Uniform pensioen overzicht (UPO) 2018 binnen - Factor A anders?

Gisteren ontving ik mijn UPO van 2018. Echter toen ik hem doorlas was er toch een nare nasmaak aan de inhoud van de brief. Want ik zag dat de Factor A waarde die daarop vermeld stond opeens anders is dan wat er in het dossier heeft gestaan bij mijn verzekeraar online.

Pensioengat
Wie het zich nog kan herrinderen in deze blogpost Heb ik dit jaar mijn pensioengat berekent om dit tekort aan te vullen via een eigen pensioenbeleggings rekening. Om dit te kunnen berekenen heb je een Factor A nodig. Ik heb mij gebaseerd op de Factor A’s die online in mijn dossier stonden en die ik in het verleden op papier heb ontvangen. Voor 2018 was deze ook gewoon online te vinden en heb deze dan ook gebruikt.

UPO
Terug naar de upo, want er zit een behoorlijk verschil tussen wat ik heb gebruikt en wat er nu op de UPO zelf staat. Met een nieuwe berekening blijkt nu dat ik voor 400 euro teveel heb ingelegd op de beleggersrekening hierdoor. Dat is wel even flink balen zeg.

Opties
Ik ben dan ook de opties afgegaan die ik heb en die zijn als volgt:

1. Op de belastingaangifte van 2019 mijn oorspronkelijke Factor A van 2018 gebruiken en wel belastingterugave krijgen over die 400 euro. Feitelijk dus gewoon liegen.
2. Op de belastingaangifte van 2019 de factor A opgeven die nu aan mij is gegeven en 2x belasting te betalen over dit bedrag.
3. Saldoverklaring aanvragen bij belastingdienst waarmee je tot een bedrag per opbouwjaar niet teveel belasting hoeft te betalen. Daarmee kan je ook meteen de echte Factor A waarde opgeven
4. Verklaring geruisloze terugstorting aanvragen bij de belastingdienst. Hiermee kan ik dan aan de verzekeraar vragen het teveel ingelegde bedrag terug te storten. En dus ook netjes mijn echte Factor A opgeven.
Update: dit is sinds 2018 helaas niet meer mogelijk zie ik nu
5. Bij de bank/verzekeraar binnen 3 maanden het teveel terugvragen.

Keuze
Laten we voorop stellen dat ondanks dat ik alles zeer goed heb uitgezocht je op deze manier toch behoorlijk benadeeld wordt en het ook niet echt bemoedigend is om dit soort zaken uit te gaan voeren. Ik snap niet waarom een verzekeraar halverwege 2019 een verkeerd bedrag voor 2018 aangeeft op hun website. Maar goed, ik heb wel geleerd om ALTIJD te wachten op je UPO gezien je dan op papier hebt staan wat het eindbedrag is.
Optie 1 valt per definitie af. Ik ben daar veel te eerlijk voor.
Optie 2 vind ik zonde van het geld

Rest dus optie 3, optie 4 en 5. Ik ga eerst maandag de verzekeraar bellen want ik val precies nog binnen de 3 maanden. Daarna zijn er opties 3 en 4 nog. Ik heb nog niet uitgezocht hoe ik deze zaken moet aanvragen, maar het hangt er sowieso vanaf hoeveel werk het is welke ik ga kiezen. Optie 4 is het meest makkelijke voor later, maar optie 3 is het minste werk voor alle partijen schat ik zo in.

Conclusie voor iedereen. Goed dat er regels van de overheid zijn, maar als partijen niet de juiste gegevens presenteren dan gaat het toch een lastig verhaal worden om het goed te doen. Bovenstaand is een voorbeeld waar je altijd op moet blijven letten.

Ik hou jullie op de hoogte!



Reacties

PetraH zei…
Wat vervelend, inderdaad!

Misschien ook de pensioenverzekeraar vragen hoe het verschil ontstaan is? Want ik zou óók denken dat een factor A die op de website staat gewoon klopt. Als de verzekeraar 'm nog niet zeker weet, dan zou 'ie hem er gewoon nog niet op moeten zetten - zeg dan "factor A 2018 volgt" of zoiets.
Ja ik zat er over na te denken, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nu al hun reactie weet. “ Meneer, u moet altijd wachten tot u de papieren UPO heeft gehad!”

Populaire posts