Inleg beleggingen verhogen of niet?

 Zoals gemeld in de update van onze nettowaarde in 2021 is onze cashbuffer niet afgenomen ten op zichtte van het voorgaande jaar terwijl dat wel het uitgangspunt was van 2020. In die post stelde ik dat het een missie in 2021 zou gaan worden om daar toch iets mee te gaan doen. Als meest makkelijke oplossing is een gedeelte van de buffer om te zetten naar beleggingen in deze post zet ik mijn gedachtes op een rij.

Inleg beleggingen verhogen of niet?

Maandelijkse inleg verhogen

In die post was het uitgangspunt om te onderzoeken of het niet slim was om de maandelijkse inleg te verhogen gezien deze nu sinds twee jaar vast staat op 2000 euro per maand. Maakt het veel uit qua strategie als we de inleg verhogen van 2000 naar 3000 euro per maand en zo ja, wat voor effect heeft dat dan?

Om een eerlijke vergelijking te maken moeten we eerst uitzoeken wat onze echte maandelijkse inleg was van de afgelopen twee jaar. Dit is te berekenen door het totaal van de maandelijkse inleg te nemen over het jaar inclusief de extra inleg die eventueel heeft plaatsgevonden en dit te delen door twaalf. Ik kom dan hierop uit

2019€ 5.166,67
2020€ 3.250,00

Hoewel de maandelijkse inleg zich beperkt heeft tot 2000 euro per maand is het gemiddelde toch een behoorlijk stuk hoger. Jaarlijks vloeit er stiekem dan ook meer geld naar de beurs dan de maandelijkse uitgaven die nu begroot zijn. Logisch ook, want ik heb in beide jaren extra ingelegd toen er een dip in de markt was. 

Deze strategie alleen vind ik echter niet voldoende, want als ik (voor het gemak, ik moet dit nog herberekenen in de toekomst) het doelbedrag van 1,3 miljoen wil bereiken zit ik met mijn huidige strategie op een leeftijd van 52 jaar (indien de beurs netjes natuurlijk blijft stijgen). Een verhoging naar 3000 euro per maand haalt hier 3 jaar vanaf waarmee ik met een leeftijd van 49 dit doelbedrag al heb bereikt. Zou ik het bedrag verhogen naar 4000 gaat daar 2 jaar vanaf en bij 5000 euro nog slechts 1 jaar. Hoe meer er ingelegd wordt zorgt ook voor een steeds kleinere tijdswinst. Logisch ook, want de stap van 1000 euro naar 2000 euro is 100% meer, en van 2000 naar 3000 euro nog maar 50%. Deze percentages worden kleiner en kleiner en daarmee de tijdswinst ook.

De stap van 2000 naar 3000 is dan ook de enige logische keus die ik kan maken aangezien daar de meeste winst te behalen mee is. 

Psychologische stap

Maar dat betekent ook een psychologische stap voor Luxe of Zuinig, want dit betekent dat hij van zijn buffer gaat “eten”. Ja de buffer is veel te groot, en ja het is niet echt opeten, maar verschuiven van vermogen. Maar het houdt ook in dat er maandelijks een bedrag van de spaarrekening afgehaald moet gaan worden, wat bij een bedrag van 2000 euro absoluut niet noodzakelijk was omdat dit volledig via het salaris bekostigd kon worden. 
Voor sommige is dit wellicht een onzin reden, maar voor mij toch wel een dingetje omdat het de deur open kan zetten voor andere mogelijkheden (waarover later meer).

Waar beleggen?

Ik beleg nu bij zowel Meesman als via DeGiro. Meest makkelijke is om dit via DeGiro te gaan regelen (vanwege de handmatige overschrijving), maar dat betekent ook dat DeGiro groter gaat groeien dan Meesman. Dit is iets wat ik de komende tijd in de gaten wil houden, want ik hou graag de bedragen even groot. Dit kan dus betekenen dat er maanden zijn dat DeGiro minder hard gaat groeien en Meesman wat meer door een eenmalige inleg. Dit zal wat extra aandacht vereisen, en het wordt ook eens tijd om te zien of de mix DeGiro + Meesman nog het meest optimale is.

Extra inleg

Naast deze verhoging wil ik ook nog steeds de mogelijkheid hebben om extra te kunnen inleggen in dipjes in de markt. Ik baal er nog steeds van dat in 2020 ik niet meer heb ingelegd.... Maar goed iets met andere zaken aan mijn hoofd op dat moment dan de beurs voorzien van geld. Het was alsnog een leuk bedrag die nu geen windeieren legt. En die tactiek wil ik blijven hanteren naast de maandelijkse inleg. Door te kiezen voor 3000 euro per maand is dit ook nog steeds mogelijk om uit te voeren en hoe gek het ook klinkt daar heb ik minder moeite mee om dan opeens de buffer te laten slinken (psychologie.... tis een raar iets)

Conclusie

Ja ik ga meer inleggen, en ja ik blijf de markt in de gaten houden voor dips in de markt. Op een bierviltje zal de eerste stap ervoor zorgen dat ik 3 jaar eerder mijn oorspronkelijke doelbedrag heb gehaald dan nu gepland op basis van voorzichtige verwachtingen. Zijn er daarnaast nog dipjes in de markt, en hersteld de markt daarna weer netjes, zal hier nog wel wat vanaf te schrapen zijn maar heel veel meer zal dat niet zijn, tenzij ik opeens natuurlijk de jackpot win ;-)

Reacties

Anoniem zei…
Volgens mij is de stelling dat time in the market meer oplevert dan timing the market. Dus meer investeren levert meer op, hoe eerder je er mee begint. Overweeg dat je daarnaast kan denken aan extra resultaat op je 52e, in plaats van jaren eerder stoppen met werken. Door het stapelende rendement krijg je mooi extra geld dat voor jou gaat werken om jou op je 52e een nog mooiere rentenierperiode op te leveren. Houdt er ook rekening mee dat jij waarschijnlijk 5-20 jaar ouder wordt dan mensen die nu 70+ zijn. Die extra zak geld die je kunt opbouwen tussen 49-52 heb je waarschijnlijk hard nodig.
Ik ben wel jaloers, want ik word over zeven maanden 52 en ik ben net drie jaar bezig geld opzij te zetten.
Dat is zeker de stelling en kijkend naar de historie is dat ook zeker waar. Maar er is ook niet voor niets de stelling “rendement behaald in het verleden biedt geen garantie voor de toekomst” ;-)

Dus hoewel het nu logisch lijkt om het massaal erin te dumpen omdat het historisch zo ook werkte is het mij iets te gortig om dat zomaar te doen en hou ik er liever mijn eigen tactiek op na, die tot op heden ook geen windeieren heeft gelegd.

In mijn berekening ben ik er vanuit gegaan dat we 90 jaar worden en dan zouden we het met die pot alsnog redden met de huidige belastingregels.
En daar heb je ook precies het probleem, wat gaat er gebeuren? Geen idee, om dan wat extra cash (die geld kost!) te hebben kan ook een voordeel zijn omdat je flexibel kan zijn om bijv in een dip extra in te stappen, of een alternatief investeringsobject in kan investeren of....... nou ja genoeg mogelijkheden.

Aangaande je leeftijd, liever op latere leeftijd geld opzij leggen dan helemaal niet eraan beginnen. Het geeft zoveel vrijheid en mogelijkheden die rust kunnen geven dat het altijd raadzaam is om dat te doen. Succes!
Mr Groeigeld zei…
Als je gemiddeld 40-60k€ per jaar belegt, zou die stap van €2000 naar €3000 niet zo erg moeten zijn (mijn referentie is €500 per maand).

Zoals anoniem hierboven al zegt: time in the market beats timing the market. Wel zitten de markten nu erg hoog, bijna om hoogtevrees van te krijgen.
Klopt, het is vooral psychologisch ;-)

Populaire posts