Beleggingsupdate - Augustus 2019

Iets later dan gepland. Want in mijn vorige blogpost had ik het nog over een 3 maandelijkse interval en last time I checked is vanaf maart niet augustus :) Maar het mag de pret niet drukken want ik heb een beleggingsupdate!

Overzicht

Veranderingen
Sinds maart 2019 zijn er aardig wat maanden verstreken en is duidelijk te zien dat de beurs een kwakkelende beweging maakt. Waar het tot en met mei leek dat de beurs geen teruggang kende is dat sinds die periode eigenlijk alleen nog maar gebeurd. Mijn overzicht is tot 1 augustus 2019, maar ik kan je vertellen dat we inmiddels verder zijn teruggezakt tot hetzelfde niveau als maart 2019. Nog steeds niet slecht voor een beursjaar, maar we staan wel stil in de groei. Of eigenlijk gezegd, de beurs normaliseert zich ten op zichtte van een normaal jaar. Want zeg nu zelf meer dan 13% winst is natuurlijk een beetje gek.

Neergang
Ik vraag mij dan ook sterk af of we niet verder gaan dalen, want alle signalen van een aankomende recessie beginnen zich af te tekenen. Dat verklaard ook de grillen van de beurs, want er hoeft maar iets te gebeuren of de beurs springt omlaag of omhoog.
Zo was afgelopen week nog een knotsgekke week. In de ochtend stond de beurs op -2%, in de middag opeens op +1% om vervolgens af te sluiten met -0,7%. Allemaal door een zekere meneer zijn tweets en enkele cijfers van bedrijven. Zulke beursdagen heb ik nog niet vaak meegemaakt althans.
Ik begrijp ook wel dat er een hoop mensen zijn die deze grillen van de beurs dan ook niet aandurven. Maar voor mij persoonlijk moet ik zeggen dat een dag met -500 euro of +300 euro mij weinig doet. En dat is wel een gedachtegoed dat je moet bezitten of uit moet kunnen zetten.
Sterker nog, hoe groter je potje hoe groter deze dagelijkse verschillen en dat is ook iets wat je snel moet vergeten, zeker als je voor de long run eraan mee wilt doen.

Verwachting
Zoals gezegd, ik verwacht dat de beurs nog wel verder gaat zakken. Toch blijf ik inleggen want ik geloof er ook in dat het uiteindelijk wel weer goed komt. Sterker nog, ik blijf bij mijn eerdere statement dat zodra er 10-20% van de beurswaarde af is (zoals in december 2018) ik een extra kapitaal injectie ga doen op mijn portfolio, zodat ik daar over enkele jaren (hopelijk) van kan gaan genieten. Of het een goede strategie is? Geen idee, ik bezit helaas niet de teletijdmachine van Barabas, maar ik ben blij dat ik wel ben gestart met beleggen, het bevalt me goed en ik heb er geen enkele zenuwen om. Tuurlijk zullen mensen zeggen, dat komt omdat je nog in de plus staat, maar ook al is dat waar, bedenk goed dat ik het met geld doe die ik kan missen en ik voor de long run meedoe (meer dan 20 jaar). De kans dat het dan mis gaat...... ja die is er zeker, maar hoe realistisch is deze? Vrij klein!

Ik ben vooralsnog dus nog steeds tevreden met het resultaat!

Reacties

Populaire posts