Wat heeft onze auto gekost in 3,5 jaar?

Luxe of Zuinig kreeg op 14 juli 2018 zijn huidige auto op naam geschreven. Een auto waar hij op verliefd was geworden na een eerste bezoek, iets wat je sowieso nooit moet doen natuurlijk. Na een proefrit was ik helemaal verkocht en kocht ik de auto meteen. Emotie volop, maar inmiddels 3,5 jaar later ben ik nog altijd verliefd op de auto en heb ik nog geen spijt van de aankoop gehad. Maar wat heeft de auto mij eigenlijk gekost de afgelopen 3,5 jaar? Luxe of Zuinig zocht het uit.

Wat heeft onze auto gekost in 3,5 jaar?

De cijfers op een rij van 3,5 jaar gebruik

Luxe of Zuinig zou Luxe of Zuinig niet zijn als hij dit niet allemaal piekfijn bijhoudt en dat deel ik gelukkig ook al tijden met jullie. Met andere woorden dit zou niet zo een moeilijke exercitie moeten zijn. Toch heb ik dit zelf nog nooit jaar over jaar bij elkaar opgeteld hoeveel de auto nu echt kost. Tijd om daar verandering in te brengen. Laten we naar het overzicht kijken.

Wat heeft onze auto gekost in 3,5 jaar?

Wat meteen opvalt zijn de verschillen per jaar. 2018 is natuurlijk maar een half jaar waardoor deze enigszins gekleurd is, maar het is duidelijk te zien wat de corona pandemie heeft gedaan met de uitgaven aan de auto en het aantal kilometers dat ermee is gereden.

Reiskosten
Laten we beginnen met de reiskosten. Hier zien we duidelijk het verschil tussen mijn oude werkgever (2018) en nieuwe werkgever (2019 en verder) qua reiskostenvergoeding. Door het leasebedrag uit te laten betalen in combinatie met reiskostenvergoeding explodeerde het bedrag dat maandelijks uitbetaald werd waardoor de auto opeens in de groene cijfers kwam. Aan de kilometervergoeding kwam een einde in het derde kwartaal van 2020. Waardoor het bedrag in 2021 aanzienlijk lager is geworden dan in 2020. Maar in totaal is er door de werkgever’s inmiddels een bedrag van €24.597,32 uitbetaald in vorm van een leasevergoeding of reiskostenvergoeding. Dat het een hoog bedrag zou zijn wist ik, maar dat het zo hoog zou zijn…… Dat is voor mij ook wel even schrikken.

Benzinekosten
Dan naar de benzinekosten. Die zijn in de afgelopen twee jaar buitengewoon laag. Logisch ook, want er is amper gereden met de auto. Over de afgelopen 3,5 jaar zitten we daarmee op een totaal van €6.610,44. Hier zitten alle benzinekosten in verwerkt, zakelijk als privé. 

Over per jaar
Halen we de benzinekosten van de reiskosten af dan houden we €17.986,88 over waarmee we de verzekering, onderhoud en afschrijving van moeten betalen. Immers, het is een auto in eigen beheer.

Uitgaven onderhoud
Aan onderhoud hebben we in de afgelopen 3,5 jaar €3.211,69 uitgegeven. Ook dit bedrag is hoger dan ik had verwacht, maar geeft ook aan dat auto onderhoud nu eenmaal duur kan en zal zijn. En dat hoort ook bij het risico van privé een auto aanschaffen. Dit is dan ook het enige voordeel wat ik zie aan leasen, je hebt totaal geen zorgen over onderhoud en de kosten die daarbij komen. Maar over het geheel gezien hebben we op de airco na geen andere hele gekke zaken gezien gelukkig.

Vaste kosten
Onder de vaste kosten vallen de verzekering en wegenbelasting. Deze gaat elk jaar een stukje omlaag door de schadevrije jaren. Maar ook door de verzekering jaarlijks onder de loep te leggen kan je daar aardig wat geld besparen. In ons geval hebben we in de afgelopen 3,5 jaar hier €6.602,20 aan uitgegeven. Ook dit bedrag is toch behoorlijk hoog moet ik zeggen, maar geeft ook maar weer aan hoe duur een verzekering kan zijn.

Kosten auto p/j
Het wordt nu tijd om alles op te tellen en te delen. Heel duidelijk te zien is dat in 2018 en 2019 de auto op dit punt al een “kostenpost” was, maar dat in 2020 en 2021 de auto “geld opleverde”. Over de afgelopen 3,5 jaar gezien staan we nu €8.172,99 in de plus. Wat toch een mooi bedrag is wat we hebben overgehouden van de reiskosten. Maar dan zijn we er nog niet want een auto kost ook geld in de vorm van afschrijving

Inclusief afschrijving
Toen ik aan het avontuur begon van onze auto heb ik ook meteen uitgezocht hoeveel de auto nog “ongeveer” zou opleveren na 5 jaar rijplezier. Uiteindelijk kwam ik op een afschrijving van €4200 per jaar ofwel €350 per maand.
Als we dit meenemen in de berekening zien we een iets minder rooskleurig beeld want alle jaren, behalve 2020, kost de auto nu geld. Sterker nog, over 3,5 jaar verbruik staan we op een verlies van €6414,60. Dat is dan opeens toch weer een behoorlijk bedrag waar je het over hebt. 

KM per jaar
En dan de laatste kolom. Het aantal kilometers gereden. Dat is namelijk veel en veel minder dan ik had bedacht toen ik de auto kocht. Ik wist dat ik behoorlijk veel in de auto zou gaan zitten door mijn nieuwe werkgever, en kocht daarop een comfortabele auto. Maar na 3,5 jaar is er pas 52.452 kilometer mee gereden. En dat is niet zoals ik had verwacht want dan waren we al ver over de 120.000 kilometer geweest. De kosten zullen echter dan ook er heel anders uitgezien hebben.

De kosten/baten op een rij

Na al dat cijfergeweld, hoe staan we er na 3,5 jaar voor per gereden kilometer en totaal? Nou als volgt:

Wat heeft onze auto gekost in 3,5 jaar?

Per gereden kilometer, inclusief afschrijving, kost onze auto nog steeds geld. Namelijk €0,12 per gereden kilometer. Maar als we net doen of de afschrijving niet bestaat dan levert een kilometer rijden ons €0,16 op. Een rare situatie maar wel waar op basis van de huidige gegevens.

Maar eerlijk is eerlijk, afschrijving hoort erbij, en op basis van alle gereden kilometers kost onze auto ons de afgelopen 3,5 jaar €152,73. Een bedrag waar menig leaserijder jaloers op kan zijn!

Nog even over die afschrijving

Maar er is ook iets geks aan de hand. Want tweedehands auto’s zijn in trek sinds corona. Zeer in trek zelfs dat de prijs van de auto’s omhoog gaat. Daarom heeft Luxe of Zuinig ook nog maar eens gekeken hoeveel de afschrijving van zijn auto is geweest de afgelopen 3,5 jaar en wat blijkt? De afschrijving is stukken minder dan de jaarlijks ingecalculeerde €4200. Een voorzichtige inschatting, er zit nogal verschil tussen de laagste en hoogste prijs dus ik ben er tussenin gaan zitten, verteld mij dat de jaarlijkse afschrijving is afgenomen tot ongeveer €2800. Dat is slechts €233 per maand in plaats van €350. Een verschil van €117. 
Als ik dit meeneem in bovenstaande tabel kost de auto per maand met afschrijving nog maar €35,37……

Dat zijn bedragen waar je geen auto voor kan rijden kan ik je vertellen.
Toch ga ik de afschrijving niet aanpassen. Het kan namelijk ook een tijdelijke opleving zijn van de markt waarna deze zich weer hersteld naar normale waardes. Maar blijf verrast ben ik wel met deze uitkomst!

Hebben jullie bijgehouden hoeveel de auto nu echt kost en hoeveel was dit?








Reacties

Populaire posts