Niet meer snel tevreden met de kleine dingen in het leven

 Herken je dat? Dat gevoel dat altijd alles groter, beter, sneller en vooral duurder moet? Dat is ook waar Luxe of Zuinig wel eens last van heeft, want ik ben natuurlijk niet roomser dan de paus. Hoe hou ik alles onder controle?

Niet meer snel tevreden met de kleine dingen in het leven

Regels

Zoals jullie weten heb ik niet voor niets regels geïntroduceerd waar ik mijzelf aan moet houden als ik iets wil kopen. Maar in mijn ogen gaat het al mis bij het woord “kopen”. Een hoop dingen in het leven zijn namelijk helemaal geen zaken die je kan kopen of kan krijgen voor een fatsoenlijk bedrag. Het zijn de dingen die erin sluipen waar we weinig zicht of aandacht aan geven die het hem juist doen en waar we wat vaker aandacht aan zouden moeten besteden. De dingen waar kinderen gelukkig van worden, en waar wij als volwassenen vaak vergeten dat iets op zichzelf al prachtig kan zijn.

Een voorbeeld. In het huishouden sluipt er vaak een bepaald patroon in. Iemand ontfermd zich over de was, iemand anders doet het eten koken, de afwas, het opruimen of simpelweg alles op orde houden. Deze taken “gebeuren” en ontstaan vanzelf. Maar wanneer is de laatste keer dat je iemand “bedankte” dat hij zij al jaren iets dagelijks doet?

Dat gebeurd niet zo vaak he? En daar betrap ik mijzelf en mijn vrouw ook eigenlijk wel op. Het gebeurd gewoon en het is een gewoonte geworden waardoor je wel geïrriteerd bent als het eens niet gebeurd, want jij doet dat toch altijd, maar een bedankje eigenlijk te weinig gebeurd. 

De kleine dingen in het leven

Dit zijn nu precies de zaken waar ik vind dat we wat vaker bij moeten stilstaan. Wat doet iemand eigenlijk in het huishouden of op andere vlakken? Schrijf het eens op en overleg het eens met je wederhelft of huisgenoot. Is de verdeling eigenlijk naar je zin? Heb je enorm veel mazzel dat een hoop taken worden opgepakt door iemand anders? Vind die persoon het eigenlijk ook wel fijn dat de verdeling zo is? En zo ja, bedankt hem/haar daarvoor!

Naast dit soort zaken zijn er natuurlijk ook andere dingen waar je van kan genieten zonder dat het geld kost. Dingen zoals lekker in de tuin rommelen (zonder langs een tuincentrum te gaan) zal je verassen hoeveel groen en bloei je tuin eigenlijk bezit. Vorig jaar bijvoorbeeld met de lockdown vanaf maart wilde ik heel graag naar het tuincentrum. Maar ja, dat ging natuurlijk niet. Als oplossing ben ik vroeg begonnen in de tuin met het bijhouden van alles en wat meer aandacht te geven aan de zaken die er al stonden. Het resultaat? Een fleurige tuin voor nul euro. Gesteund door een mild en warm voorjaar en een weinig koude winter zorgde ervoor dat een hoop planten het overleefd hadden en de tuin eigenlijk gewoon vol stond. Het hele jaar hebben we hiervan genoten. Pas in het voorjaar van 2021 hebben we gezondigd en wat planten gekocht. Niet de wereld, maar wel enkele ter vervanging van dode planten door de koude periode afgelopen winter. Schade 60 euro en weer een jaar lang plezier.

Ben je geen tuinierden dan kan je er nog steeds op uit in eigen regio. Pak eens de fiets, en geniet eens van de omgeving, of ga lopen en ontdek de buurt eens wat beter. Zo kwam ik erachter met het wandelen (vooral met de kinderwagen, maar dat is dan weer een dure hobby “kinderen”) dat we een park hebben met een mini dierentuin erin met allerlei vogels. Volledig onderhouden door vrijwilligers en waar de mooiste fluitconcerten worden gehouden. Evenals een mooi onderhouden park waar je heerlijk kan vertoeven als je even weg wilt uit je tuin. De directe omgeving heeft vaak meer te bieden dan je vaak denkt. En vaak voor nul euro van te genieten. Bovendien geniet ons kind er ook nog eens van en dat is een extra cadeautje, want als zij tevreden is, dan zijn wij ook tevreden.

Start met genieten

Stop dus vooral met het kopen van materiële zaken. Want uiteindelijk wordt je daar maar heel kort gelukkiger van en start met het bekijken van wat je eigenlijk al allemaal hebt. Vooral de zaken die vanzelfsprekend zijn. Kijk daar ook eens naar en probeer dat eens op waarde te schatten. Ik durf te wedden dat je verrast bent hoe blij je met sommige dingen eigenlijk moet zijn, terwijl je je daar nu niet meer bewust van bent omdat het zo een gewoonte is geworden. Bespreek het en denk er eens over na. En ow ja, zeker met de lente/zomer ga er lekker opuit en kijk eens hoe mooi Nederland lokaal is. Je leven wordt het een stuk vrolijker van en je gaat de kleine dingen in het leven ook weer herontdekken! En dat is een waar feestje.

Reacties

Al jaren kopen we bijna nooit wat extra, soms wel boeken, het gevolg is als je het koopt je ook extra blij mee bent. Bij mij is het namelijk een keuze en niet omdat het niet kan. Ik geniet van de vogeltjes , van de tuin, van de mensen op straat als ik op een bankje zit, lezen doe ik via de minibieb, kleding vaak tweedehands als iets anders versleten is.
Mooi om te lezen!
Wat een leuke blog en o zo waar wat je schrijft
Als ik geen buffer hebdenk ik dat ik van alles nodig heb
En nu heb ik een kleine buffer en heb ik totaal geen behoefte aan iets
We genieten van wandelen en onze tuin en kopen een doos ijs en de tweede doos gratis bij appie en kunnen daar intens van genieten
Financiële rust zorgt ook voor rust en ontspanning op andere plaatsen. Je hebt namelijk een zorg minder en dus ruimte voor zelfreflectie waardoor je anders naar het leven gaat kijken.

En bedankt! ;-)
Mr Groeigeld zei…
Mooie reflectie. Ben het helemaal met je eens, we zouden wat vaker dankbaar moeten zijn met wat we hebben.

Dat vind ik trouwens wel een lastige spagaat van het financieel onafhankelijk worden: aan de ene kant zorgt een leven met minder uitgeven ervoor dat ik minder materialistisch ben. Aan de andere kant ben ik juist veel met geld bezig (meer, meer).
Klopt, maar je moet ook het ook zo zien. Doordat je minder materialistisch bent hou je ook meer geld over waardoor je automatisch eerder FO, of een andere vorm daarvan, kan bereiken. Dus ook zonder bewust ermee bezig te zijn vergaar je meer geld wat je weer rust oplevert en waardoor je dus meer kan genieten van andere zaken. Een mooie cyclus al zeg ik het zelf.

Natuurlijk kan je altijd doorslaan naar de andere kant (helaas wel een beetje last van) maar zodra je het signaleert kan je er ook wat aan doen en hopelijk is het dan over de linie een verbetering voor de persoon ;-)
Mr Groeigeld zei…
Dat klopt ook wel weer. Misschien is het gewoon bewust veel met geld bezig zijn. Dat klinkt al beter :-)
Wat een herkenbaar verhaal dit. Ik zit net weer in zo een periode, zo erg zelfs dat het woord verhuizen iedere keer opdoemt in mijn hoofd. Weer even pas op de plaats maken en waarderen wat we allemaal hebben en bouwen aan een stabiele toekomst.
Als je alles in perspectief zet is het vaak een stuk helderder om weer dingen te gaan waarderen. Sterkte in ieder geval!

Populaire posts