Voorlopige belasting aanslag 2020 binnen, geld terug!

 Ahhh, deze week was het zover. We kregen de befaamde blauwe brief binnen waar we op zaten te wachten!

Voorlopige belasting aanslag 2020 binnen, geld terug!

Geld terug

Natuurlijk wisten we al dat we geld terugkregen en dat was ook de reden waarom we met smart zaten te wachten op die blauwe brief. Want niet kort daarna krijg je het geld op je rekening gestort. In ons geval gaat het om een bedrag van rond de 5000 euro wat we weer gaan verdelen over de verschillende potjes die ik heb opgesteld voor 2021.

Bufferpotjes

Gezien het bedrag groter is dan wat de bufferpotjes voor de gezamenlijke rekening nodig hebben (slechts 2850 euro nodig) houden we ook geld over waarvoor geen bestemming is. En ik ook zo geen bestemming voor kan bedenken afgezien te laten staan op de lopende rekening. Waarmee feitelijk de buffer vergroot wordt en eigenlijk zonde is gezien de buffer al goed gevuld staat op 15K, naast de specifieke andere potjes die al beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld auto onderhoud.

What to do….

En daar gaan we weer. Had ik vorig jaar nog het geluk dat ik de buffer wilde vergroten van 10K naar 15K. Is dit dit jaar niet noodzakelijk. Investeren in beleggingen doen we al elke maand en komt van onze eigen rekeningen af, of de inleg voor onze kleine na. Maar ook dit is al maandelijks een automatische transactie. Ik ben dan ook een beetje bang dat dit geld definitief geen bestemming gaat vinden en ik vind dat echt doodzonde want het wordt dan alleen maar minder waard. 
Consumeren om het consumeren vind ik het ook niet waard, en we hebben momenteel ook echt niets nodig. 

Wat we eventueel zouden kunnen doen is het geld gaan gebruiken voor de inleg van onze jaarruimte. Dit jaar hebben we enkel de mogelijkheid om inleg te doen over afgelopen jaar. Echter is het momenteel nog onbekend hoeveel geld ik daarvoor nodig heb omdat de Factor A nog niet 100% vast staat (wat op zich heel raar is, maar goed iets met de traagheid van pensioenbedrijven enzo). Daarmee scheelt het weer inleg van onze eigen rekeningen en is cirkeltje ook weer rond gezien de belastingteruggave vooral gebaseerd is op de teruggave door het vullen van de jaarruimte. Feitelijk vult hij zich hiermee zichzelf en betaald mee aan de hypotheekaflossing. Toch een mooie cirkel ;-)

Hoe het ook zei, feit is dat er geen andere nuttige bestemming voor te bedenken is dan dit. Dat houdt ook in dat het geld een paar maanden op onze lopende rekening gaat “stil staan” voordat het weer ingezet gaat worden. Wellicht ook een goede gelegenheid om de lopende rekening hiermee meteen te gaan afromen gezien door Corona onze uitgaven sowieso lager zijn dan normaal waardoor de rekening alleen maar lijkt op te lopen door de maanden heen.

Hebben jullie al je voorlopige aanslag van 2020 binnen?

Reacties

Geldsnor zei…
Al maanden, eerlijk gezegd. En het was exact nul euro. Keurig gerekend vorig jaar. Ik hou niet van "jaarlijkse meevallers" als ik vantevoren vrij exact kan berekenen wat het is. Alles wordt hier scherp berekend, van de energierekening tot de belastingen en de toeslagen.
Leg jij niets in in je jaarruimte? Of doe jij je voorlopige belasting aangifte netjes aanpassen zodra jij een storting hebt gedaan?
Anoniem zei…
Misschien toch beleggen maar dan anders (dan aandelen of indexfonds). Bijvoorbeeld (goud en zilver) munten gaan verzamelen? Investeren in een bedrijf in oprichting? Investeren in een vlootfonds tbv aankoop van een schip? Grond aankopen? Bedrijfsunit kopen?
Hoi Anoniem,
Op mijn to-do lijstje staat nog REITs te onderzoeken als diversificatie van mijn portfolio. Maar helaas ben ik daar nog niet aan toegekomen om uit te zoeken of ik mij daaraan wil wagen. In principe heb ik natuurlijk door het bezit van mijn eigen huis ook al een behoorlijke hap in vastgoed.
Een afgelost huis, plus drie inkomensstromen zorgt voor betalen en weinig terug.
Op 17 juli moet ik ruim drie mille betaald hebben. Dat is dit keer voor de laatste keer. Ik hou niet van betalen, betalen,betalen.
Ai, ja nee dat is een vervelende nasmaak. Je voorlopige aanslag dus maar aanpassen aan het begin van het jaar!
Mr Groeigeld zei…
Ik wil je best mijn rekeningnummer sturen als je nog een bestemming zoekt ;-)

Onze teruggave is ook al binnen. We krijgen ieder jaar wat terug ivm de pensioenopzet van mijn vrouw.
Ha! Dat zeg ik ook altijd tegen mijn werkgever als ze weer een idioot plan hebben wat zonde van het geld is, maar tot op heden geen succes.
Geldsnor zei…
Ik heb geen jaarruimte. Mijn pensioen wordt volledig volgestort door de werkgever. Althans, met mijn Factor A kom ik altijd op 0 uit...
Interessant. Je krijgt neem ik aan ook een bonus? Daar is standaard geen pensioeninleg op. Wat je als gevolg daarvan kan gebruiken voor pensioeninleg.
In mijn geval is mijn leasevergoeding ook zo een ding. Geen pensioeninleg, maar wel als inkomen gerekend waardoor er inleg op mogelijk is. In jouw geval natuurlijk met je leaseauto geen optie.
Geldsnor zei…
Verkeerde aanname. Ik krijg geen bonus, en ben een zeer uitgesproken tegenstander van bonussen. :-)
Dat verklaard je 0 euro inleg dan inderdaad! Leaseauto + geen bonus of andere extras geeft inderdaad dat je bij een normale pensioen regeling op 0 uitkomt ja.
Bonus + leasevergoeding en wat extra’s in mijn geval zorgt in ieder geval voor een behoorlijk gat elk jaar.

Populaire posts