Q4 2021 - Huishoudboekje

Het huishoudboekje kan dit kwartaal natuurlijk ook weer niet ontbreken met een update, hoewel traditioneel gezien deze in Q3 en Q4 niet meer veel verschilt met de voorgaande. Toch is het interessant om de gemiddelde kosten van afgelopen kwartaal weer op een rij te zien. Laten we beginnen met een overzicht

Q4 2021 - Huishoudboekje

 Inkomsten

Hier kan ik heel kort over zijn. Er is namelijk 0,0 verschil! Aankomend kwartaal zal er wel weer wat wijzigen want de nieuwe regels gaan in van de belasting wat ongetwijfeld ook wel “iets” van effect gaan hebben op ons salaris. Daarnaast is er natuurlijk ook de thuiswerkvergoeding die nu “legaal” mag worden uitgegeven door werkgevers…. Ik ben benieuwd of de werkgevers hierin mee gaan. Maar ook de kinderbijslag past zich iets aan. Met andere woorden, kleine mutaties!

Vaste lasten

Één kleine wijziging, namelijk de inflatie correctie van onze mobiele abbo’s. Elk 10 cent erbij per maand. Nog steeds is dit meer dan prima gezien dit abbo wat extra voordelen heeft met ons internet only abbo thuis en we goedkoper uit zijn. Het kan prima goedkoper, maar we vinden het voor nu even prima zo. Dit paar euro per maand kunnen we hebben ;-)
Verder geen enkele mutatie! Alles is hetzelfde, en dat is normaal voor het laatste kwartaal van het jaar.

Variabele kosten

De variabele kosten verschillen elk kwartaal. Logisch ook, want het is het gemiddelde van het lopende  jaar wat we nemen om te meten hoe we ervoor staan. In totaal hebben we in dit laatste kwartaal hiermee een overzicht van de afgelopen twaalf maanden qua gemiddelde uitgaven wat dus geldt als de totale gemiddelde van 2021.
 
Vorig kwartaal voorspelde ik nog vuurrode cijfers vanwege sinterklaas, de kerstdagen en de rest. Maar…… het tegenovergestelde is gebeurd…… Alles op één categorie na kleurt groen! Dat had Luxe of Zuinig dus echt niet verwacht. Maar dat zie je dus met gemiddeldes als je die neemt effent zich dit uit, want tegenover de overige maanden zijn onze variabele uitgaven daarmee toch lager ondanks iets hogere uitgaven in december. Een prestatie want ik had er niet op gerekend. Maar hoe staan we ervoor?

Boodschappen
Op de boodschappen zijn we nog iets gedaald. Maar we kunnen wel stellen dat de daling zo klein is dat we met €324 per maand een mooi maandelijks bedrag hebben in 2021. Hierin zitten uiteraard ook de koopzegels verwerkt waardoor de kosten hoger zijn dan alleen voor de boodschappen zelf en sinds oktober extra toegenomen door het nemen van Albert Heijn Premium
In ieder geval ben ik benieuwd of de boodschappen ongeveer rond hetzelfde bedrag blijven in 2022 of dat dit op een ander prijspunt terecht komt.

Benzine
Dan de volgende categorie benzine. Tja daar kunnen we kort over zijn, gemiddeld over 2021 daalt deze alleen maar. En dat is ook logisch want we rijden bijna niet! Met gemiddeld €54,53 per maand is dit echt enorm laag als je dit vergelijkt met twee jaar geleden toen dit boven de €250 lag. Maar goed mij hoor je niet klagen ;-)

Vakantie
Ook dit is een logische categorie die daalt, je kan immers nu niet lekker op vakantie. We zijn afgelopen jaar welgeteld één keer op vakantie geweest en dat is ook nog eens vijf dagen maar geweest. Dat scheelt een hoop geld, maar goed ik gaf het liever uit aan een leuke vakantie. Gemiddeld kwamen we uit op €75,88 per maand met daarin ook meteen de zomervakantie van 2022 erin verwerkt het is daarmee duidelijk dat 2021 een goedkoop jaar was.Voor 2022 echter zal deze categorie zeker hoger zijn, want hoewel we de zomervakantie van 2022 al hebben betaald in 2021 is dit natuurlijk een bedrag waar je zo overheen gaat. Bovendien gaan we, als het even meezit althans, sowieso al twee keer op vakantie in 2022. De wintersport en zomervakantie zijn nu geboekt. Ik ben dan ook benieuwd waar deze categorie in 2022 op uitkomt.

Aankopen algemeen
Dan de categorie waarvan ik had verwacht dat deze behoorlijk zou stijgen door de maand december. Maar niets is minder waar, want hoewel we inderdaad in december meer hebben uitgegeven aan cadeau’s was het totaal bedrag niet noemswaardig om een deuk te slaan in onze gemiddelde uitgaves en daalt deze zelfs!  Deze categorie is in 2021 uitgekomen op €302,65. Wat nog veel lager kan, maar we dan echt op comfort en gemak gaan inleveren en dat zien we zeker niet zitten. Ik verwacht dan ook dat in 2022 deze toch wel iets gaat stijgen maar ik ben erg benieuwd wat deze categorie gaat doen.

Mini
Dan de categorie van de kleine. Laten we voorop stellen dat ik had verwacht dat deze VEEL hoger zou zijn. Kinderen zijn duur wordt er altijd gezegd. Maar ik vind het tot op heden nog wel meevallen met de totale uitgaven. Eerlijk is eerlijk, wij krijgen af en toe natuurlijk ook wel wat gesponsord (denk aan eerste schoenen e.d.) maar qua kleding hoeven wij geen merk kleding of andere zaken, maar kopen we gewoon bij de zeeman de meeste spullen. En ja ik weet dat moreel en ethisch je daar je mening over kan hebben, maar voor ons werkt dit prima voor een zachte prijs. Bovendien vind ik de kwaliteit ook meer dan prima voor wat je krijgt zeker gezien de kleine het, effectief gezien, natuurlijk maar zeer weinig draagt. Als ze wat groter is en wat langer haar maat houdt is wat duurdere kleding denk ik wel raadzaam omdat het ook langer mee moet gaan, maar voor deze periode is het meer dan prima.
Gemiddeld over 2021 zijn we uitgekomen op €60,42 qua uitgaven. Nogmaals veel minder dan ik had verwacht! Als waren de “aanvang” kosten natuurlijk wel substantieel met alle grote meubels, maar die vallen in het jaar 2020 en ben ik alweer vergeten ;-). Wie weet dat de grote klapper volgend jaar komt.

Persoonlijke aankopen
Dan de laatste categorie de persoonlijke aankopen van mij en mijn vrouw. De enigste categorie die rood kleurt. En de reden is simpel. Want in november heeft mijn vrouw wat kleding gekocht en in december heb ik wat playstation spelletjes gekocht. Waardoor het gemiddelde omhoog is gegaan naar €30,73. Nog steeds behoorlijk laag natuurlijk. Maar als ik kijk naar de rest van het jaar was er gewoon niets wat wij nodig hadden en tja…. Dan koop je ook niets….. Daarbij komt het geluk dat mijn vrouw net zo erg is als mijzelf (waar ik heel blij mee ben hoor!) en deze categorie dus sowieso altijd laag is. Dit zal volgend jaar niet veel hoger worden ben ik bang.

Onder de streep

Onder de streep zien we weer eens een groene lijn. We zijn gemiddeld €70 minder gaan uitgeven. Dat is toch leuk nieuws want de uitgaven zijn dus prima onder controle in Q4 geweest. Dus ondanks de zorgen in Q3 dat Q4 nog duurder zou gaan worden is het omgekeerde gebeurd. Ik ben trots op ons!

Vooruitblik naar Q1 2022

Q1 2022 ben ik erg benieuwd. Het gemiddelde gaat weer “gereset” worden en daarmee is deze extra interessant hoe we er voorstaan. Schieten de uitgaven door? Of hebben we een uitzondering of juist excentriek iets dat gekocht gaat worden. Wie zal het zeggen. Maar Luxe of Zuinig gaat er ongetwijfeld achter komen.

Hoe is jullie vierde kwartaal gegaan en daarmee jaar einde?

Q4 2021 gerelateerde posts

Q4 2021 - Autokosten

Q4 2021 - Persoonlijke savingsrate

Q4 2021 - Huishoudboekje

Q4 2021 - Energiekosten

Q4 2021 - Beleggingen

Reacties

Populaire posts