Thuiswerken: hoeveel uur werk jij nu?

Na mijn verlof van een maand ben ik begin april weer begonnen met werken. De eerste week blogde ik al over dat ik nog even moest wennen aan het nieuwe ritme. Ik belde uren achter elkaar van meeting naar meeting zonder pauzes. Een week die mij echt gesloopt heeft na 4 weken van een rustig tempo.

De daarop volgende weken
Ik beloofde mijzelf dat ik meer pauzes zou nemen tussen meetings en even de benen zou strekken. De tweede week lukte mij dat ook wel aardig en ik wist mij zelfs aan de 40 uur te houden qua werk. Ik leek het al aardig onder controle te hebben en liet dan ook het strikte pauze tussen meetings een beetje varen.
Nou, en dat heb ik geweten, want ik dacht dat het vorige week druk was, maar deze week was helemaal erg.... Hij telde weliswaar maar 4 dagen, maar ik kom zeker aan de 50 uur deze week aan werk, waarvan het meerendeel back-to-back vol zaten met meetings. Van 0800 in de ochtend tot 1800 s’avonds...... En ik kan je vertellen, vrijdag was ik op. Echt op. Zo op dat ik niet meer scherp zag en weer even pas op de plaats moet doen.

Volgende week
Ik heb daarom meteen voor volgende week een aantal blocks gezet in mijn agenda. Meeting loze momenten waar ik alles even kan bijwerken qua mail en project documentatie. Het is nog steeds werk, maar veel minder intensief omdat je geen getetter aan je hoofd hebt en moet opletten op wat er op het beeldscherm gebeurd. Gewoon lekker focussen op je eigen items. Want wat ook niet meehelpt is dat er af en toe thuis een luchtalarm afgaat (onze kleine meid ;-) ) en je toch thuis bent wat ook al meer afleid.

Thuiswerken
Ik moet zeggen dat ondanks de nadelen (je werkt gewoon harder en intensiever, en hebt meer afleiding) krijg ik meer werk verzet en gaat de tijd als een raket. Voor mij is het ook gunstiger dat ik nu geen enkele reistijd (+file) meer heb en ik hierdoor 3 uur op een dag aan reistijd terug krijg. Het nadeel is dat ik die 3 uur aan reistijd nog niet omzet in thuis zijn, maar dat 2/3de standaard opgaat aan langer werken. Al is het wel zo dat ik hierdoor s’avonds nu niet meer “even” inlog om zaken bij te werken. Zodra de laptop dicht is, blijft hij dus ook dicht tot de volgende werkdag en dat geeft ook wel meer rust.

Toch moet ik nog steeds een betere balans vinden en om eens te beginnen de meetings van 1200 eruit knikkeren (vroeger was het ongekend om een meeting om 12:00 erin te zetten, want iedereen was lunchen, dan kon alleen onder hoge druk en prioriteit dat het werd gehonereerd nu is het meer regel dan uitzondering dat iedereen over dat tijdslot een meeting zet). Zodat ik gewoon eens normaal kan lunchen zonder dit achter mijn laptop te doen....

Gelukkig ziet mijn agenda er voor volgende week een stuk gunstiger uit, minder meetings, meer ruimte voor ander werk, en duidelijkere uren (althans dat is het plan :-) ).

Hoe gaat jullie werk/privé balans?

Reacties

Anoniem zei…
Die balans was in de eerste weken zoek, later ging het beter. Nu heb ik twee weken verlof, gewoon thuis. Het is moeilijk om niets te doen, maar voor de creativiteit is het juist goed. Dus houd ik me verre van N.etflix of verplicht klusjes doen.
In de ochtend mag van mezelf nog wel een uurtje blogs lezen, zoals je ziet ;-)
Ha! Herkenbaar ja, al moet ik zeggen dat ik wel graag met “verplichte” klusjes werk aangezien dat vaak dingen zijn die al tijden liggen en er nooit tijd/zin voor was. Met een vakantie is er geen excuus meer en aan het einde van de rit ben je toch blij dat ze gedaan zijn!
Alicia zei…
Ik werk 40 uur en heb ook vele meetings in teams. Daarnaast nog veel ander werk liggen maar neem wel mijn pauzes tussendoor.

Ik zet een was in, ga boodschappen doen, kleine huishoudelijke taken enz. Dan kan ik daarna weer aan de slag. Mijn man werkt ook thuis en onze 3 tieners zijn er ook dus het was in het begin wel zoeken naar een goeie balans.
Ik vind het ook lastig om te wennen aan het thuiswerken. Ik werk drie dagen normaal, nu neem ik er één vrij, werk ik er één thuis en één op de zaak.
Leonard zei…
Ik werk 40 uur en daar hou ik mij ook aan. Thuiswerken levert zoveel voordelen op, niet alleen dat ik geen reistijd meer heb. Ik doe nu in 5 a 6 uur waar ik normaal 8 uur over doe. Geen collega die komt zeuren en ineens zijn ze allemaal veel zelfstandiger geworden. Ik las voor mijzelf ook echt pauzes in, afhankelijk van meetings schuif ik wel iets met tijden.
Bij mij loopt het nogal door elkaar. Mijn kantoortje zit achter de keuken, en prive en werk zijn een mengelmoes daardoor.
Uitklokken zei…
Ik werk net zoveel als normaal. Wel kan ik makkelijker tussendoor iets anders doen als dat nodig is, zoals privé bellen, of zelfs naar de kapper volgende week. In het weekend heb ik mezelf nog niet kunnen betrappen op werken, ik pak mijn rust dan.
Ja dat klopt, je kan daardoor wel je “weekend” taken door de weeks gaan uitvoeren dat heeft wel voordelen inderdaad. Maar het leid wel weer af van je werk werkzaamheden
Ah jij kan nog een dagje naar de zaak toe. Ik niet hier niet naar toe, echter in mijn geval scheelt dat erg veel tijd.
Dat je meer doet in korte tijd ben ik mee eens, maar ik werk daardoor wel meer en langer door.
De collegas zeuren nog steeds hoor overigens, alleen nu een videocall of oudewets telefoontje zorgt voor de afleiding ;)
Herkenbaar, ik zit zelf ook lekker beneden in de woonkamer aan de eettafel.
Helemaal eens, ook hier ga ik gewoon boodschappen doen en de was e.d. Alleen merk ik wel dat ik langer blijf zitten, achter het scherm lunch en vroeger begin.
Dertiger zei…
ik werk altijd thuis als gastouder.. nu meer dan normaal. normaal 4 dagen meestal tussen 7.15 en 18, soms blijft 1 kindje ook slapen. dit kindje komt nu ook op vrijdag soms de avond of in t weekend 2 dagen overdag of savonds omdat oma nu niet op kan vangen... maak dus meer uren dan normaal die niet doorbetaald worden helaas (maar krijg wel van alle kindjes de normale uren terwijl de afgelopen weken er maar 3 van de 9 kwamen dus heb niets te klagen) wel hoop ik dat de weekenden snel weer afgelopen is... zeker nu alle kindjes weer komen..

mijn man werkt nu ook thuis. hij gaat tussendoor fietsen en skaten en is vaak wel rond 16u klaar soms wat later. gaat prima dus :)

Populaire posts