Q4 2021 - Autokosten

Het vierde en laatste kwartaal is weer voorbij gevlogen. Voordat we het wisten was het kerstmis en nieuw jaar en dat houdt ook weer in dat het kwartaal afgesloten kan worden en er een kwartaalupdate gegeven kan worden. Hoe eindigt het jaar in cijfers van Luxe of Zuinig? 

Traditioneel begint het cijfergeweld met de autokosten.

Net als altijd beginnen we met het overzicht:

Q4 2021 - Autokosten

Q4 2021 - Autokosten

Dit kwartaal is er iets meer gereden dan afgelopen kwartaal. Want met net iets meer dan 1500 km is er toch weer wat gereden. Deze kilometers zijn vooral veroorzaakt door wat nare omstandigheden met aardig wat ziekenhuisbezoekjes, maar we scharen ze maar onder, de auto fit houden, want met 1500 km over drie maanden is het natuurlijk nog steeds vrij karig.

Verder hebben we ook weer een onderhoudspost gevonden. De winterbanden zijn er in november onder gegaan, want Luxe of Zuinig gaat ervan uit dat hij dit jaar WEL op wintersport vakantie kan gaan. Vorig jaar heb ik de wissel overgeslagen omdat er weinig gereden zou worden en de wintersport toch niet door zou gaan. Maar de prijs van de wissel (Run flat banden) is aardig hoog geworden. Ik moet dan toch eens gaan kijken of het niet slimmer is om banden op velg te gaan nemen zodat de wissel goedkoper zal worden. Een mooi onderzoekje voor later dit jaar.

Voor de rest zijn er weinig bijzonderheden te melden, verassend….., en kabbelt alles lekker door in het laatste kwartaal.

Terugblik op 2021

Nu het laatste kwartaal van 2021 bekend is kunnen we ook terugblikken op 2021. Hoeveel heeft de auto dit jaar gekost per gereden kilometer? En vooral ook hoeveel kost de auto met afschrijving?
De antwoorden zijn simpel terug te vinden in het overzicht hierboven, maar voor het gemak heb ik nog een zijtabel erbij gemaakt.


Kosten auto met en zonder afschrijving


Net als vorig jaar levert de auto geld op op basis van de vergoedingen die wij krijgen van het werk. Maar in tegenstelling tot vorig jaar, kost de auto geld als we ook de afschrijving meenemen in de berekening. De reden hiervoor is logisch, want sinds vorig jaar krijg ik geen kilometer vergoeding meer op basis van een vast aantal dagen werken. Begrijpbaar, want ik maak dit kilometers ook niet, maar daardoor is autorijden niet meer “gratis”. 
Op basis van de gereden kilometers kost de auto ons 0,08 cent per kilometer. Met een totaal prijs van 397,36 euro of 33,11 euro per maand in 2021. In dit bedrag zitten alle kosten. Daar zie ik weinig leaserijders hun bijtelling van betalen in ieder geval ;-). Ik ben daar meer dan content mee. Vorig jaar was natuurlijk helemaal absurd, gezien we toen met afschrijving 1500 euro in de plus stonden…… Dat gaan we niet snel meer evenaren.

Maar als we de afschrijving eraf halen blijft het bizar. Afgelopen jaar leverde autorijden ons 0,78 cent per kilometer op. Met een totaal van 3802,64 euro in de plus. Wat 316,89 euro per maand in de plus was…….. Ik blijf mij erover verwonderen, maar mijn werkgever betaald hiermee de auto en ik krijg er nog geld op toe ook. Mooi! 

2021 is hiermee mooi afgesloten, maar als ik geen onderhoudskosten had gehad aan de airco dan was 2021 net zo groen afgesloten als 2020…. Het kan verkeren, maar goed dat risico heb ik op mijzelf genomen door de auto privé te kopen en te rijden. Het blijft een mooi jaar zo met weinig kosten voor de auto die ook helaas weinig heeft gereden (nog geen 5000 km), waar hopelijk volgend jaar wel verandering in komt.

Vooruitblik op Q1 2022

Dan toch vast een korte vooruitblik naar 2022. Want wat wordt er verwacht. Nou ik denk dat we qua kilometers voor kantoor nog niet veel hoeven te verwachten. Dat zal mogelijk pas in het tweede kwartaal weer opstarten als de lente nadert. Maar ik hoop, en dat hoop ik echt, dat we wel op wintersport kunnen. Dan zal de auto ook weer lekker gebruikt gaan worden, en zal er zo 2000+ Km op de teller bijkomen. Fijn voor mij en fijn voor de auto want in Duitsland kan de motor even mooi schoongepoetst worden op wat hogere snelheden :-). 

Verder zal in januari ook nog de APK gaan plaatsvinden, maar daar verwacht ik zo weinig uit dat dit de kosten niet mogen zijn, tenzij ik mij helemaal vergis. We gaan het meemaken.

Hoe staat het met jullie autokosten in dit kwartaal?

Reacties

Uitklokken zei…
Geld verdienen met je auto... Leuke arbeidsvoorwaarde! Ik hou de autokosten niet apart bij, want ik zie geen reden om bij te sturen. Heb nog steeds een wat oudere auto.
Haha, zeker. Toch een voordeel van een vrij leasebedrag wat je zelf mag besteden hoe/wat.

Populaire posts