Van energieleverancier overstappen of niet?

 Luxe of Zuinig zijn jaarcontract loopt 19 januari 2022 af. Dat is zeer ongunstig met de huidige hoge energieprijzen die gevraagd worden in energieland. Daarom moet Luxe of Zuinig een keuze gaan maken wat hij gaat doen. Blijft hij zitten, of gaat hij toch verkassen, en zo ja, verkassen met een contract of verkassen met een variabel contract. Luxe of Zuinig zocht het uit.

Van energieleverancier wisselen of niet?

De prijzen door de jaren heen

Luxe of zuinig zou Luxe of Zuinig niet zijn als hij niet bijhield wat er betaald wordt per KwH of M3 door de jaren heen. Daar komt het volgende plaatje uit rollen van 2011 tot 2021.
Van energieleverancier wisselen of niet? - grafiek

Een vrij stabiel patroon, met een langzaam omhoog kruipende prijs voor zowel gas als stroom. Inmiddels moeten de volgende bedragen betaald worden in het huidige jaarcontract:

Gas: €0,71451
Elektra hoog: €0,21542
Elektra laag: €0,20369

Hoge tarieven vond ik het toentertijd, maar met de welkomstbonus was het toch gunstig om voor de huidige aanbieder te gaan want met ons verbruik zouden we op €847 aan jaarkosten uitkomen, gebaseerd op ons jaarverbruik van 2020 (wat nu iets hoger is geworden door meer gas en elektra verbruik) Maar laten we zeggen rond de €1000 euro is het bedrag dat we maximaal kwijt zullen zijn.

Huidige aanbod 1 jaar vast…. Dat is even schrikken

Tijd om te gaan vergelijken. Het huidige aanbod (begin januari) van jaarcontracten liegt er niet om in ieder geval, want op basis van ons nieuwe verbruik gebaseerd op 2021 statistieken is de goedkoopste aanbieder €3026……. Pardon!?
Dat is een verdrievoudiging van onze huidige kosten! Hoeveel vragen ze wel niet voor stroom en gas?

Gas: €1,9669
Elektra: €51,57

Oei oei oei….. dat zijn inderdaad behoorlijk gekke prijzen, zeker als je het afzet tegen de prijzen die de afgelopen tien jaar zijn gevraagd. En dit is dan nog de goedkoopste aanbieder! 
Door meerdere vergelijking sites heen klikkend zie ik ook jaarbedragen van boven de €4000 euro terugkomen en gasprijzen van €2,50 per m3. Ongelooflijk zeg dit is zeer ongunstig allemaal.

Variabel dan?

Het lijkt erop dat alle energiemaatschappijen niet happig zijn op nieuwe klanten. Door de verschillende aanbieders doorklikkend zijn er verschillende prijzensheets te vinden. Namelijk de prijzen voor “nieuwe” en “bestaande” klanten. Nog opmerkelijker zijn de prijsverschillen daartussen, een voorbeeld van onze huidige energieleverancier.

Tarieven “nieuwe klanten”
Gas: €2,33
Elektra: €0,60795

Tarieven “bestaande klanten”
Gas: €1,43
Elektra: €0,26691

Dat is een wereld van verschil. Overstappen loont in dit geval dan ook zeker niet, want de variabele prijs van onze huidige leverancier voor bestaande klanten is vele malen lager dan de laagste van een andere aanbieders als nieuwe klant. De strategie van “klantjepik” is daarmee dan ook totaal verdwenen. De strategie van “retain and hold” heeft zijn intrede gedaan om zo alles in de hand te kunnen houden en netjes inkomsten te blijven houden en het hoofd te bieden tot alles weer normaliseert.

Hoe nu verder?

Luxe of Zuinig vind het niet fijn, want het is een jaarlijks fenomeen geworden om over te stappen met welkomstbonus. Maar op dit moment is het simpelweg niet gunstig om dit te doen. Zitten blijven is het advies tot alles weer normaliseert.
Mijn persoonlijke verwachting is dat er in april/mei wel weer iets meer uitzicht is op betere tarieven en we dan eens moeten kijken wat we moeten doen. Ik verwacht nu ook wel dat er prijsvechters zullen oppoppen die weer durven te beginnen met “klantjepik” in combinatie met een leuke welkomstbonus. Maar tot die tijd…….
Lekker zitten blijven en accepteren dat dit jaar “iets” duurder wordt dan de afgelopen tien jaar.

Is jullie jaarcontract al afgelopen of loopt die af? En wat hebben jullie gedaan? Of gaan jullie doen?


Reacties

  1. Mijn contract liep 14 januari af en ik kom na onderzoek tot dezelfde conclusie. Even blijven zitten en de pijn dragen want de tarieven zijn wel stukken hoger, ook variabel. Overigens wijzigde het aanbod van mijn huidige leverancier voor een nieuw 1 jaar contract zo'n beetje elke week, bizar. Kwam uit op ongeveer het dubbele van mijn huidige jaarcontract.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn bizarre tijden inderdaad. Maar goed, het is gewoon even uitzingen en weer afsluiten zodra het wat goedkoper wordt.

      Verwijderen
  2. Hier ook vanaf oktober 0,26 euro per kwh bij groene keuze. Geen gas. En 825kwh per jaar gratis omdat we elektrisch rijden, groen op weg heette dat. Nadat ik er gebruik van maakte werd die aanbieding offline gehaald.

    Gekke markt hoor. Blij dat we geen gas meer hebben en 32 zonnepanelen. Mijn zus is in oktober nog een nieuw contract aangegaan, maximaal 3 maanden later ging die in. Heeft een gas prijs van 0,83 m3 en 0,23 per kwh. Dat was een optir geweest voor je. Nu heeft het geen zin meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, achteraf gezien hadden we inderdaad beter het toen kunnen doen…. Maar goed, het is een gokje geweest om te wachten en die is dit keer verkeerd gevallen.

      Verwijderen
  3. Hier hetzelfde die van ons loopt in maart af. Ik heb nog weinig vergeleken, maar even de pijn uitzitten met een variabel contract lijkt me het beste. In de zomer is minder vraag naar gas, dus zal deze wel gaan dalen.

    Interessant trouwens dat verschil tussen nieuwe en bestaande klanten. Gaf je energieleverancier dat zelf aan of heb je ze daarvoor gebeld?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, er staan meerdere tarieven sheets op de website. Éen voor bestaande klanten en één voor nieuwe klanten. Een korte chat met een medewerker bevestigde dat dit inderdaad de tarieven zijn voor nieuwe en bestaande klanten. Ik heb dit ook teruggevonden bij andere leveranciers.

      Verwijderen
    2. De gasprijzen dalen in de zomer net zo min als dat ze stijgen in de winter. Dat weet men van tevoren. Dat is al honderd jaar zo... Als de prijzen dalen in de zomer voor de langere contracten, dan komt dat omdat er meer aanbod is voor de lange termijn. Mijn contract loopt af in oktober. Maar ook drie keer nul is nul.

      Verwijderen
  4. Ons contract liep vorig jaar oktober af en meestal heb ik een reminder staan om twee maanden ervoor alweer rond te gaan kijken. Hoewel het nieuwe gastarief toen ook al hoger lag (€0,82m3) dan bij het vorige contract ben ik toch blij dat ik toen alweer opnieuw vast had gezet. Tegen de tijd dat ons huidige contract afloopt hopen we verhuist te zijn naar onze nieuwe woning (zonder gas en met zonnepanelen) en niet meer teveel last te hebben van dit soort gedoe in de markt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kan je zeker blij mee zijn! Ik zou zo voor die prijs nu tekenen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts