Fiscaal groen spaar opties in 2021

 In 2020 maakte ik gebruik van MoneyYou groen sparen. Echter met het wegvallen van MoneyYou als bank zal dit jaar er geen mogelijkheid zijn om kosteloos wederom opnieuw gebruik hiervan te maken. Welke opties zijn er in 2021?

Fiscaal groen spaar opties in 2021

Voordeel van groen sparen

Laten we nog eens op een rij zetten wat de voordelen zijn van groen sparen. In mijn vorige post had ik dit al kort opgesomd.

In het kort komt het erop neer dat je enkele fiscale voordelen krijgt door hieraan deel te nemen. Wat compenseert voor de 0,00% rente die je krijgt.

Het fiscale voordeel bestaat uit 2 delen:

- Een besparing van 0,54%, 1,27% of 1,60% vermogensrendementsheffing (2020) (Afhankelijk van je vermogen)
- 0,7% heffingskorting
 
 Voor 2021 is hier natuurlijk wel weer wat aan veranderd. Zo is het maximum bedrag dat is vrijgesteld van de vermogensbelasting dit jaar hoger geworden. In 2020 was dit 59.477 euro zonder fiscaal partner en 60.429 euro in 2021. Met fiscaal partner is hiermee het bedrag gegroeid van 118.954 euro in 2020 naar 120.858 euro in 2021.

Daarnaast is de vermogensrendementheffing(VRH) in 2021 natuurlijk ook hoger dan in 2020. Deze zijn gestegen naar 0,59% (50.000 tot 100.000 euro), 1,40% (hoger tot 1.000.000)  of 1,76% (hoger dan dat) afhankelijk hoeveel vermogen je hebt. 

Aan de heffingskorting is verder niets veranderd. Deze blijft op 0,7% staan.

Welke banken zijn er nog?

Echter waar kan je dan nu nog terecht voor groen sparen? Er zijn de volgende opties:

- Rabobank (GroenDeposito (let op!, 200 euro beheersvergoeding!) of Groen Sparen)

MoneyYou was hierbij onderdeel van ABN en bood zijn product dan ook aan onder de ABN AMRO groenbank licentie. Er is een belofte gedaan dat ABN in de loop van 2021 met een nieuw product zal komen die hier op in zal spelen.

Wat ga ik doen?

Vorig jaar heb ik maximaal gebruik gemaakt van groensparen. Het levert je geen rente op, maar je voorkomt wel lekkage in de vorm van VRH en krijgt een kleine heffingskorting als extratje op je belasting.

Momenteel zijn geen van de fondsen opengesteld om in te leggen. Met als gevolg dat ik nu ook nog niet kan kiezen voor een oplossing. Wel is het zo dat ik een voorkeur heb. Bij MoneyYou was er namelijk geen maximum van inleg in zo een rekening. Bij ING is er een max van 25.000 euro en bij Rabobank GroenDeposito is er een maximum van 29.738 euro. Hiermee vallen beide opties eigenlijk al af. Zeker omdat Rabobank ook nog eens 200 euro beheersvergoeding vraag en je belastingvoordeel alweer voor een behoorlijk deel teniet wordt gedaan.

Houden we over Rabobank Groensparen (open per 1 april 2021) en wat ABN AMRO gaat doen (hopelijk in dezelfde vorm als MoneyYou zonder limiet).

Ik ga het in ieder geval in de gaten houden want ook in 2021 wil ik graag van dit belastingvoordeeltje gebruik gaan maken!

Maken jullie ook gebruik van dit belastingvoordeel?

 
 

Reacties

Anoniem zei…
Dit fiscale voordeel claim ik middels deelname in het Triodos Groenfonds. Geen rente wel dividend, daarnaast uiteraard koersmutaties. Het YTD, volgens mijn berekening, was in 2020 2,2% voor 2021 momenteel 0,4%, e.e.a. exclusief het fiscale voordeel van ca. 2% (in mijn geval).
De fatale datum om in 2021 dit voordeel te kunnen claimen is uiteraard 01-01-2021, heb je op deze datum geen bedrag belegd in een erkend Groenfonds dan helaas pindakaas.
Beleggen is inderdaad ook een optie, maar dit wil ik vooral gebruiken om mijn cash reserves veilig weg te stoppen zonder dat het mij al teveel kost.
Maar inderdaad, naast sparen is beleggen zeker ook een optie om dit fiscale voordeel op te strijken.

Populaire posts