zaterdag 21 juli 2012

ING vermogensgesprek

Enkele weken geleden werd ik gebeld door de ING of ik interesse had in een vermogensgesprek. Dit omdat ik een deposito heb lopen bij ING en ze graag met mij willen meedenken over hoe ik het beste dit geld weer opnieuw kan inzetten om zoveel mogelijk rendement uit mijn geld te halen.

Aangezien ik wel geïnteresseerde ben in geldzaken en zeker in meer geld uit je geld halen ben ik ingegaan op het gesprek en had ik een afspraak gemaakt voor vandaag.

Het gesprek
Vol goede moed ging ik dan ook naar het kantoor van de ING toe om daar iemand te treffen die kennis van zaken heeft en mij nieuwe zaken/ideeën of inzichten kon geven. Toen ik binnenkwam werd ik uiteraard weer vreemd aangekeken of het wel klopte dat ik met die en die had afgesproken, maar dat daar gelaten.... (nadeel dat je er jong uitziet)

Eenmaal begonnen aan het gesprek bleek de ING medewerker zich totaal niet te hebben voorbereid, wist ze niets van mijn situatie en moesten we dit eerst nog gaan bespreken. Ik was hier verbaasd over want in het telefoongesprek hadden we dit allemaal reeds besproken. Maar goed, ik heb netjes overal op geantwoord op de hypotheekvraag na, want zoals ik stelds, wat heeft mijn hypotheek te maken met hoe ik mijn spaargeld ergens wil stallen?! Ze vond het maar raar dat ik er niets over wilde vertellen.....

Het gesprek begon dus lekker zoals jullie begrijpen en het enige wat eruit kwam was dat ik haar dingen moest vertellen over financiële producten.... Want ze had weinig verstand van het ING groen sparen product wat ze me probeerde aan te smeren. Ik vroeg om een berekening op basis van mijn situatie die ze zo nauw had genoteerd. Het bleek dat ze dit niet voor mij kon doen omdat ze niet wist hoe dit moest. Maar ze was wel heel enthousiast over het Groen sparen product.... jaja.... Ze vond bovendien dat 2,1% rente op een normale spaarrekening een mooie rente was, en als 1 van de hoogste van de markt, waar je behoorlijk winst mee maakte. Waarop ik haar netjes antwoordde dat we met die rente eigenlijk niets verdienen aan ons geld omdat de overheid elk jaar denkt dat we minimaal 4% rendement (Forfaitair rendementbehalen over ons vermogen en hier ook belasting over vragen.... Hier had ze echter nog nooit van gehoord....

Desillusie
Jullie zullen begrijpen dat ik behoorlijk teleurgesteld was na het gesprek en had gehoopt met nieuwe inzichten/producten iets nieuws kon leren. Maar niets was minder waar. Het was gewoon een verkooppraatje om mensen hun geld te laten staan bij de ING. En eigenlijk een gesprek voor mensen die niet veel kaas hebben gegeten van de financiële markt. Eigenlijk weet ik nu dus nog steeds niets. Echter hoorde ik wel tussen neus en lippen door dat in September er waarschijnlijk wel een nieuw product/actie komt van ING. Ze gingen me namelijk dan terugbellen met een mooi aanbod! Dus wie weet!

Hebben jullie wel eens zo een gesprek gehad en eigenlijk meer teleurgesteld teruggekomen dan erheen gegaan?

24 opmerkingen:

  1. helaas wel, maar dan bij de ABN. Inmiddels heb ik dan wel een onafhankelijk financieel adviseur. Voordeel is dat hij echt weet van hoed en rand, en mij goed adviseert. Nadeel is dat het uurtje factuurtje is. (maar ja hij schijnt ook brood op de plank te willen)
    Ik ga zo 1x per 2 jaar bij 'm langs en bereid me goed voor. Hij heeft mijn dosier dan ook echt doorgenomen en dat ene uurtje levert ruimschoots het factuurtje op dat volgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat heb ik wel eens vaker gehoord dat het slim is toch te betalen voor een gespecialiseerd iemand die echt wat weet. Maar is dat voor jullie meer voor de belastingpapieren dan? Want ik heb daar wel eens over na zitten denken, maar we hebben echt en simpel papier om in te vullen waar je ook weinig extra's uit kan halen. Daarom hebben we tot nu toe altijd besloten om het geld in eigen zak te houden.

      Verwijderen
    2. nee, ik heb 'm niet voor de belastingpapieren want die zijn eenvoudig.
      Maar wel voor dingen als hoe zet ik mijn geld zo slim mogelijk weg. (Aflossen op hypotheek, deposito, spaarrekening, beleggen, obligaties dat soort dingen)

      De wet is zodanig verandert dat ze geen commissie meer mogen ontvangen van de banken/verzekeraars. Alle adviseurs moeten hun tarieven nu vooraf kenbaar maken en berekenen. Deze adviseur gaf bij het zoeken naar mijn hypotheek een aantal jaar geleden gelijk aan hoeveel commissie hij per hypotheek zou ontvangen. Toen was deze nieuwe wet nog niet van kracht. Ook toen had hij dat uur tarief, commissie die hij kreeg werd van die rekening afgehaald.
      Dat vond ik erg transparant en fair.

      Verwijderen
    3. Ahh i see, misschien is dat wel een goed idee om eens te gaan doen. Ik ga me hierop orienteren. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  2. Is toch diep triest dat iemand met weinig verstand van zaken jou wel zover hoopt te krijgen dat ze met jouw geld dingen mogen doen!
    Wij hadden ook ooit zo'n gesprek met iemand thuis, die niets kon uitleggen, niets kon uitrekenen en aan het eind zie: zullen we het dan maar doen?
    Ja duh, dacht t niet.
    Vroeg ze ons ook nog of wij haar bij vrienden wilden aanbevelen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel helemaal erg ja.... Zonder blikken of blozen dat vragen :S

      Verwijderen
  3. Ik zou in ieder geval een klacht neerleggen bij haar leidinggevende! Misschien vervelend voor haar, maar in zo'n goedbetaalde functie (ik ga er vanuit dat je met een private banker hebt gesproken) en gecertificeerd mag ddit absoluut niet voorkomen. Je bent door haar uitgenodigd, het kost je tijd, ze heeft zich niet goed voorbereid en mist duidelijk vakkennis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heeft weinig nut vind ik altijd. Je irriteert je alleen maar eraan en punt is, misschien was mijn insteek dat ze daadwerkelijk mij kon vertellen terwijl de ING hun insteek is producten te verkopen en puur een verkooppraatje houden. Geen idee...

      Verwijderen
    2. maar dat is dus niet gelukt. Ik zou wel een klacht indienen want je bent niet tevreden over dit product van de ING. Klachten over wat dan ook leiden binnen een goede organisatie altijd tot aanpak van dingen. Je betaalt ze tenslotte wel. ING is niet de goedkoopste om rekeningen bij te hebben, dan wil je ook wel wat terug natuurlijk.

      Verwijderen
  4. Inderdaad wel heel stom :-(

    Online effe zoeken op "spaarrente" helpt je een stuk verder dan deze mevrouw :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, online vind je ook een hoop en ik hou het ook netjes bij. Waarschijnlijk hadden ze gewoon andere ideeën bij dit soort gesprekken dan ik.

      Verwijderen
    2. Ik ben bij de Rabobank ook wel eens uitgenodigd voor een zogenaamd vermogensgesprek. Dat was ook zo'n afknapper. Het enige wat ze wilden was mij overhalen om mijn verzekeringen over te sluiten naar de Rabobank. Uiteindelijk bleken ze niet eens een beter aanbod te kunnen doen. Over het feit dat ze sinds de opening van mijn spaarrekening alweer een gunstiger spaarproduct hadden geintroduceerd, repten ze met geen woord.

      Verwijderen
  5. Jammer dat je zo teleurgesteld was.
    Ik probeer tegenwoordig dit soort dingen gewoon zelf uit te zoeken want ik vertrouw die lui niet meer.
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zou het leuk zijn als meer mensen zo goed op de hoogte waren en adviesgesprekken gingen aanvragen. Misschien motiveert dat het bankwezen om hun klanten eens serieus te nemen en niet proberen hen dingen aan te smeren die vooral de bank goed uitkomen...

    Ik heb nooit zo'n gesprek gehad, maar wel diverse keren van de Rabobank het 'aanbod' gehad om al onze verzekeringen daar onder te brengen. Los van het feit dat ik Interpolis helemaaaaal niets vind, was het aanbod geen enkele keer voordeliger. En dan had ik dus verteld wat ik betaalde en dat ik minder wilde betalen. Heb je dan een plaat voor je kop, of wat?

    Ik heb wel eens overwogen om een onafhankelijke professional in te schakelen, maar tot nu toe nooit gedaan. Volgens mij moet je dan eerst nog meer geld hebben dan wij hebben en bovendien zit er zoveel kaf tussen het koren, dat ik er nu nog wat moeite mee heb om iemand te betalen voor iets wat ik dan zelf ook met plezier uitzoek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zit heel veel verschil in kwaliteit... helaas niet in prijs.. Ik ben ook nog nergens een forum of website tegen gekomen die adviseurs beoordeeld.... Dat zou wel een mooie vergelijksingssite worden :)

      Verwijderen
  7. Ik vind het op het gebied van verzekeringen altijd lastig. Want je weet pas of je een goede verzekering hebt op het moment dat je er gebruik van moet maken. Als dan de verzekeraar achter je gaat staan en je verder helpt en juist bemiddeld dan is ie evt meer geld dubbel en dwars waard

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik 'help' mijn moeder al geruime tijd met het beheren van haar geld ttz ik bekijk alles, ik beslis alles en mama 'tekent' en gaat akkoord met elke beslissing die ik neem. Vorige week had ik een afspraak met haar dossierbeheerder van een bepaalde bank om de portefeuille eens van nader te bekijken en eventueel bij te sturen. Er vervielen enkele kasbons die opnieuw moesten herbelegd worden. Ik had de dossierbheerder telefonisch al op de hoogte gebracht dat ik voor het kapitaal van ons ma geen risico's wou nemen, niet op al te lange termijn wilde beleggen, geen tak 21 of 23 wou hebben en dat ze zeker niet moest beginnen over successieplanning aangezien ik weet dat ons ma het er heel moeilijk mee zou hebben en het gevoel zou hebben dat we haar 'willen uitkleden' terwijl ze nog in leven is. Amper 10 min binnen in het kantoor van de dossierbeheerder begon die allerhande producten aan te bevelen die ik totaal niet wilde hebben en dat mens was enorm opdringerig. Toen ze, ondanks ik gevraagd had om niet over successieplanning te beginnen, toch begon dat het gezien mama's leeftijd interessant was om aan successieplanning te denken, heb ik haar heel duidelijk gezegd dat, als ze ons niet het product wilde verkopen dat ik wilde, we wel op een ander gingen met het vrijgekomen kapitaal. De lieve dossierbeheerder was ineens gekalmeerd en heeft niets meer opgedrongen. Had ons ma daar alleen naar toe geweest, dan vraag ik me wel af wat ze haar zou verkocht hebben....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel helemaal ernstig zeg... Zeker omdat je het van te voren al had aangekondigd! Maar wat je zegt... als een ouder iemand langskomt dan heeft die toch helemaal geen kans... Je ziet het al met telefoonterreur.. Daar zijn de ouderen ook altijd degene waar misbruik van wordt gemaakt.

      Verwijderen
    2. Tja, ons ma wist niets af van de financiën thuis omdat mijn vader vond dat dat 'mannenwerk' was. Toen mijn vader overleed, kon ons ma zelfs nog geen cheque of overschrijving invullen, laat staan dat ze dan 'alleen' kasbons of obligaties moet gaan kopen....Ik heb haar de voorbije jaren proberen uit te leggen wat het juist allemaal inhoudt maar ze begrijpt er totaal niets van en zit al te beven als ze op één of ander bankformulier haar handtekening moet zetten net omdat ze goed beseft dat ze eigenlijk niet weet wat ze zit te tekenen....Je kan je dan wel voorstellen hoe dat menske zich voelde toen de dossierbeheerder, tegen mijn wil in, erover begon dat het beter zou zijn aangezien de leeftijd van moeder om het geld op naam van mijn zus en mij te zetten maar dat ma wel nog 'recht' had op intresten... Tja, de dossierbeheerder verwoordde het zo : 'Madamke, aangezien je leeftijd is de kans groot dat je maar een paar jaar meer leeft en dan moeten je dochters veel erfenisrechten betalen. Ik stel dus voor om de kapitalen op naam van je dochters te zetten. Je moet een beetje realistisch en vooruit zien hé'. Ik vond het ronduit grof en heb nadien nog contact opgenomen met de filiaalhouder....

      Verwijderen
    3. Wat jij omschrijft is helaas wel de realiteit van tegenwoordig... De beleefdheidsvorm is bij elke bank weg..... Hopelijk doen ze nog wel wat met je klacht... Maar dat vraag ik mij af, immers ze zijn zo opgeleid door de bank!

      Verwijderen
  9. Hoi,
    Bij groensparen kan je wel eens belastingvoordeel opdoen, omdat het vrijgesteld wordt van vermogensheffing. Voorheen kreeg je zelfs nog extra kortingen, waardoor het uiteindelijk voordeliger is dan normaal sparen. Ik weet alleen niet hoe het zit bij de ING. Bij de rabobank was dit dus wel zo. Je kreeg inderdaad weleenswaar maar 1,3% rente, maar kreeg ook vrijstelling in box 3 (= +1,2% rente) en nog eens een of andere heffingskorting van een paar tiende, waardoor je uiteindelijke rendement dus hoger lag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O, hoe herkenbaar. De Abnamro bank, alleen maar praten over de verkoop van hun spullen en nog liegen ook. Wilden mijn broer een spaarproduct verkopen, maar vergaten te vertellen dat er een belegging in zat.
    Ik vroeg naar iets dat in het FD had gestaan, zonder het FD te vermelden. Komt ze met de Telegraaf aanzetten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoeveel groot particuliere vermogens zijn klein geworden, omdat De Bank hen adviseerden om zus of zo te beleggen.

      Verwijderen
  11. Wij hebben een vermogens adviesgesprek gehad met de amro, de rabo en de ing bank. Ik denk iedere keer dat het mogelijk iets oplevert: Niet dus. Ze zijn heel vriendelijk maar weten niet meer dan de goed geïnformeerde lezer van spaarinformatie.nl en sparen.pagina.nl.Beleggen wil ik niet en een redelijke spaarrente hebben deze banken niet te bieden dus dan ben je snel klaar.

    BeantwoordenVerwijderen