Q3 2021 - Autokosten

 Het derde kwartaal is weer voorbij gevlogen. Het lijkt wel alsof dit jaar nog sneller gaat dan vorig jaar, althans dat idee heb ik. Hiermee is het ook weer tijd om een evaluatie te doen van het afgelopen kwartaal. Traditioneel begin ik hiermee altijd met de autokosten en dit kwartaal zal daar niet anders in zijn.

Net als altijd beginnen we met het overzicht:

Q3 2021 - Autokosten

Q3 2021 - Autokosten

Dit kwartaal is er nog minder gereden dan afgelopen kwartaal. Want we kwamen net boven de 1200 kilometer uit. Wel is er een grote uitgaven te vinden in juli van deze maand en dit alles te maken met het repareren van de airco wat ook al het gevolg was in het vorige kwartaal in juni. In augustus is er verder een kleine uitgaven genoteerd in de vorm van een SCM keuring voor het alarm van mijn auto. Dit is alleen nodig voor verzekeringsdoeleinden, want in het geval van aanspraak daarop zal dit één van de eerste vragen zijn. Iets met een wassen neus, maar dat kost toch weer 45 euro helaas. Overal komen we deze maand dan op -614 euro als we de afschrijving meenemen maar de laatste twee maanden in dit kwartaal is alweer te zien dat we toch een klein plusje kunnen noteren. Over het geheel zijn we echter nog 476 euro in het “rood”. Maar de laatste maanden van dit jaar heb ik de hoop dat we toch rond het “0” punt uit kunnen komen. De plus van vorig jaar zullen we zeker niet gaan evenaren met 1455 euro. Maar dat was ook wel een beetje gedreven doordat ik zowel een leasevergoeding als reiskostenvergoeding kreeg voor kilometers die ik niet meer maakte. Die laatste zorgde voor een leuke 250 euro netto extra. Tegenwoordig is dit omgezet van een vaste reiskostenvergoeding naar doorgeven van aantal keer naar kantoor wat dan zorgt voor een uitbetaling van die dagen. Op zich nog steeds netjes, maar goed in mijn geval resulteert dit in 0 euro gezien ik niet op kantoor kom tenzij absoluut noodzakelijk.

De rest van het kwartaal is er weinig spannends gebeurd op het autokosten vlak zoals ook verwacht. Saai = goed!

Vooruitblik op Q4 2021

In al deze tijd heb ik in Q3 voor het eerst weer een rit naar kantoor gemaakt. Ik wist de weg nog te vinden, maar ik verwacht in Q4 nog niet heel erg veel verschil. Wellicht enkele keren dat dit nodig zal zijn maar meer dan dat ook niet. Er zullen dus wel iets meer kilometers gemaakt gaan worden, maar nog niet zoveel als eerst.
Daarnaast zal ik dit jaar door de aankomende wintersport weer de winterbanden eronder leggen. Of beter gezegd, eronder laten leggen. Ik plan ergens een afspraak in november zodat ik nog de drukte voor ben en weer eens een rondje op die banden kan maken. Afgelopen jaar is dit niet gebeurd omdat we toch wisten dat we niet op pad zouden gaan en de coronacrisis de kilometers ook zou beperken.

Daarna, maar goed dat is vooruit lopen op Q1 2022 is het tijd om twee zomerbanden te vervangen, want die zijn nu echt op aan het raken. Ik merk het met autorijden dat er minder grip is en ze zitten op het randje van ok of niet ok. Tot november met de weinige kilometers red ik zeker nog wel, maar volgend jaar lente is het echt tijd voor twee nieuwe rubberen banden. Eens kijken of die weer net zo duur zijn als de vorige keer.

Ook zal in het aankomende kwartaal er weer eens een APK beurt aankomen. Ook deze wil ik ergens in november/december regelen zodat dit gedaan is voor de komende tijd. Maar daar verwacht ik absoluut geen grote uitgaven uit. Een mazzeltje op zijn tijd is ook wel een fijn! Laten we daar dus op hopen.

Hoe staat het met jullie autokosten in dit kwartaal?

Reacties

Populaire posts