Een auto bezitten, nu en later?

 Luxe of Zuinig speculeert er vaak op los en vaak poppen er zomaar ideeën op in zijn hoofd die hij moet uitwerken. Zo kwam opeens het topic “auto in post-FO tijd” op..... Want de auto is een behoorlijke kostenpost.

Een auto bezitten, nu en later?

Auto levert nu geld op

Een beetje een oneerlijk statement, maar feitelijk betaald mijn werkgever nu voor de auto zoals ook terug te zien is in Q4 2020 - autokosten blogpost. Doordat er zo weinig gereden wordt, er vrijwel geen onderhoudskosten zijn en het aantal liter benzine dat ik verbruik dusdanig weinig is, staat er een + bedrag  bij gereden kilometers. Het jaar 2020 gaat dan ook zeker de boeken in als krankzinnig jaar, maar voor 2021 zal tot zeker de herfst van dit jaar het niet erg veel veranderen qua gereden kilometers. Zelfs daarna verwacht ik niet een enorme toename zelfs want thuiswerken zal ook bij mij de norm gaan worden. Hierbij is het de bedoeling om 50-50 te gaan realiseren, maar gezien mijn werkzaamheden denk ik dat 75-25 ook prima haalbaar moet zijn gezien een 100-0 momenteel eigenlijk meer dan prima werkt. Gezien ik maar 4 dagen werk, en blijf werken, zal dat een 3 dagen thuis 1 dag op kantoor inhouden en soms een 2 dagen thuis en 2 dagen op kantoor als er veel overleggen nodig zijn. 
Zelfs in dit soort gevallen zal de auto nog steeds volledig betaald blijven door mijn werkgever, tenzij er natuurlijk grote gebreken naar voren komen met onderhoud. Maar in principe is het niet nodig om de auto vanuit kostenbesparing te vervangen. Al is de reden waarom ik onze huidige auto heb wel een beetje overdreven voor het aantal kilometers wat ermee gereden wordt en is het mogelijk hier nog meer op te besparen door een kleinere auto te gaan rijden.

Nu al auto vervangen?

Toen ik deze auto kocht heb ik mijzelf als doel gesteld dat ik er 5 jaar mee zou gaan rijden voordat ik hem zou vervangen. Inmiddels zitten we in jaar 3 is hij, zeker in het eerste jaar, behoorlijk goed en veel gebruikt en ben ik nog altijd blij met de auto. Het is een bakbeest die, duur in onderhoud is, hoge wegenbelasting betaald en helaas in de verzekering ook niet al te goedkoop is. Toch heb ik besloten mij te houden aan mijn eerdere statement. Ik wil de auto minimaal 5 jaar houden want hij voldoet prima, maakt mij nog steeds blij als ik erin rij ondanks de weinige kilometers.
Daarnaast speelt ook mee dat de hele auto industrie momenteel op zijn kop gaat aangaande elektrisch rijden. Nu zal over 2 jaar niet opeens alles heel veel anders zijn, maar op zijn minst kan ik dan wel de keuze maken of het slim is om daarin mee te gaan of toch nog eens te kiezen voor een benzine wagen en de keus nog eens 5 jaar uit te stellen, of simpelweg te besluiten de huidige auto op te gaan rijden.

Post-FO

Maar daar zou deze post helemaal niet over moeten gaan. Mijn gedachtes gingen over een tijd na FO. Want het aantal kilometers dat wij maken is dusdanig klein dat het een beetje onzinnig is om een zelfde type auto te hebben. Sommige zullen opperen dat een deelauto een goed idee is, maar ik moet zeggen dat op het moment mij dit totaal niet aanspreekt. We zijn toch wel “impuls” rijders en om te plannen wanneer je wilt rijden, erheen te rijden om de auto te pakken en weer rekening te houden wanneer deze weer terug op de bestemming moet zijn geeft mij toch een beetje een onbehagen gevoel. Milieu technisch, kosten technisch en vooral kilometer technisch zal het hebben van een eigen auto niet hoog scoren. Maar toch zou ik het vervelend vinden om er rekening mee te moeten houden.

Een auto an sich zullen we dan ook zeker hebben, maar wat voor één is wel de vraag. Klein en compact? Want ja de kind(eren) zijn dan ook groter en dus sleep je niet meer zoveel met je mee. Of juist groot omdat we voor gemak kiezen omdat het kan. Veel zal afhangen van hoe onze dagen eruit gaan zien. Hoeveel tijd spendeer ik aan “werk” ten op zichtte van thuis zijn en vooral, hoe zit vrouwlief daarin? Zeker in het eerste jaar FO zullen wij hier invulling aan moeten geven, en ik vermoed, ook geestelijk ruimte voor moeten maken dat ons leven er compleet anders uitziet. De valkuil om de leegte meteen in te vullen met “iets” anders zullen we voor moeten waken en ons die tijd moeten gunnen om een ander ritme te gaan krijgen.

Mijmeringen

En daar gaat Luxe of Zuinig weer. Alle kanten op, maar dat komt ook omdat deze vraag een hypothetische vraag is waar niet eenduidig antwoord op gegeven kan worden zonder ook de overige vragen te gaan beantwoorden. Momenteel lijkt het mij een onmogelijkheid om geen auto te hebben die gewoon voor je klaar staat. Kan deze kleiner en goedkoper? Zeker maar dat is nu ook mogelijk. Zal hij kleiner en goedkoper worden? Ik vermoed van wel. Maar aan de andere kant is het ook zo dat het afgelopen jaar wij vrijwel alles met de fiets of lopend hebben kunnen doen. Dus in hoeverre is een auto überhaupt wel nodig? Alles lijkt af te hangen hoe ons leven er uit gaat zien en dat is iets waar we onszelf de tijd voor moeten gunnen en zeker niet een beslissing voor hoeven te nemen zodra we FO zijn. 

Hoe staan jullie tegenover het autobezit?

Reacties

  1. Wij hebben geen auto in bezit, maar twee lease auto's. Als er een wegvalt zou ik momenteel wel wachten met een tweede auto. Maar 1 acht ik wel noodzakelijk hier op het platteland.
    Maar ook vanwege de keuzes en leefstijl die ik wil hebben: hele vakantie periodes rondreizen met een caravan, weekendjes op pad met de sleurhut en familie die ver weg woont.
    Dichtstbijzijnde treinstation is hier 15 minuten met de auto vandaan. Of vijftig minuten met de bus, nadat ik tien minuten naar de bushalte gelopen heb.

    Een auto, zelfs van enig formaat is een vereiste dus voor onze leefstijl en wensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Locatie, locatie, locatie. Niet voor niets een befaamd gezegde bij het kopen van huizen, maar net zo min belangrijk in autogebruik. Het geluk is dat wij niet op het platteland wonen, een station op 15 min lopen hebben, of 5-8 min fietsen. En ook nog eens elk kwartier een treindienst wat binnenkort elke 10 min wordt. Maar goed, zoals gezegd een hoop hangt uiteindelijk af van hoe wij in het leven staan, en hoe wij daar invulling aan geven. Maar een 2de auto nu... zeker niet! 1 is prima en geeft ons vrijheid en een glimlach!

      Verwijderen
    2. Nu ben ik als autoliefhebber dan wel benieuwd wat je nu rijdt. Ik zit met hetzelfde dilemma, eind 2019 een andere auto aangeschaft met het oog op 50k km woon-werk verkeer per jaar, nu anderhalf jaar later zijn er precies 15k km bijgekomen, waar 90% daarvan tussen december 2019 en februari 2020 gereden is.

      Verwijderen
    3. Herkenbaar ja ;-). En persoonlijk doodzonde.... Vind zelf autorijden namelijk veel te leuk om te doen. De vakantie (toen we nog gingen) was de autoreis zelf al een feestje en vakantiegevoel.

      En als antwoord op je vraag, ik rij nu een BMW 5 touring. Zoals gezegd, lekker groot, ruim, en comfortabel ;-)

      Verwijderen
    4. Das luxe en niet zuinig. Mijn vorige auto was een Volvo V90 T8, mijn vrouw reed toen een Audi A3 2.0tfsi.
      Voordat we kennis maakten met fire...

      Verwijderen
    5. Klopt! Daarom heb ik al meerdere malen aangegeven dat het zeker kleiner en goedkoper kan. Maar dit mijn guilty pleasure is waar ik bewust voor heb gekozen en nog geen dag spojt van heb :-)

      Verwijderen
  2. Heb je er al over nagedacht dat een e-auto over niet al te lange tijd naast vervoermiddel, ook de functie van een huisbatterij heeft? De accu's worden steeds groter (want de markt vraagt grotere actieradius). Tesla is al bezig met een batterij van 160 kWh. 10 van zulke auto's in je straat en je hebt genoeg stroom voor je huishouden voor een half jaar. Je auto als deeltijd energiecentrale dus.

    Dat biedt veel kansen voor een decentraal energiesysteem (en autark wonen). Gekoppeld aan blockchain technologie (wie produceert het en waar gaat die stroom naar toe) zou er zomaar een nieuw verdienmodel aan vast kunnen zitten. In ieder geval zal de prijs van stroom divers gaan worden (prijs afhankelijk van vraag en aanbod en weersomstandigheden op dat moment) en heel waarschijnlijk ook in prijs dalen. Omdat steeds meer stroom 'gratis' opgewekt wordt door zonnepanelen, windmolens en waterkracht.

    Je hebt vast al door dat ik niet twijfel over wat mijn volgende auto gaat worden ;-)
    Ik rij nu een vol hybride Opel Ampera. Ik kan je zeggen dat er niets gaat boven elektrisch rijden! Alleen al voor dit rijplezier en veel minder onderhoud is het voor mij een no-brainer. Alleen die aanschaf prijs moet nog een stuk dalen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier heb ik zeker over nagedacht ja, maar het probleem is dat ons huidige energienet/infrastructuur hier simpelweg niet mee om kan gaan en dit een dusdanige regie/controle/coördinatie voor nodig heeft dat het ook maar de vraag is wie dit kan gaan aansturen. Dit stuk staat nog zo in de kinderschoenen dat er nu nog niets zinnigs over te zeggen is of dit haalbaar is of niet. Laat staan of de techniek ver genoeg is om grote batterijen die “duurzamer” zullen zijn en in staat zijn hiervoor ingezet te gaan worden.
      Het principe auto is namelijk dan compleet anders geworden.

      Los van bovenstaande ben ik met je eens dat we aan de start staan van mogelijk een energierevolutie, maar dat deze strijd/race nog lang niet heeft plaatsgevonden of duidelijk is welke kant het op gaat. Mede hierom vind ik het als consument lastig om ergens voor te kiezen en ben ik nu nog geneigd om het te houden op de ouderwetse verbrandingsmotor.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts