Waar valt nog te bezuinigen?

Zoals jullie hebben kunnen zien in mijn huishoudboekjes updates ( hier en hier) hebben we al aardig wat bespaard op de weg. Zoveel dat we inmiddels op een punt zijn beland dat we niet meer exact weten waar we op kunnen gaan besparen. We hebben een zogenaamd equilibrium bereikt.


Afgelopen jaar
Het afgelopen jaar hebben we aardig bespaard op een heleboel posten. Zoveel dat we nu bijna op 50% van onze inkomsten zitten die we direct kunnen sparen. Om heel eerlijk te zijn is dit op dit moment ook wel het hoogst haalbare qua bezuinigingen. Alle overige bezuinigingen zullen gaan om enkele euro's die heel veel werk kosten, maar erg weinig opleveren, en daardoor ook minder genoegen geven.

Waar dan nog meer bezuinigen?
Als ik kijk naar mijn lijstje hier zijn dit de posten waar je eventueel op kan bezuinigen 

Hypotheek: Kan, maar we lossen al elk jaar af. Voor ons niet interessant om extra af te lossen.
Huis verzekeringen: Hier heb ik afgelopen jaar naar gekeken en zag dat het ging om maximaal 2 euro per maand minder kosten. Niet het waard om te wisselen.
Gas/Elektra: We zijn al van 125 naar 100 gegaan. Aankomende december gaan we switchen van leverancier waardoor we waarschijnlijk op een voorschot van 75 euro komen.
Water: Hier valt niets op te besparen.
Mobiel: Ook hier valt niets te besparen.
Internet/TV/Tel: Hier zijn we juist meer gaan betalen, maar dat is een kadotje voor mezelf. We kunnen nog 5 -15 euro omlaag per maand, maar dan lever ik in op internet snelheid en dat heb ik er niet voor over!
Belastingen: Hierop bezuinigen is lastig. Deze kosten staan vrij vast, en worden almaar hoger.
Autoverzekering: Dit is al erg goedkoop, veel goedkoper vinden we niet op dit moment.
Zorgverzekering: Dit kan niet lager. We betalen 107 euro per maand voor 2 personen! Dat doet niemand ons na!
Boodschappen: 200 euro is voor ons echt de ondergrens. Hier kan niet verder op bezuinigd worden.
Benzine: We letten hier al erg op, en rijden erg weinig. Veel lager is niet mogelijk in mijn optiek. Afgezien van de auto weg doen :) Maar goed, dat is nu niet nodig.
Aankopen algemeen: Hier valt eventueel nog op de bezuinigen! Hoe? Geen idee.... 
Persoonlijke aankopen: 50 euro is erg laag, en zelfs dit halen we vaak niet. Hier bezuinigen we dus al flink op.

Conclusie
We hebben dan dus 3 posten over waar we verder op kunnen bezuinigen. Gas/Elektra, Aankopen algemeen en persoonlijke aankopen. 1 daarvan is al vrij duidelijk. Gas/Elektra kan flink omlaag en daar gaat Luxe of Zuinig zeker voor zorgen. Ik hou jullie op de hoogte daarvan en van de andere punten ook natuurlijk. Al heb ik geen idee hoe ik die posten moet gaan aanpakken.

Hebben jullie daar nog ideeën bij?

Reacties

Lianne zei…
Ik ben erg benieuwd hoe je aan zo'n laag bedrag zorgverzekering komt.
Als je het niet wilt zeggen, even goede vrienden hoor.

Groetjes,
Lianne
Mijn vriendin heeft van haar werkgever 50% korting op de zorgverzekering voor ons beide. Dat scheelt een aardige slok op een borrel dus ;)
Lianne zei…
Wij hebben geen werkgever meer, zijn gepensioneerd, dus dat gaat ons niet lukken.

Groetjes,
Lianne
Anoniem zei…
In kader van bezuinigen kun je ook anders bekijken is zie bij gasverbruik week 13 55 staan neem aan 55M3 dit is fors aangezien ik ook weken van 1 en 2 m3 voorbij zie komen. Dus bespaar deze winter met huis beter te isoleren :)
Ons huis is absoluut niet het best geisoleerd. Ik heb reeds afgelopen week een probleempunt aangepakt, maar we zijn zeker nog van plan meer aan te pakken! Dit is ook absoluut nog nodig.
Anoniem zei…
Ziggo gaat nu de snelheid verhogen van hun all in 1 paketten. Hun goedkoopste pakket gaat van 10 naar 20 mb! Ik sprong een gat in de lucht. Scheelt me dus 15 euro per maand!
Anoniem zei…
De zorgverzekering zekur kost 92,25 per maand. < het is een jongeren verzekering maar ze accepteren iedereen> Wij hebben gekozen voor besured, 91,90 per maand.
Christa zei…
Tegenwoordig moeten we besparen op alles, dan is er geen andere keus meer!

Populaire posts