Waarom speel ik mee met de loterij?

Ik krijg wel eens de vraag waarom ik als bespaarder en excelsheet persoon nu eigenlijk meedoe met de loterij. Het is voor mij toch wel bekend dat het eigenlijk geld in de sloot gooien is? Dus vandaag, waarom doe ik in mee met de loterij?

Waarom speel ik mee met de loterij?

De kans dat…..

Ik ben een fan van de staatsloterij. Standaard speel ik met één lot maandelijks mee a 15 euro. Mijn vrouw is fan van de postcode loterij en speelt daar mee met één lot maandelijks a 14,25 euro. Dit is beide een traditie vanuit onze familie, waar mijn vrouw haar familie allemaal meedoen met de postcode loterij heb ik het ge-erft van mijn oma waar ik vroeger altijd de uitslagen mee keek. Een stukje nostalgie en spanning kan ik mij nog heel goed herinneren als de uitslag bekend werd gemaakt in de uitzending. De jackpot wonnen we niet, maar op teletekst (ja wie kent het nog) konden we kijken of we toch niet een troostprijs hadden gewonnen. En vaak was dat het geval waar ik dolenthousiast van werd.

Inmiddels met de leeftijd van 34 jaar oud, geen televisieuitzending en zeker geen teletekst ben ik nog steeds elke 10de van de maand dolenthousiast als ik via de app mag kijken of ik wel of niet wat heb gewonnen. Het is een euforie moment van een paar seconden waar ik oprecht blij van wordt. Maar niet alleen dat, specifiek bij de speciale trekkingen, zoals bijv nu de 1 juli trekking met kans op 10.000 euro per maand voor 30 jaar is iets waar ik dan over na ga denken. Wat zou ik ermee doen? Hoe zou ik het aanpakken? Gedurende de maand ben ik feitelijk het spel al aan het spelen. En dat allemaal wetende dat de kans zooooo klein is dat je hem wint. Maar stel nou dat jij nu net dit keer hem wel wint………. 

Voor mijn vrouw ligt het iets anders, de kansen van de postcode loterij zijn nog slechter dan van de staatsloterij en ik heb vaak genoeg de waardebon voor ontbijtkoek langs zien komen zeg maar. Toch is zij ook nog steeds enthousiast erover en checked ze zelfs de postcodes waar ze voorheen woonde. Allemaal gedreven omdat het met de paplepel erin is gegoten in haar jeugd. Ook nostalgie en de kans dat hij toch eens valt….

Ook goed voor de maatschappij

Maar naast het spelelement is het ook goed voor de maatschappij. Zowel de staatsloterij als de postcode loterij spenderen een behoorlijk bedrag per jaar aan goede doelen. Indirect steun ik maandelijks een goed doel, en niet slechts één maar een heleboel goede doelen. Het geld is dus zeker niet alleen ten goede van mijn, en vele met mij, toekomstige winnaars. Maar ook voor de vele organisaties die goed doen in deze wereld. Een goede zaak al zeg ik het zelf!

Kansen

Dus hoewel de kansen op beide niet in ons voordeel zijn, hebben we allebei besloten dat we toch graag blijven doorgaan met, wat voor sommige geldt, als verspillerij van geld. Elke maand 30 euro door de spreekwoordelijke wc-pot. Maar voor ons een leuk spel element en uiteindelijk ook nog eens goed voor de wereld. Wij zijn er in ieder geval blij mee en wie weet……. Misschien is het geluk ook wel eens aan onze zijde en kan ik zeer heugelijk nieuws melden ;-) Zeg nooit nooit!

Doen jullie mee met loterijen en zo ja/nee waarom wel/niet?

Reacties

Lot zei…
Ja Staatsloterij en BankGiro loterij. Laatste ben ik aan begonnen omdat je er toen gratis entree voor Hermitage bijkreeg en koffie en muffin en ik graag naar de juwelententoonstelling wilde. Bovendien maand gratis meespelen. Maar ben blijven hangen en er zijn vaak leuke aanbiedingen voor museumbezoek en daar hopen we komende tijd weer gebruik van te maken.
Mijn oma speelde ook in de staatsloterij mee en als ik daar was mocht ik de uitslagen in de krant uitpluizen en ontdekte dat ze 1000 euro had gewonnen, ze kochten er een nieuwe tv van want er was net wk voetballen en opa was groot fan. Ze is in 1980 overleden op 80-jarige leeftijd dus is echt erg lang geleden
Herkenbaar verhaal!
Unknown zei…
De euro in 1980? Dan heb ik toch iets gemist vrees ik
Lot zei…
Haha opmerkzaam Unknown van 22.16. Ja was het gulden tijdperk natuurlijk en 1000 gulden was veel toen
Geldsnor zei…
Het zal je verbazen. Maar nee, nog niet misschien. Alleen als we een lot krijgen. Mijn brein kan het niet verwerken dat ik iets koop in geld te winnen en het rekenkundig niet uitkomt. Kortsluiting... Gevoelens van nostalgie heb ik niet wat dit betreft.
Rationeel gezien heb je natuurlijk helemaal gelijk en dat besef ik mij terdege, maar toch heb ik er maling aan omdat ik er ook gewoon plezier uit haal en hiermee op mijn manier de goede doelen steun ;-)
Zo denk ik er ook over.
Ik speel niet echt met regelmaat, maar zo om de maand of 3 speel ik voor €50 win-for-life en om dezelfde redenen. Het geeft een kleine kick om te krassen en stiekem te hopen toch te winnen, want ja, wie weet. Daarenboven schenkt de nationale loterij ook aan goede doelen.

Laten we ook eerlijk zijn, je €30/m (of in mijn geval €50 om de 3 maand) gaat je heus niet zo hard tegenhouden op je weg naar financiële onafhankelijkheid. Gaf je het hier niet aan uit, spendeerde je het misschien aan een andere kleine verwennerij.
Krassen, ja daar doe ik 1x per jaar ook aan mij met het december kraslot, elke dag netjes een hokje dus 31 dagen plezier. Maar die kosten mij geen cent want die krijg ik altijd van familie. En gezien de winkans 1 op 2 is, heb ik vrijwel altijd geld dat eruit voort vloeit (niet veel) maar elke euro is er 1.
Maar inderdaad, de bedragen waar het over gaat is een druppel op de gloeiende plaat richting FO. Dat op zichzelf is natuurlijk al een mooie conclusie, want een hoop mensen kunnen die 30 euro per maand echt niet missen aan een loterij.

Populaire posts