Auto gebruik, verzekering, e.d. na 1 jaar gebruik

Een jaar geleden alweer, dat ik een nieuwe “2de hands” auto heb gekocht. En daar werd ik vriendelijk aan herinnert door mijn autoverzekering, want ze deden een verlengingsvoorstel. Ik schrok er toch wel een beetje van dat het alweer zo lang geleden was dat ik de auto had gekocht, want voor mijn gevoel heb ik hem nog niet zo lang.

Afijn, het was ook een mooi moment om de statistieken van de auto erbij op te schrijven, want hoeveel kost dat ding mij nou en hoeveel rij ik er nou eigenlijk mee? Luxe of Zuinig ging zijn excelsheets in om erachter te komen.

Het overzicht

Vergeef mij voor het format, maar was een beetje lui om het heel netjes op te schrijven. Echter het bevat wel alle informatie die ik nodig heb om tot de antwoorden te komen.

Benzinekosten
Afgelopen jaar heb ik ongeveer 25K aan kilometers gereden. Dit is in lijn met mijn verwachting, maar zal aankomend jaar toenemen door een standplaats wijziging vanaf 1 juli dit jaar. Dit is ook al terug te zien in het aantal kilometers in juli dat omhoog schiet naar 3000+. Toch is het grappig om te zien dat het verbruik enorm afneemt doordat ik daardoor ook veel meer kilometers op de snelweg maak en dat altijd zuiniger is dan kortere ritjes. Toch heb ik nog steeds een totaal van 3200 euro uitgegeven aan benzine afgelopen jaar. Een absurd hoog bedrag natuurlijk, maar gelukkig word dit via de reiskostenvergoeding van werk gecompenseerd. Sterker nog, nu met de langere ritten en zuiniger verbruik verdien ik er zelfs geld aan. Waardoor de wegenbelasting en verzekering er ook door wordt betaald en ik een gedeelte van de onderhoudskosten ook ervan kan financieren. (Hierover later meer)

Wegenbelasting
Voor de wegenbelasting zit ik helaas op 82 euro per maand door de zware auto die ik rij en hier zal dit jaar niet veel aan wijzigen.

Verzekering
De verzekering daarentegen is wel anders dit jaar. Doordat ik altijd meeliftte met de verzekering van mijn moeder bouwde ik geen schadevrije jaren op. Vorig jaar heb ik dit omgezet, maar ja dan begin je op 0 jaren en een allrisk verzekering van 97,88 per maand. Mijn verhaal begon ook al dat ik een nieuw aanbod had gekregen en dat was nu voor 94,59 euro. Nog steeds een hoop geld, maar het gaat de goede kant op in ieder geval :)

Onderhoud
Rest mij onderhoudskosten en die zijn nagenoeg 0. Een bandenwissel en alarmsysteem controle was het enige dit jaar. Maar in november zal er een APK keuring en regulier onderhoud gaan plaatsvinden. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de kosten hiervan. Ik gok op 600 euro maar heb dit niet meegenomen in het overzicht omdat het niet binnen dit jaar valt.

Prijs per km
Dan blijft de belangrijkste vraag over, hoeveel kost het per km gereden? En dat is exclusief afschrijving 0,22 cent per km. Wat op zich een net bedrag is voor de auto die ik rij. Maar zoals gezegd krijg ik natuurlijk wel reiskostenvergoeding van mijn werk en rij ik samen met vriendinlief die ook reiskostenvergoeding krijgt. Bij elkaar krijgen we dus voor 0,36 cent vergoed per gereden kilometer. Maar aangezien mijn afstand veel verder is dan die van haar geldt dit alleen voor de eerste km’s tot haar werk. Desalniettemin is dit hoger dan de 0,22 cent die het kost om nu te rijden waardoor ik geld verdien op mijn woon/werk reis.

Als ik ervoor zou kiezen een kleinere zuinigere auto te gaan rijden zal dit verschil alleen maar groter worden en durf ik zelfs te stellen dat onderhoud en afschrijving er ook betaal van kan worden waarna je alsnog wat overhoudt en je dus praktisch gratis rijd.

Toch leuk zo een overzichtje. Weten jullie hoeveel cent per km jullie rijden?




Reacties

Anoniem zei…
Auto: VW up!; jaarkilometer: 15000 km; benzineprijs: 1,60; verbruik 1:19,16; wegenbelasting 224 pj; verzekering 352; aankoopkosten 10800 euro; afschrijving 810; rente 1% 108; Onderhoud 293 (gemiddeld jaar).

Kosten per kilometer: 0,20
Vergoeding werkgever: 0,19

Opmerking: Onderhoud bij de merkdealer, misschien iets duurder maar wel gratis hulp bij pech. Scheelt een abo bij ANWB.

Populaire posts