Blogs met winstoogmerk en het gevaar na corona

 Ik lees best wat blogs. Om inspiratie op te doen voor mijn eigen blog, om te leren en vooral om mezelf te verrijken met andere gedachtes en motivaties. Maar ik merk ook dat een blogs richting een affiliate only blogposts gaan en dat begint mij steeds meer tegen te staan.

Blogs met winstoogmerk en het gevaar na corona

Geld verdienen

Ik begrijp dat mensen graag een centje bij willen verdienen met bloggen. Daar maak ik mijzelf ook schuldig aan getuige de Adsense advertenties op dit blog. Maar waar ik persoonlijk de lijn trek is om doelbewust een blog te schrijven om affiliate links te droppen, of om gesponsorde blogposts te plaatsen. Zeker in het verleden ben ik wel eens benaderd om hieraan mee te doen. En hoe een eer het ook was om een berichtje hierover te krijgen wil ik dit blog vrij houden van geforceerde content en gewoon puur mijn mening te kunnen uiten zonder winstoogmerk. 

Wat een gezeur!

Dat is ongetwijfeld wat een hoop mensen nu denken. Dan lees je toch lekker niet die blogs? En daar heb je helemaal gelijk in. Dat is dus ook precies wat er gebeurd. Het blog gaat van mijn leeslijst af en ik kom er dan ook niet meer. Maar wat mij opvalt is dat mijn lees rondje steeds kleiner begint te worden omdat steeds meer blogs het gaan toepassen en dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling.

We bevinden ons aan het einde van de corona crisis. Of althans, we komen in rustiger vaarwater, de vaccinaties gaan goed en door het mooie weer is, net als vorig jaar, het aantal besmettingen dalende. Versoepelingen vinden plaats en dat gaat ook inhouden dat het steunpakket van de overheid binnenkort gestopt zal gaan worden. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te begrijpen dat in het bedrijfsleven iets gaan veranderen als dat gebeurd. Immers een inkomstenbron (en voorwaardes voor de steun) zal gaan stoppen en dat betekent vaak aanpassingen. Zeker met de informatie die het CBS gaf over het laagste aantal faillisementen in de laatste 21 jaar. Kunnen we op ons duimpje aanvoelen dat:

1. Het aantal faillisementen omhoog gaat
2. Het aantal bedrijven die gaan reorganiseren (want dat mag dan weer als je ondersteuning kreeg)
3. Het aantal mensen dat de pineut is gaat stijgen en op zoek gaan naar besparingstips
4. Afhankelijk hoe groot en hoeveel 1,2,3 zijn het landelijke bestedingspatroon omlaag gaat waardoor er een cirkel ontstaat die weer tot een crisis kan leiden.

Verkeerde informatie

Het gevaar dat ik dan ook zie hiermee is dat mensen die de pineut zijn die blogposts vinden. Het aannemen als waarheid (immers, alles op internet is waar toch?) niet goed zien dat het gesponsorde of affiliate links zijn en daarmee alleen maar dieper in de problemen komen. Punt is namelijk dat mensen die een blog met winstoogmerk beheren of nastreven vaak ook veel tijd spenderen aan SEO (Search Engine Optimization) waardoor ze eerder gevonden worden op Google.

Er is weinig dat ik hier aan kan doen helaas ook al zou ik dat wel graag willen. En wellicht is dat ook wel goed, iets met marktwerking enzo. Maar het gemak waarmee bloggers tegenwoordig affiliate links kunnen maken betekent ook dat ik persoonlijk vind dat ze eens stil zouden moeten staan bij wat voor effect dit zou kunnen hebben voor de mensen die hier niets van begrijpen hoe dit werkt. Of wat voor effect het kan hebben als ze bijv met een beleggingsproduct in zee gaan omdat meerdere bloggers hier “positief” over waren allemaal met winstoogmerk. Want een hoop mensen rekenen niet alles zelf meer na. Als ze het meermaals op internet kunnen terugvinden dat een beleggingsproduct voldoet, want kijk maar deze en deze en deze blogger zijn lyrisch  erover en bloggen er maandelijks over (met affiliate link). Dan moet het wel goed zijn toch? 
Terwijl als je de kosten van zo een product door berekend het onwijs duur is. Hetzelfde geldt voor “leen” opties want de rente is super laag daar moet je wel van profiteren. Evenals andere bespaar methodes en platformen. Het is allemaal zo makkelijk tegenwoordig geworden en daar schuilt het gevaar.

Zelf blijven nadenken

De rode lijn in mijn blogposts is altijd dat ik alleen kan adviseren wat in mijn situatie het beste is. Of hoe ik iets zou aanpakken. Nergens zal ik zeggen dat dit de beste oplossing is, gezien ik niet in iemand zijn/haar portemonnee kan kijken, noch wat de motivaties zijn van die persoon. Het advies zal zich dan ook alleen beperken tot opties en feiten die mij bekend zijn. 
Altijd, maar dan ook ALTIJD, moet je zelf blijven nadenken over wat dit in jouw situatie betekent. De zogenaamde experts op dit vlak weten ook niet alles en maken ook fouten. Sterker nog, vaak zijn de experts (en dit heeft toepassing op alle vlakken in de samenleving) ook een winstoogmerk voor ogen. Doktoren krijgen (zeker in Amerika) subsidies als ze bepaalde medicijnen krijgen. Callcenter agents hebben bonussen op basis van hoge omzet. En bank adviseurs krijgen commissie. Het is allemaal gebaseerd op winst en hetzelfde geldt voor blogs met winstoogmerk. Ze staan er niet om je te helpen als er iets mis gaat, maar ze zijn maar al te blij als ze via jouw een verkoop kunnen doen.

Denk dus altijd zelf na, reken het na en op het moment dat je het niet begrijpt zet geen handtekening of koop het niet en zoek het uit! Het internet is een prachtige uitvinding, maar heeft ook de nodige gevaren.

Ben jij wel eens verkeerd geïnformeerd met gevaarlijke gevolgen?

Reacties

Heel goed dat je er op wijst, zelf inderdaad heel goed blijven opletten.
Vlierbloesem zei…
WordPress blogs zullen nu vaak tussen de eigen berichten ook het volgende commerciële bericht hebben:

"Sponsored Post
Learn from the experts: Create a successful blog with our brand new course
The WordPress.com Blog

WordPress.com is excited to announce our newest offering:
enzovoort, enzovoort..."

Dat commerciële blogbericht staat juist op de niet commerciële blogs. WordPress heeft dat geplaatst als eerste of tweede bericht, zonder overleg met de blogger. Het is ook niet te verwijderen. Tot grote ergernis van de meeste niet-commerciële bloggers.

Bovendien plaatst Wordpress advertenties op de niet-commerciële blogs. Zo gaat dat natuurlijk ook bij de gedrukte media. Het blijft altijd opletten, als je informatie zoekt.
Inderdaad, altijd blijven opletten!
Geldsnor zei…
Bij mij ligt de grens vrij subtiel doch voor mezelf heel duidelijk: ik experimenteer iets met bol.com affilate-links en met Adsense. Ik plaats géén berichten waar ik voor betaald wordt (nu niet, straks niet, nooit niet en ongeacht het product). Ook niet als ik achter het product sta. Ik blog weleens iets over Corekees, maar dat is volledig onbetaald en zonder enige inmenging (of medeweten) van hen. Hetzelfde geldt voor de Blue Movement (al vraag ik me af of zij er blij mee zouden zijn) en Hallostroom (hallo, boeven!).

Tevens plaats ik nooit en te nimmer enig advies of content rondom brokers - mocht ik dat ooit toch doen, dan gaat dat zonder sponsoring of affiliate links.
En mocht ik de schreef overgaan met iets: je weet me te vinden!
Ik had je links inderdaad gespot, maar je bouwt er geen post omheen en daarnaast vind ik de content van je blog uniek en leuk om te lezen ;-). Naast zwart en wit grenzen heb ik natuurlijk ook grijze regels ;-). Punt is inderdaad dat jij blogt omdat je het leuk vind en absoluut niet “winst” moet draaien. Daar heb je namelijk je gewone baan voor en straks hopelijk je eigen bedrijf.

Populaire posts