol en zo vol dat ik bewust maar even de deur dicht heb gedaan om niet ernaar te hoeven kijken. Je hoort het al…. Ontsnappingsgedrag. 

Aanpakken

Normaal gesproken zou dit op een lijstje komen te staan voor in een vakantie en gaan we er eens een dagje voor zitten om erdoorheen te gaan. Alleen nu met de kleine erbij merk ik dat we hier allebei even geen zin in hebben. Daarnaast is het, het afgelopen jaar ge-explodeert wat er naar de zolder is verdwenen. Deels omdat het items zijn waar de kleine zich aan kan bezeren van de vorige verdiepingen. Maar het meerendeel is en zijn babyspullen. Niet eens spullen die wij zelf gekocht hebben, maar allemaal spullen die gedoneerd zijn aan ons. Heel fijn allemaal, en ook heel blij mee geweest. Maar nu we het in dozen hebben gestopt en zijn gaan stapelen is het echt ongelooflijk veel gebleken. Zoveel dat je een weeshuis kan voorzien van de spullen. Daar moeten we echt wat aan gaan doen.

Daarnaast hebben we de kasten op zolder. Ook daar verdwijnt een hoop in. En die kasten moeten eens goed onderzocht worden of het nog wel nuttig is om te bewaren. De laatste keer dat ik er ben geweest heb ik een hoop dozen van producten weggegooid (die bewaar ik altijd 2 jaar voor de garantie). Maar volgens mij kan ik inmiddels wel weer aan de slag om een slag te slaan. En dan heb ik het nog niet eens over al die spullen die bewaard zijn en “handig voor de toekomst” zouden zijn. Maar in realiteit alleen nuttig zijn om te bewaren voor je gemoedsrust.
Ik wil deze keer dan ook iets rigoureuzer door de kasten heen gaan en daarmee maar weer eens marktplaats gaan voorzien van “gratis” of “klein prijsje” artikelen om iemand anders er nog eens gelukkig mee te maken. Want als ik het nu weer een jaar in de kast heb laten staan…. Dan zal ik het ook echt niet missen in de jaren erna.

Eerste goede daad gedaan

In ieder geval heb ik de eerste goede daad al gedaan. Ik had nog een 24inch scherm over. Stond op het bureau van mijn vrouw op zolder, 2x 24 inch, maar we gebruiken er maar één. Tja en die staat er al jaren, in afwachting dat het andere scherm “kapot” gaat zodat we een vervanger hebben. Met het thuiswerken was het wellicht handig om twee schermen aan te sturen met de laptop. Maar de realiteit is dat één extra scherm voor onze werkzaamheden voldoende is en dus staat het scherm nog steeds lekker stof te happen. Maar iemand in de familie had wel behoefte aan een scherm en zat te kijken op internet voor een schappelijk scherm voor een schappelijke prijs. Ik ben, je raad het niet, altijd  de go to persoon voor advies en in dit geval was het advies….. Ik heb er nog wel één staan. Neem maar mee. En blij dat ze waren! Helemaal goed, wordt het tenminste nog goed gebruikt ook!

Gewoon even doen

Maar nu is het enige, dat we het nog even moeten doen en streng door de drie kamers moeten gaan. En hier komt de excuus motor weer aan. Want doordeweeks werk ik. In het weekend is het tijd voor de kleine. En als klap op de vuurpijl, het is nu zomer dus tja te warm om op zolder te zijn. Smoesjes!
 Dus heb ik besloten dit weekend gewoon te beginnen. Ik wil graag klusjes direct afmaken, maar drie kamers uitmesten is nog best wat werk ben ik bang. Als ik het opdeel en af en toe een uurtje besteed aan het door mijn handen laten gaan van zaken zorgt ervoor dat het gestaag opgeruimd wordt en dat het mij de tijd bied om dingen op marktplaats te zetten, en hopelijk snel kwijt te zijn.

Zo gezegd, zo gedaan. En dus ga morgen meteen aan de gang. En met elke verdiende euro kunnen we weer wat leuks doen en als het gratis is…. Tja dan is iemand anders gelukkig gemaakt!

Is bij jullie de zolder ook een verzamelhok van spullen?

Reacties

Carla zei…
Nee onze zolder heb ik jaren geleden al eens een keer helemaal opgeruimd en ik ben super kritisch op wat er naar boven gaat. Nu staat er een hele hoek spullen van onze zoon. Waar ik niet blij mee ben, want god weet hoelang dat weer staat. Zijn spullen (hij heeft geen zolder in zijn huidige huis) stonden tot een jaar of 5 geleden ook in die hoek. Toen is hij naar een groot bedrijfspand verhuist en is alles daarheen gegaan. Nu verhuist hij naar een kleiner (maar wel eigen) pand en is alles (nou, niet alles....maar toch...) weer terug. Maar ja, je laat je kind ook niet stikken met die spullen, dus vooruit...

Er heeft 10 jaar een bed gestaan, wat hij zelf gemaakt had. Super mooi robuust 2persoons bed. Zou voor een van zijn kids zijn, maar nu toch tot de ontdekking gekomen dat dat niet heel handig is (want hele kleine kinderkamers). Inmiddels heb ik het verkocht op marktplaats.

Nou ja, die hoek is te overzien. Verder bestaat onze zolder uit een slaapkamer voor de kleinkinderen, en die is altijd opgeruimd (behalve als ze blijven slapen :) ) Er staan een paar rekken met prive spullen (kattenreismandjes, reserve-onderdelen voor vaatwasser, vliegengordijn, kinderstoelen, verkleedkleren voor halloween etc.) wat rekken voor zakelijke spullen (verpakkingsmateriaal, deco voor de winkel etc.) en een aantal dozen met bewaarspullen voor de belasting. O ja, en de kerstspullen staan er nog, de koffers en een wasrekje. That's it.
Anoniem zei…
Heel herkenbaar, ik zit nu op de bank te bedenken hoe ik een begin kan maken. De zolder is groot, dat kan ook een nadeel zijn. Het is echt een horde die ik over moet. Succes jij! Astrid
Haha, klinkt als een systematische aanpak waar ik ook graag heen wil. Maar ik denk dat het nog wat voeten in de aarde heeft.
Wij slapen op zolder! Dus dat scheelt weer een opruimplek : )
Ha! Ja maar dan zal jij het probleem ongetwijfeld ergens anders hebben ;-)

Populaire posts