FIRE en de aankomende inflatie/hogere prijzen

 Alles lijkt duurder te worden, van boodschappen tot energieprijzen en zorgverzekeringen tot elektronica. Hoe moeten we dat zien in relatie tot onze ambitie om FIRE te worden?

FIRE en de aankomende inflatie/hogere prijzen

Alles wordt duurder

Laten we voorop stellen dat het logisch is dat alles duurder wordt. Inflatie is iets van alle tijden en waar we niet omheen kunnen. Maar dit gaat geleidelijk en niet in grote sprongen. Wat ik nu echter zie gebeuren is grote sprongen op veel verschillende vlakken allemaal onder het mom van “schaarste”. Zei het schaarste in de vorm van chipproductie, groeiende economie of slechte oogst. Alles lijkt momenteel te exploderen zonder dat er ergens een heldere stip op de horizon staat dat de prijzen weer omlaag gaan, kent u nog het kwartje van Kok?.  Allemaal gedreven door andere oorzaken dan inflatie en totaal niet voorspelbaar.

Het inflatiespook

En dan hebben we daarnaast ook nog het verwachtte inflatiespook die in de coulisse staat te wachten om zijn entree te maken. Gedreven door de geldpersen in de wereld die blijven draaien. Het is uiteraard koffiedik kijken of er inderdaad wat gaat gebeuren, maar de verwachtingen en voorspellingen zijn dat dit niet eindeloos door kan gaan. Sterker nog de ECB waarschuwt er ook voor dat het afbouwen van de steun nu echt moet gebeuren. 

Onzekerheden en het effect op FIRE

Hoewel ik niet bang ben aangeboren en ook zeker niet mezelf ga opsluiten in een hokje met proviand en water. Zet het mijn hersenen toch aan het denken in “what if” scenario’s. Zo heb ik scenario’s doorberekend wat het zou betekenen als het huis van box 1 naar box 3 zou gaan verhuizen (je kent het wel die proefballon die steeds groter wordt) en zo wil ik eigenlijk ook deze situatie gaan benaderen. “What if” de prijzen permanent hoger worden en de inflatie ook sterker zou zijn dan de 2% waar ik nu mee reken. Hoeveel geld hebben we dan extra nodig om te kunnen voldoen aan de FIRE eis?
Hierop volgen natuurlijk ook weer andere onzekerheden want zoals ik wel vaker heb aangetoond is niets zeker in het leven en kan een kleine variabele weer zorgen voor compleet andere uitkomsten. Echt wetenschap is het niet, vooral leuk om eens door te rekenen (of niet als je ziet dat het doel niet meer haalbaar is)

Er is niet zoiets als zekerheid

En daarmee is deze exercitie nutteloos is. Er zijn zoveel factoren om rekening mee te houden dat allemaal maar best guesses zijn. Zelfs op het moment dat je denkt dat je het gaat redden met de geldpot zal het onzeker blijven of je kan rondkomen van de pot. Wellicht klapt de aandelenmarkt en is die pas over 40 jaar weer op hetzelfde niveau. Wellicht zet de klimaatcrisis een tandje bij waardoor de prijzen doorslaan en je alsnog aan het werk moet om het te bekostigen of misschien is het niet gegund en krijg je een dodelijke ziekte. 
Nou goed, zoals ik al zei niets is zeker in het leven.

Het effect op Luxe of Zuinig

En toch ondanks dit alles en alle onzekerheden en mogelijke bubbels en crisissen die in aantocht zijn geloofd Luxe of Zuinig nog steeds in de mogelijkheid van FIRE. Ik ben echter wel bang dat de realiteit is dat het leven in de nabije toekomst wel veel duurder gaat worden. Aan de andere kant is dit een wereldwijd probleem en zijn we als mensheid slim genoeg om ons hier ook door te slaan. Want ik zie het altijd maar zo. Als Luxe of Zuinig met zijn geldpot en zuinigheid het moeilijk gaat krijgen hoe zwaar gaat het dan niet worden voor de rest van de wereld……
En als dat het geval is dan hebben we hele andere zorgen waar we ons druk om moeten maken. Maar dat de hogere prijzen eventueel kunnen resulteren in een aantal jaar extra moeten werken om het einddoel te kunnen halen, begint wel steeds duidelijker te worden. Ik sta in ieder geval niet graag in de schoenen van mensen die dit jaar de knoop willen doorhakken of ze permanent stoppen met werken.

Hoe kijk jij aan tegen de inflatie en hogere prijzen in de wereld?


Reacties

Onzekerheid maakt mensen zuinig. De box drie en de stilstaande pensioenen, de gemeenten die minder uit Den Haag gaan krijgen hebben invloed op mijn bibliotheek, en mijn aquarobics. Ik merk het aan de kosten die ik voor mijn kiezen krijg.
Minder inkomen en duurder. Het schrapen door dit kabinet kent geen grenzen. Er wordt geen enkele crisis opgelost. Er komen alleen meer crisis bij, totdat de boel klapt.
Maar het angst aanjagen door politici laat ik vaak langs me heen gaan, want ik kan er niets mee.
Tijd dat de bom een keer barst.
Anoniem zei…
Misschien eens denken aan een gesloten knip economie als alternatief als je FIRE bent? Bijvoorbeeld de internetsite voor de lokale restaurant maken/aanpassen en als beloning gratis (uit)eten.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het in de nabije toekomst gaat zijn. Er is een hoop onrust en onzekerheid in de wereld merk ik.
Haha, ik vraag mij alleen af of dit een haalbaar principe is. Maar een leuk idee is het zeker!
Geldsnor zei…
Inflatie is een relatief modern iets en pas gekomen met de mogelijkheid om waarde op te slaan (geld). Daarvoor was er niet zoiets als inflatie, maar simpelweg prijzen van vraag en aanbod. Was de oogst slecht, dan waren de prijzen hoog, was die goed, dan waren de prijzen laag. Je kon het immers niet opslaan (op de manier zoals nu). Ook kon output alleen vergroot worden door meer mensen in te zetten. Niet (in de oudheid) door grote technologische vooruitgangen.
Maar dat terzijde.
Ik kijk met mixed-feelings naar inflatie. Vaak is het een ongefundeerd verhaal waardoor van alles gaat spoken. Als vakbonden een inflatiecijfer zien van X vragen ze een loonstijging van X+1 om koopkracht te behouden. Dit houdt niet alleen de inflatie in stand, maar jaagt deze zelfs in belangrijke mate aan. Zónder verhoging van de arbeidsproductiviteit. En zonder rekening te houden met het feit dat inflatie zeer afhankelijk is van persoonlijke kenmerken (then again, ze zijn collectief, dus een populatie-cijfer is wellicht prima van toepassing).
Voor onze eigen situatie: over een jaartje gaat Kind2 naar school en vervalt dus de kinderopvang. Over 3 jaar gaat het laatste kind naar school. Dit zorgt voor zoveel ruimte in de portemonnee: daar kan geen inflatie tegenop.
Verder zal onze hypotheek gelijk blijven en de woonlasten wat dat betreft dus niet stijgen. En onze energierekening zal gelijk blijven, namelijk afwezig, ongeacht de verhogingen van prijzen. Quasi-gelijk moet ik zeggen, want er wordt hier nog wel iets gesaldeerd met de PV-installatie.

Qua boodschappen: wij kopen nauwelijks producten die sterk stijgen in prijs. Ik denk hier aan tabak, alcohol en exotisch vlees of fruit. We drinken wel eens een biertje of een glaasje wijn, maar dat zijn wellicht (zonder overdrijven) 2 kratjes bier per jaar en 2 flessen wijn. Dat verschil gaan we in de boodschappen niet terugzien. Wat we wel duidelijk terugzien is de aanzienlijke hoeveelheid eten die er in de kinderen gaat :-).

Brandstofkosten hebben we nagenoeg niet: 90% van al onze kilometers (~100.000km/jr) zijn elektrisch. En daar waar ze dit niet zijn betreft het meestal zakenreizen waarbij de kosten vergoed zijn door de baas.

Ik maak me over inflatie geen zorgen, maar meer zorgen over onze manier van leven als maatschappij. Het eindeloze consumentisme, wat gefaciliteerd wordt door met name één productieland, die op alle vlakken kampt met problemen. En die ook ziet hoe stuurbaar de wereld voor hen is: magnesium, chips, kobalt, kopererts, ijzererts. Allemaal in handen van China, of onder controle van China in bijvoorbeeld Afrika. Zij kunnen eigenhandig de hele westerse wereld van vandaag op morgen om zeep helpen door simpelweg het verbieden van export van chips en magnesium.
Inflatie is een zeer persoonlijk getal, maar ook op de simpele dingen als melk of brood zie ik toch zeker een stijging in prijs plaatsvinden en dat zijn toch wel basiszaken die hier veelvuldig genuttigd worden.

Je laatste statement is overigens waar ik het helemaal mee eens ben. Alle bedrijven gaan steeds meer naar consumptie maatschappij toe en het moeten vervangen van zaken.

Neem nu Sonos, toch wel stiekem fanboy, waar ze voorheen degelijke producten verkochten die het slogan ook meekregen van jarenlange ondersteuning en support. En ze dat ook als argument gebruikte voor de “dure” aanschaf. Zijn ook zij ten prooi gevallen van het principe “upgrade”.

Zo zijn al mijn producten, inclusief de nieuwste telg de beam Gen 1, al “oud” en wordt ik genotificeerd om te gaan upgraden naar de nieuwste variant. En als bonus krijg ik daar X% korting voor als ik nu bestel……

Maar waarom is mijn vraag, waarom is upgraden noodzakelijk? Het werkt prima! Nou goed, en zo zie je dat bij meer bedrijven gebeuren die voorheen toch niet hun marketing hierop gespitst had.
Ik koop niets meer en niets minder, kan ook bijna niet want ik kocht al haast niets. En dat is met het idee dat ik nog zo'n 10 jaar wil werken (overmorgen word ik 54) en dan stoppen. Tussen dan en nu wil ook nog wat afbouwen. Ben dit (school)jaar van 40 naar 35 uur gegaan, verdeeld over 5 dagen. Vroeg beginnen, vroeg klaar en nog een stuk dag over, bevalt me goed! Zo houd ik het voorlopig wel vol, kan ook nog steeds sparen van mijn salaris!
Mr Groeigeld zei…
In tegenstelling wat politici zeggen, is de huidige inflatie niet tijdelijk. Het is een spiraal omhoog, ditmaal gedreven door energietransitie en grondstoffenmarkt.

Mijn beeld op de komende 5-10 jaar is dat de rentes stijgen naar 2-3% door inflatie en de afbouw van het opkoopprogramma van banken. Daar hoort een loonstijging bij en afvlakking of lichte daling van huizenprijzen en beleggingen. Al met al zou je dus meer betaald krijgen en levert je spaargeld ook weer wat op. Zo verkeerd is dat niet.

In het verleden rekende ik regelmatig met Ecxelletjes wat we nodig zouden hebben etc. Na het vroege overleiden van een goede vriendin dit jaar doe ik dit bijna niet meer. Zoals je zegt, teveel onzekerheden in het leven. Niet dat ik nu alles laat varen, maar zorgen maken over later doe ik bijna niet meer. Het komt zoals het komt, dan maar een paar jaar langer werken of iets minder te besteden.
@ Mr Groeigeld: "Het komt zoals het komt, dan maar een paar jaar langer werken of iets minder te besteden". Wijs besluit en ik sta er ook zo in!

BEANTWOORDEN
Ja de balans van nu en later is een belangrijke om in het oog te houden. Een goede keus!
De rentes zullen zeker stijgen, en de huizenmarkt zal ook ongetwijfeld stabiliseren of wat dalen. Immers niemand kan bijna meer dat huis kopen als ze nu niet al een huis hebben.

Maar het kan ook zo weer omdraaien. Kijk naar de benzineprijzen. Die waren enkele jaren geleden op een record high, niemand dacht dat ze ooit nog daalde om vervolgens toch weer flink te dalen. Er hoeft maar iets te gebeuren en het leven is weer anders.

Maar ik begrijp je punt zeker dat je het loslaat, zolang het geen exacte wetenschap is, is het puur een doel waar je naartoe wilt werken met een getal, de reis ernaartoe is echter veel belangrijker.

Populaire posts