Q4 2021 - Persoonlijke savingsrate

  Ahhh de persoonlijke savingsrate! Hoe staat het ervoor  na een jaar van sparen en beleggen in 2021? Zoals altijd eerst weer het overzicht!

P.s. de volgende post en tabel is gebaseerd op alleen Luxe of Zuinig zijn lopende betaalrekening en niet op vrouwlief of de gezamenlijke rekening. Hierover volgt een ander verslag die éénmaal per jaar wordt bijgehouden.

Q4 2021 - Persoonlijke savingsrate


Q4 VS Q3

Het vierde kwartaal staat altijd in het teken van de aflossing en de zorgverzekering die betaald worden. Wij betalen de zorgverzekering altijd vooruit, om zo toch weer enkele euro’s van de vermogensrendementheffing te kunnen besparen. Elke euro is er één zeg ik altijd. Daarnaast hebben we vast de reservering gemaakt van de de jaarlijkse aflossing die 1 januari betaald zal worden waardoor de bedragen vrij hoog zijn zo in de laatste maand van het jaar.
Daar bovenop kwam ook nog een schenking wat natuurlijk ook voor een boost zorgt. 
Maar ook hebben we in de kerstvakantie gekeken voor een vakantie in de zomer. Na het bekijken van vele, veel te dure, center parcs parken. Hebben we iets leuks gevonden op een kleinschalig villa park waar een ruime tuin en huis op ons wacht in de zomer van 2022. Met als klapper op de vuurpijl dat dit ook nog eens 2x!!!! Zo goedkoop was als bij center parcs boeken voor dezelfde periode. Vorig jaar klaagde ik al dat de prijzen zo hoog waren, maar ik vertik het om €2000 voor een (gedateerd) huisje te betalen met een klein terrasje voor 6 nachten slapen. En dan zit ik nog aan de goedkope kant want de prijzen liepen op tot over de €4000…. Nou goed… je merkt ik heb mij er wederom over verwonderd. 
Dit is het savingsrate blogje dus genoeg over de vakantie. In ieder geval is deze inmiddels ook betaald, waarmee we de zomervakantie nog mooi in boekjaar 2021 kunnen wegsluizen ;-)

Voor de rest was het laatste kwartaal niet heel erg bijzonder. Er zijn wat mutaties geweest op de potjes, aanvullen, afronden, verschuivingen, wat ook weer te zien is in de hogere bedragen. Maar all in all is het laatste kwartaal vrij rustig geweest en gaan we 2022 in met een net zo een volle betaalrekening als toen we hem startte (op €157 na dan). Daarmee kunnen we de komende maanden ook weer teren op de betaalrekening om de beleggingen uit te betalen zonder dat we iets uit de spaarrekening hoeven te halen (ja ik weet het… dat was niet de bedoeling….) 

Hoe zit het dan met waar deze blogpost over gaat? De SR. Nou traditioneel, zoals elk jaar, is de SR “slecht” te noemen. Maar niet zo slecht als andere jaren want ik ben geen enkel jaar negatief geworden. Dat is een nieuwe prestatie! Maar met een gemiddelde SR van 29,40% in de afgelopen drie maanden is het wel slechter dan gemiddeld die op 78,17% stond.

Hierdoor is mijn totale SR dit jaar uitgekomen op 60,87% puur kijkend naar inkomsten/uitgaven. En 60,63% als ik ook rekening hou met de betaalrekening. De 65% die ik had gehoopt te halen is hiermee geen realiteit geworden, maar alles boven de 60% vind ik eigenlijk een prima resultaat! 2021 gaat dan ook weer de boeken in als prima jaar!

Vooruitblik op Q1 2022

In het eerste kwartaal gaan we de badkamer verbouwen en dat zal ongetwijfeld voor een SR dip zorgen. Tenzij we de buffer op de lopende rekening gaan gebruiken. Ik ben er nog niet helemaal over uit welk potje we hiervoor gaan gebruiken in ieder geval. Afhankelijk daarvan zal het een normale SR kwartaal worden of een “iets mindere”. 

Verder geen spannende dingen. Er zal weer standaard belegd worden en daarmee verwacht ik opnieuw een SR van rond de 60-70%. Ik ben in ieder geval benieuwd of het in 2022 wel gaat lukken om boven de 65% uit te komen…. Maar ergens hoop ik toch van niet, want dat zou betekenen dat we ons weer vrijer kunnen bewegen met geen of milde corona gesprekken en weer lekker geld kunnen uitgeven (in het normale natuurlijk he!)


Hoe zit het met jullie SR van Q4 2021? En hoe sluit je het jaar af?


Reacties

Uitklokken zei…
De saving rate varieert gedurende het jaar, wat logisch is. Bijvoorbeeld de vakantieperiodes, de zorgverzekering, etc. Uiteindelijk zegt de saving rate over het gehele jaar gezien het meest.
En die is erg goed, boven de 60%! Voordat je het weet ben je FIRE als je dat zo volhoudt.
Die huisjes van Sporthuis Centrum heb ik ook nooit zo begrepen. Ik ga ergens in maart een lang weekend met wat vrienden ergens naartoe. Ik stel vaak voor om bij een particulier te huren, maar om de een of andere reden willen de anderen altijd naar zo'n suf duur huisje op een park. Omdat dat snel geregeld kan worden of zo?

Populaire posts