Belastingaangifte, hoeveel krijgen we terug?

 Het is weer 1 maart geweest en dat betekent tijd voor de belastingaangifte! Luxe of Zuinig had er weer zin in, want net als vorig jaar hebben we dit jaar wederom gegarandeerd een teruggave.

Belastingaangifte, hoeveel krijgen we terug?

Rechten en plichten

Net zoals elk jaar begon het weer met een oude en vertrouwde digitale, maar ook nog steeds papieren (vraag me overigens niet waarom ze dit blijven doen), brief waarin staat dat ik belastingaangifte “moest” doen. Altijd fijn om te horen dat iets moet zullen we maar zeggen. Maar net als vorig jaar stond ik inderdaad te trappelen om dit te gaan doen! Dit jaar om drie redenen.


Doordat we afgelopen jaar weer flink de pensioen beleggings rekening hebben gespekt kunnen we van de inleg van ruim 11.000 euro bijna de helft weer terugverwachten door het fiscale voordeel wat eraan ten grondslag ligt. In totaal hebben we gezamenlijk in twee jaar tijd bijna 30.000 euro op deze rekening ingelegd en nagenoeg 15.000 weer terugontvangen via de belasting. Het is een vorm van uitgestelde belasting, maar ik durf het gokje aan te gaan dat dit een gunstigere vorm van oppotten is dan zelf beleggen of op een spaarrekening, ondanks het feit dat de overheid de regels van het spel zo weer kan veranderen. Vandaar dat wij ook maximaal hebben ingelegd en de komende jaren dit ook zeker blijven doen, hoewel onze reserveringsruimte nu toch echt op is en het om veel kleinere bedragen zal gaan.


Nieuw dit jaar is de combinatiekorting. Deze heffingskorting iets lager geworden dan vorig jaar, maar omdat wij sinds maart vorig jaar een kind hebben gekregen hebben wij dit jaar voor het eerst daar recht op. Dit houdt in dat we een extra heffingskorting zullen krijgen van 2815 euro gezien we (voor de verandering) door ons inkomen maximaal kunnen profiteren van deze korting.


In 2020 heb ik ook weer gebruik gemaakt van groen sparen. Gezien ik nog steeds een flinke cash reserve heb wil ik zoveel mogelijk “het lekken van geld” dempen. Een goede methode hiervoor is via deze fiscale manier. Het scheelt in vermogensrendementheffing (VRH) omdat het geld dat erin zit niet meetelt en over hetzelfde bedrag een extra heffingskorting geeft van 0,7%.

Verder zijn er geen grote of spannende zaken die voor een euforie gevoel kunnen zorgen en resulteert het voornamelijk in “hogere” kosten in de belasting. 

Aangifte doen

Vorig jaar probeerde ik het op 1 maart, maar dat was een slecht plan. Dit jaar heb ik het daarom uitgesteld tot de vrijdag. Niet het weekend, want dan zal het wel weer druk zijn.

Eindresultaat

Inmiddels is de aangifte gedaan en krijgen we ruim 5000 euro terug! Dat is net als vorig jaar lager dan verwacht. Maar ik verkijk mij altijd op de kosten die er zijn voor box 3. Dat is met de bedragen waar wij het over hebben toch hoger dan gedacht elk jaar. Zeker met de groei in kapitaal elk jaar zal dit alleen maar hoger worden wat we moeten betalen aan VRH. Toch is dat aan de andere kant ook goed nieuws, want dat betekend dat we sneller richting FO bewegen!

Hoeveel krijgen jullie terug dit jaar?

Reacties

Geldsnor zei…
Dankzij de verregaande incompetentie van het belangrijkste orgaan van onze overheid, namelijk de Belastingdienst, die werkelijk hélemáál NIETS goed kan doen, is het nog niet gelukt om aangifte te doen. Ik hoop dat ze hun problemen een keertje opgelost krijgen.
Maar, ik vermoed dat we iets moeten bijbetalen.
De problemen zouden nu opgelost moeten zijn als het goed is? Enige waar je tegenaan loopt is de max aantal mensen die ingelogd mogen zijn. Beste is daarom om het op een doordeweekse dag te doen, of zoals in ons geval op vrijdag want dan hebben minder mensen “zin” om aangifte te doen ;-)
Geldsnor zei…
Kom er nog steeds niet door.
Ik dacht, laat ik eens inloggen, en het werkt gewoon bij mij hoor (note, ik log wel in met de DigiD app)

Populaire posts