Bufferpotjes *update* - belastingdienst geld binnen

Jaaaaa het is weer zover we mochten de bufferpotjes weer aanvullen want het belastinggeld is binnen!

Waar ging het ook alweer naar toe?
In februari ging ik eens uitzoeken hoe ik om zou gaan met de bufferpotjes dit jaar en wat er nog gevuld moest worden, zowel prive als gezamenlijk. Daar kwam het volgende lijstje uit rollen.

Gezamenlijk
Buffer —> vullen tot 15.000 euro (huidige stand: 11.500 euro)
Onderhoud auto —> vullen tot 1000 euro (huidige stand: 324 euro)
Extra hypotheekaflossing —> vullen tot 9375  (huidige stand: 6900 euro)

Persoonlijk
Zorgverzekering 2021 —> vullen tot 1200 euro (huidige stand: 100 euro)
Beurscrash potje —> vullen tot ? (Huidige stand: 2000 euro)
Hypotheekaflossing 2020 —> vullen tot 3000 (huidige stand 250 euro)

Er was een bedrag van meer dan 10.000 euro nodig om deze potjes te vullen. Maar dit jaar werd ik geholpen door de vrienden van de belastingdienst door mijn teruggave over 2019 omdat ik vorig jaar mijn pensioengat heb aangevuld wat belastingtechnisch interessant is en ik dit jaar, maar ook alle daarop volgende jaren ga herhalen. Als gevolg daarvan kregen we nu 5552 euro terug wat ervoor zorgt dat we enkele potjes kunnen vullen!

Alleen gezamenlijke potjes
Gezien het een investering in de toekomst is en zowel ik als mijn vrouw geld heeft ingelegd in onze pensioenbelegging wil ik het geld alleen gebruiken voor gezamenlijke doelen. Dat houdt in dat het beperkt is tot de eerste drie doelen, waarvan er nu alleen geld ingelegd gaat worden in twee daarvan, met de volgende verdeling:

Buffer —> vullen tot 15.000 euro (huidige stand: 14.500 euro)
Extra hypotheekaflossing —> vullen tot 9375  (huidige stand: 9375 euro) —> Jeej klaar!
Onderhoud auto —> vullen tot 1000 euro (huidige stand: 158 euro)

Twee van deze doelen zijn dus bijna behaald. De laatste is afgenomen in geld aangezien we helaas nieuwe bandjes moesten. Hier wordt elke maand sowieso 100 euro ingelegd dus deze vult zich vanzelf ook weer en zal voor de volgende onderhoudsbeurt wel weer gevuld hebben.

Dit houdt echter ook in dat we onze buffer daadwerkelijk bijna vol hebben op ons doel. Ik vermoed dat deze aan het eind van deze maand vol zit. En dat houdt in dat ik klaar ben met het vullen van onze gezamenlijke doelen!

Voor de persoonlijke doelen geldt hetzelfde, maandelijks worden deze gevuld zodat ze in december vol zitten en weer gebruikt kunnen worden. De beurscrash pot zit ook nog behoorlijk vol gezien ik niet mijn beleggingsstrategie helemaal kon volgende en ik daardoor dus slechts beperkt heb kunnen inkopen.

Maar ik heb goede moed dat dit ergens na de Q2 cijfers omlaag gaat (waarover binnenkort meer)

Hebben jullie al je belastingteruggave ontvangen en wat gaan jullie ermee doen?



Reacties

Uitklokken zei…
De teruggave gaat de algemene middelen in... Wat extra beleggen, dat is het.
Dat is ook lekker toch!

Populaire posts