Q2 2021 - Autokosten

 Juni zit er alweer op en dat houdt in dat het tweede kwartaal van 2021 ook alweer aan ons voorbij gevlogen is. Daarmee is de tijd ook weer aangebroken om de kwartaalupdate te gaan plaatsen na een half jaar 2021. Te beginnen, net zoals altijd, met de autokosten.


Net zoals altijd laten we beginnen met een overzicht
Q2 2021 - Autokosten


Q2 2021 - Autokosten

Niet verassend natuurlijk, maar heel veel spannende dingen zijn er niet gebeurd. Nog steeds worden er erg weinig kilometers gemaakt ook al is wel weer terug te zien in de benzine sheet dat het aantal keer dat er getanked wordt behoorlijk omhoog is gegaan als je het vergelijkt met vorig jaar.
Zo is de langste periode tussen een tankbeurt vorig jaar 157 dagen geweest. Dat is meer dan 5 maanden! In de sheet is dat daarna weer langzaam omlaag gegaan in stapjes. Van 157 dagen naar 105 dagen gevolgd door 70 om 83 dagen en nu 38 dagen. Nog lang niet op de 1x per week tanken waar ik op zat maar het aantal kilometers dat gereden wordt gaat zeker omhoog. Naast het hogere aantal kilometers is de benzineprijs ook lekker aan het stijgen en dat is ook de merken aan de benzinekosten van mijn laatste tankbeurt, die kostte mij meer dan 100 euro! 

Verder was er natuurlijk dat dure geintje. De kosten ervan zie je niet in het overzicht, alleen de onderhoudskosten omdat het probleem niet opgelost is. Reden hiervoor is het ontbreken van het onderdeel. De hoop is dat deze nog voor onze vakantie binnen komt waardoor we op vakantie gewoon een airco ter beschikking hebben in de auto. Maar ergens hou ik rekening ermee dat het niet opgelost is en we op de ouderwetse manier zullen moeten koelen. De raampjes open en hopen op Nederlands zomerweer.

Dit alles vertaald zich in juni als eerste maand waarin we een “negatief” getal neerzetten qua autokosten. Zowel voor de normale lopende maand, als voor de afschrijvingskosten. Het heeft achttien maanden moeten duren voordat we een negatieve maand neerzetten. Ongelooflijk eigenlijk zo een lange periode waarin de auto eigenlijk geen geld kost. En persoonlijk ook doodzonde van de auto zelf, want hij wordt simpelweg te weinig gebruikt in mijn ogen. Dit was niet de reden in 2018 dat ik de auto aanschafte. Rijden moet hij! Gelukkig gaan we binnenkort lekker even eropuit en is het vakantie waardoor we vast nog wel wat uitjes gaan maken en de auto goed gaat rollen.

Vooruitblik op Q3 2021

Nu de lockdown min of meer voorbij is en het normale leven weer opstart geldt dat nog niet voor het naar kantoor gaan. 100% thuiswerken zal het komende kwartaal ongetwijfeld ten einde komen voor een hoop bedrijven. Maar als ik de berichten goed begrijp van mijn werkgever willen ze pas in oktober beginnen met het hybride werken voor de massa. Dat zal inhouden dat in Q3 ik nog steeds weinig woon-werkverkeer verwacht en het vrijwel alleen privé kilometers zullen zijn.

Verder zal de airco natuurlijk gemaakt zijn (althans dat mag ik hopen :-) ). En heb ik nog ergens een SCM keuring nodig voor het alarmsysteem. Dit zijn echter de kosten niet (15 euro) en is ook zo gepiept. 

Afgezien van deze noemswaardigheden is het wederom hopelijk een saai kwartaal voor de auto en zal hij vaak gewoon lekker op zijn plekje blijven staan.

Hoe zit het met jullie autokosten in dit tweede kwartaal?

Q2 2021 gerelateerde posts

Q2 2021 - Autokosten

Q2 2021 - Persoonlijke savingsrate

Q2 2021 - Huishoudboekje

Q2 2021 - Energiekosten

Q2 2021 - Beleggingen

Reacties

Populaire posts