Q3 2021 - Huishoudboekje

Het huishoudboekje kan dit kwartaal natuurlijk ook weer niet ontbreken met een update, hoewel traditioneel gezien deze in Q3 en Q4 niet meer veel verschilt met de voorgaande. Toch is het interessant om de gemiddelde kosten van afgelopen kwartaal weer op een rij te zien. Laten we beginnen met een overzicht


 Inkomsten

Hier kan ik heel kort over zijn. Er is namelijk 0,0 verschil! En dat zal aankomend kwartaal ook het geval zijn. Lekker makkelijk!

Vaste lasten

Er is maar één wijziging te melden en dat heeft te maken met de wijziging van onze provider en het wijzigen van ons pakket van tv/internet/tel naar internet only. Hier hebben we een maandelijkse besparing van €12,60 mee weten te realiseren. Op jaarbasis is dat toch weer gauw €150 euro. Goedkoper dan dit heb ik het nog nergens weten te vinden althans. Al zijn onze opties ook beperkter doordat we, helaas, nog geen glasvezel aansluiting hier hebben liggen. De opties zijn beperkt tot koper en coax, waarbij die laatste per definitie de duurste optie is en we al vele jaren geleden afscheid van hebben genomen. Mijn hoop is dan ook groot dat wij binnenkort ook glasvezel krijgen met een zeer fijne introductie aanbod waar we onder deze prijs kunnen duiken. Ze zijn al genaderd tot het dorp naast ons…… dus de hoop is groot dat dit binnenkort toch wel eens gaat gebeuren.
Verdere mutaties hebben er niet plaatsgevonden! Lekker saai dus.

Variabele kosten

Op de variabele kosten is er uiteraard een mutatie. Logisch ook want dit zijn de gemiddelde uitgaven tot nu toe in dit jaar. Er zijn weer drie maanden aan uitgaven bijgekomen en de vraag is dan ook waar de grootste verschillen opduiken.
Te beginnen met de boodschappen. Want daar zien we, wederom, een stijging. Logisch ook want stiekem begint alles duurder te worden in de supermarkt. De aanbiedingen zijn duidelijk “minder aantrekkelijk” te noemen en ik merk dat ik minder in de verleiding kom om wat te kopen. Toch stijgen de kosten omdat de prijzen simpelweg hoger liggen. Niet erg natuurlijk, maar wel opvallend en iets wat de komende tijd nog veel vaker gezien zal gaan worden.

Volgende kopje is benzine. Ook deze is gestegen als gemiddelde. Er is weliswaar minder gereden in de afgelopen drie maanden, maar de prijs van benzine is wel gestegen en dat zie je dan ook terug. Bovendien kwamen beide tankbeurten in dit kwartaal terecht waardoor het gemiddelde sowieso alweer gestegen is. Vorig kwartaal meldde ik nog dat ik €100 moest betalen aan de pomp. Inmiddels is de €108 ook al genoteerd. Gelukkig hoef ik niet meer zo vaak te tanken, maar het gaat hard zullen we maar zeggen.

De vakantiepost is wederom gedaald. Niet gek natuurlijk want er zijn geen uitgaven genoteerd in het afgelopen kwartaal en dat zal aankomend kwartaal ook niet gaan gebeuren.

De algemene aankopen zijn ook gedaald, en daar ben ik persoonlijk eigenlijk over verbaasd want ik had verwacht dat deze hoger zou uitkomen. We komen vaker in winkels en kopen ook vaker spulletjes heb ik het idee. Maar blijkbaar is de totaalsom van die spulletjes kleiner dan het kwartaal daarvoor geweest. Grappig om te zien in ieder geval, want mijn gevoel was compleet omgekeerd.

De aankopen voor de kleine zijn ook gedaald en dat komt omdat ze even “uitgegroeid” is. Dat zal echter van korte duur zijn ben ik bang ;-)

Last but not least zijn de persoonlijke aankopen. Die zijn iets gestegen, maar zijn geheel op het conto van mijn vrouw (Foei!). Geen schokkende dingen en nog steeds zeer beperkt qua gemiddelde! Daar ben ik toch best trots op dat we dit zo laag hebben weten te houden tot nu toe dit jaar.

Onder de streep

Onder de streep zien we weer eens een groene lijn. We zijn gemiddeld €80,64 minder gaan uitgeven. Dat is toch leuk nieuws want de uitgaven zijn dus prima onder controle in Q3 geweest. Dus ondanks de zorgen in Q2 dat Q3 nog duurder zou gaan worden is het omgekeerde gebeurd. Ik ben trots op ons!

Vooruitblik naar Q4 2021

Q4 daar en tegen gaat zeker weten op een rood cijfer komen. Sinterklaas komt er weer aan, kerstmis en vakantiedagen. Dat betekent lekker eten, cadeautjes en lekker erop uit! Is dat erg? Zeker niet! Sterker nog ik heb er nu al zin in om lekker vakantie te hebben in december. Het is nu ook alweer oktober en voor we het weten staat de kerstboom.
Ook dit jaar wil ik hem vrij vroeg in huis hebben gezien we toch veel thuis zijn en er dus ook veel van gaan genieten. Gezellig de donkere dagen in met lampjes…. Gek eigenlijk dat ik er zo een zin in heb, maar verheug mij al sinds vorige maand erop.

Hoe is jullie derde kwartaal gegaan?

Q3 2021 gerelateerde posts

Q3 2021 - Autokosten

Q3 2021 - Persoonlijke savingsrate

Q3 2021 - Huishoudboekje

Q3 2021 - Energiekosten

Q3 2021 - Beleggingen

Reacties

Populaire posts