Belastingaangifte 2019 - Geld terug!

Zondag 1 maart was het zover, tijd voor de belastingaangifte. Ik had er dit jaar veel zin in, want dit zou het eerste jaar worden (ooit!) dat we geld terug zouden krijgen vanwege het aanvullen van ons “pensioengat”. Het verwachtte bedrag dat we terug moesten krijgen was 7200 euro, tijd om dit te controleren of het ook zo zou worden!

Zondag 1 maart
Ah lekker ff wakker worden. Onbijtje doen en hop op naar de belastingaangifte. 10.00, kop koffie gepakt, laptop aangezwengeld, ipad ernaast en tijd om in te loggen op de belastingdienst........... En zoals vele andere, kwam ik er ook niet door.. Dat was even balen want ik had er op recht zin in. Gedurende de dag heb ik nog een aantal keer gekeken, maar het mocht niet baten. 
Echter juist op het moment dat ik het wilde opgeven voor de dag (rond 20.00, maar geen zorgen, ik heb niet de hele dag lopen F5en ;) ) kwamen we erdoor!

Invullen invullen
Alles gecontroleerd, geen gekke dingen, tijd om het tabbladje uitgaven in te vullen voor het aanvullen van het pensioengat.
Doordat ik ook al de voorlopige van 2019 had ingevuld kon ik deze zo overnemen voor de definitieve inclusief factor A en kostte het mij weinig moeite. Tijd om te gaan verdelen!

Verdelen
En daar schrok ik een beetje, want ik kreeg niet 7200 euro terug, maar slechts 5551 euro, en dat na het meest optimaal verdelen en rekening houdend met de kwijtschelding van 46 euro bij de partner. Waar zat hem dat verschil in?

Inkomstenbelasting
Doordat ik afgelopen jaar behoorlijk wat “extratjes” heb gehad van mijn werk (loyaliteitsbonus, normale bonus, afrekening oude werkgever) is mijn inkomen dit jaar dusdanig hoog geworden dat dit niet meer overeen kwam met de afgedragen belasting over deze inkomsten. Met als gevolg dat ik bij het invullen van deze definitieve aanslag nog even dit verschil mag afdragen, en dat is zoals jullie merken een behoorlijk bedrag, waardoor we “slechts” 5551 euro terugkrijgen dit jaar. Nog steeds geen ramp, want normaal zitten we aan het andere spectrum waar we geld moeten betalen, maar het is toch jammer, gelukkig niet geheel onterecht.

Wat te doen met het geld dat terugkomt?
Zoals ik al in deze blogpost over bufferpotjes meldde is het de bedoeling om dit geld aan te wenden om in 1x alle potjes voor de gezamenlijke rekening te gaan vullen, dit gaat echter niet lukken met het huidige terug te krijgen bedrag, dus dat betekent dat ik toch wat extra opzij moet gaan zetten op de gezamenlijke rekening, heb ik weer wat te doen zullen we maar zeggen :)

Hebben jullie de belasting al ingevuld en hoeveel krijgen jullie terug of moeten jullie betalen?

Reacties

Audrey zei…
Ik heb mijn aangifte zaterdag gedaan en omdat ik mijn hypotheekrenteaftrek altijd opspaar, krijg ik nu weer een mooie bedrag terug.
Jammer dat het zoveel minder was, maar het blijft een mooi bedrag gelukkig.
Dat hebben we bewust niet gedaan, hypotheekrente komt maandelijks binnen en voelt daardoor toch als extra inkomsten ook al is dat het totaal niet :)
Zeker, weinig is het niet. Aankomend jaar gaan we mijn vrouw haar potje verder aanvullen waardoor inclusief het gat van mijzelf weer vullen van afgelopen jaar (die zal wel aanzienlijk zijn vermoed ik). Waardoor het volgend jaar ook weer een leuk bedrag zal zijn.

Populaire posts