Nettowaarde update 2023 - voorbij de €800.000!

 Daar is hij dan weer! De nettowaarde update van 2023! 

2022 zit er weer op en dat betekent ook dat we weer de jaarlijkse balans van onze nettowaarde kunnen opmaken zoals we afgelopen jaar deden. Dit is iets wat ik slechts 1x per jaar de balans van opmaak, dit jaar door omstandigheden wat later dan normaal maar dan nu alsnog met het antwoord op de vraag, wat is onze nettowaarde van 1 januari 2023 geworden?

De cijfers op een rij

Zoals altijd laten we beginnen met de cijfers.

p.s. Deze cijfers bevatten geen informatie over de 1st, 2de en 3de pilaar van pensioen. Ook zijn hier geen andere zaken zoals inboedel, auto of andere zaken in meegenomen.

Nettowaarde update 2023 - voorbij de €750.000!


€815.000 behaald!

Afgelopen jaar was een compleet ander jaar dan het jaar ervoor. De beurs deed namelijk eens geen vreugdedans met gekke winsten als gevolg. Nee deze ging koppeltje duiken waardoor we min bedragen konden noteren op de balans. Of nou ja, laat ik het positiever zeggen. De extreme winsten van het jaar daarvoor zijn wat lager geworden. Dat klinkt een stuk beter, want feitelijk is het in beide gevallen papieren winst. Zeker in ons geval staan we nog zeer ruim in de plus met groene cijfers, dus het valt allemaal reuze mee, terwijl we ondertussen netjes maandelijks bijgekocht hebben voor deze lagere aankoopprijzen. Als de theorie gelijk heeft dan zal dit uiteindelijk weer resulteren in een hogere winst zolang je maar blijft zitten.
Genoeg over de theorie, hoe zit het nu? Welke cijfers kunnen we noteren? Laten we beginnen met het “gunstigste” getal. Namelijk onze nettowaarde op basis van totale waarde (spaar + beleggingen - hypotheekschuld + WOZ waarde). Deze is namelijk uitgekomen op €815.815,11. In vergelijking met de gecorrigeerde versie van vorig jaar is dit een verhoging van €102.018,13. Gewoon een ton erbij! Niet zo extreem als vorig jaar van bijna 1,5 ton maar nog steeds meer dan aanzienlijk en onverwacht.

Hoe komt dat nu, want mijn inleiding laat duidelijk zien dat het niet in de aandelen zit. Laten we het eens verder specificeren.

De cijfers per 1 januari 2023

Laten we door de cijfers heenlopen in meer detail.

Spaartegoed
Het spaartegoed….. Tja, de lezer die al meerdere jaren meeleest weet dat ik al twee jaar op rij dit omlaag probeer te krijgen en ook al twee jaar hierin gefaald heb.  Maar dit jaar kan ik een klein succesje vieren, want ons spaartegoed is echt omlaag gegaan! Dat is normaal geen reden voor een feestje, maar in ons geval wel, want de balans tussen beleggingen en spaartegoeden is echt niet op orde. Langzaamaan verplaatsen we steeds meer richting de beleggingen op een tempo wat voor mij als “veilig” wordt gezien en ik mij comfortabel bij voel. Dit betekent dat we dit jaar een negatief getal kunnen noteren van -€33.276,74

Hierbij geldt nog steeds dat 1/3de deel hiervan in een groen spaar rekening gestald staat en ik daarmee geen vermogensrendement heffing hoef te betalen hierover. Dit jaar is deze uit de minus rente standen geklommen waardoor deze nu ook “rendeert” zei het dat dit minimaal natuurlijk is.

Je vraagt je nu natuurlijk af hoe het komt dat het ons is gelukt om nu wel geld “kwijt” te raken op deze pot en daar heb ik ook eens over nagedacht, want ik heb niets extra’s gedaan voor mijn gevoel. De verklaring kan in twee zaken gevonden worden die het grootste gedeelte verklaren.

1. We hebben de badkamer verbouwd en betaald uit onze cash positie, waarmee we de buffer hebben geslonken. (Minus €16.000)
2. Ik heb enkele spaarrekeningen opgezegd en het geld geïnvesteerd in NT fondsen (minus €15.000)

Daarmee is het grootste gedeelte verklaard. Maar rest mij nog een kleine €2.000 die ik nog niet verklaard krijg, maar goed mijn strategie was wel altijd dat ik meer geld “investeerde” dan er binnen kwam waardoor ik vermoed dat het voornamelijk daarin te vinden is. Evenals mijn investering in de lijfrente

In ieder geval is het geld niet uitgegeven, maar verplaats van pot. Dat zullen we dan ook moeten terugzien in de post van beleggingen.

WOZ
De WOZ waarde is een grote jongen dit jaar. Deze is namelijk gestegen met 24,48% wat overeen komt met €82.000. Dit is dan ook de grootste stijging ooit. De totale nettowaarde stijging is hiermee ook voor een groot deel verklaard. Papieren winst waar je weinig voor koopt, maar toch leuk is voor de statistieken. Ik hoop echter dat volgend jaar de WOZ niet de grootste gemene deler is van de totale nettowaarde stijging.

Aandelen
Op de aandelen hoef ik geen eureka moment te hebben want dat was afgelopen jaar een negatief rendement. Toch is onze waarde toegenomen met €45.794,87. Dit is echter volledig toe te rekenen aan het stug blijven investeren van €3000 per maand in de fondsen en de eerder genoemde extra injectie van €15.000 uit de cashpositie die hiervoor heeft gezorgd. De vraag is dan ook wat 2023 gaat brengen op dit vlak, stijgt de beurs weer als een raket? Dan kan dat een slingshot effect hebben op mijn posities. Het is nog koffiedik kijken en terwijl ik dit schrijf is de beurs juist weer in malaise door de nieuwe bankencrisis. Dus tja het kan alle kanten opgaan. In ieder geval blijf ik netjes investeren en wellicht toch weer extra investeren als de beurs verder naar beneden gaat. In ieder geval hoef ik geen minus bedrag te noteren wat wel geldt voor mensen die niet meer hebben geïnvesteerd afgelopen jaar. Het is maar net hoe je het dus bekijkt ;-)

Hypotheekschuld
Net als alle andere jaren lossen we elk jaar een gedeelte van de hypotheek af. Ook dit jaar stond er weer €7500 gepland en deze hebben we dan ook genoteerd. Daarmee is onze hypotheekschuld onder de twee ton gekomen. Jeej! Want het begint hiermee echt een “peuleschil” te worden zeker met de reserves die er tegenover staan is dit iets waar ik totaal niet wakker van lig.

Waren we twee jaar geleden nog zo enthousiast dat de loan to value (LTV) onder de 70% was gekomen is deze dit jaar, met de WOZ stijging in één klap onder de 50% gekomen en geëindigd op 47%. Dat houdt ook in dat het risico dusdanig klein is geworden dat dit meer een vestzak broekzak oplossing wordt. 
Toch hou ik vast aan ons plan van aflossen. En wellicht ben ik hem wel eens zat, en los ik hem af vanuit de cashpositie…. Is die ook meteen opgelost ;-)


Totale waarde (spaar + aandelen)
Tijd om op te gaan tellen. Want hoeveel zijn we nu waard? Puur kijkend naar de cashpositie en de aandelen kunnen we inmiddels de teller zetten op €596.815,11. In vergelijking met vorig jaar heeft er een toename van €12.518,13 plaatsgevonden. Wat!? Dat is een cijfer te weinig denk ik, want vorig jaar was het nog meer dan een ton. Om maar eens aan te geven hoe een goed en een slecht jaar op de beurs als effect heeft.

Totale waarde (spaar + aandelen - schulden)
Voegen we hieraan de schuld toe die we nog hebben open staan, alleen de hypotheek, dan komen we uit op een bedrag van €398.815,11. Een toename van €20.018,13. Wat in percentage behoorlijk lager is dan vorig jaar (5% vs 48%) en in absolute bijna €103.000 minder is. Desondanks het is een plus!

Totale waarde (spaar + aandelen - schulden + woz)
Voegen we hier nog de WOZ aan toe. Dan komen we op het mooie bedrag van €815.815,11 uit. Een toename van €102.018,13. Waarmee duidelijk wordt dat 80% van de stijging wordt veroorzaakt door de WOZwaarde stijging. 

Vooruitblik op 2023

Mijn voorspelling van afgelopen jaar is uitgekomen. De groei van 2021 hebben we niet meer terug gezien, dat kon ook bijna niet anders. Ook is mijn voorspelling over de pandemie uitgekomen, het is niets meer dan een griepgolf geworden hoewel officieel dit pas in 2023 erkend werd. 
Waar ik echter wel de mist in mee ging was de timing van de faillisementen. Ik had verwacht dat het tot ellende zou zorgen als de geldmachine zou uitgaan, maar dat effect lijkt langzamer te gaan dan gedacht. De huidige bankencrisis is natuurlijk ook een directe oorzaak daaraan in combinatie met een stijgende rente en de vraag is dan ook wat dit verder gaat betekenen in 2023.
Voorspellingen voor het komende jaar zijn dan ook moeilijk. Het begin van het jaar tekende zich als een rustig jaar met positieve punten. De beurs volgende het sentiment, maar dat is in maart inmiddels veranderd in onrust.
Het muntje kan beide kanten opvallen voor de rest van het jaar, maar ik ben positief gestemd dat het een muntje, zoals altijd, de goede kant op valt en de beurs daarmee blijft aantrekken als gevolg. 

Mijn huidige strategie heeft zich over de jaren bewezen en ik ga daar dan ook netjes mee door. Ik heb geen grote wijzigingen gepland omdat in ons persoonlijke leven er genoeg gaat veranderen door de komst van een tweede kleintje. Als dat in rustig vaarwater is gekomen zal dat ook betekenen dat we eens gaan kijken hoe ik persoonlijk in de wedstrijd qua werk e.d. Daar broeit namelijk wat in mijn hoofd waar ik wat mee moet, maar aan de andere kant zit ik nu niet op verandering te wachten met als gevolg dat ik het even laat voor wat het is en ik daar even vrede mee moet hebben.

Ook zal er qua kosten natuurlijk het één en ander gaan veranderen waar ik rekening mee moet houden, echter hoop ik ook dat mijn salaris mee blijft groeien met de inflatie om dit tegen te gaan en we er niet op achteruit zullen gaan. Ouderschapsverlof gaat ook weer meetellen in 2023 want die zijn op van de eerste kleine. Dat zal betekenen dat ik ook sowieso weer 20% achteruit ga in salaris waar ik nu deze eerste maanden van 2023 geniet van een volledig 100% salaris omdat ik gebruik maak van de vakantiedagen om dit gat op te vullen tot de kleine geboren is.

Met andere woorden, in 2023 zullen er ook weer genoeg baby finance blogs langskomen. Wees er maar op voorbereid ;-)

De belangrijkste vraag die ik ondertussen wel eens mag vragen aan mijzelf is… wanneer gaan we de 1 miljoen doorbreken? Zal het in 2023 zijn of wellicht 2024…… Ik hoop natuurlijk 2023, maar 2024 zou ik ook helemaal prima vinden. Het is dan in ieder geval tijd voor een feestje!

Ik ben in ieder geval wederom benieuwd naar hoe het jaar zich zal ontwikkelingen!

Hoe is het met jullie nettowaarde gegaan dit jaar?

Reacties

Mr Groeigeld zei…
Zo zeg, is dat even een flinke berg geld! In 2022 gingen onze spaar/beleg/woz-lijntjes alle kanten heen vanwege ons nieuwe huis. Nu zijn we dat langzaam weer aan het opbouwen. Het valt of staat een beetje met wat de beurs gaat doen. Na het slechte 2022 mag 2023 wel eens de andere kant op gaan. Als dat gebeurt, zou je zomaar eens aan de 1 miljoen kunnen zitten.

Wat beteeft je spaargeld, waarom zet je dat niet op enkele deposito's?
Ja het kan hard gaan als de beurs meegaat, maar goed niet te hoopvol zijn ;-) Dan kan het alleen maar meevallen.

Qua depositos, de afgelopen jaren was dat nou niet echt een vetpot en scheelde het praktisch niets met gewoon verdelen over verschillende banken. Onder andere de Leaseplanbank heeft een nette rente op hun gewone spaarrekening waar ik ook een deel stal en toch nog wat oplevert. Ze zijn nu ook de eerste met een hogere rente wat toch leuk meetelt.

Verder staat 1/3 deel als groen spaar pot waardoor het niet meetelt in VRH. Dat scheelt ook een hoop en heeft nog fiscaal een leuk voordeeltje. Die zit mij dan ook zeker niet in de weg en laat ik daar prima staan.
Anoniem zei…
Kleine kanttekening: de inflatie was in België in 2022 zo n 10,3%. Volgens mij was het in Nederland vergelijkbaar of zelfs iets hoger.
Dit jaar stevenen we af op een iets lager inflatiecijfer, maar sowieso zou je dit toch beter bij je berekeningen incalculeren.

Meer door minder zei…
Het belangrijkste is dat je steeds minder afhankelijk wordt van de grillen van de werkgever. Hierdoor kom je steeds sterker in je schoenen te staan en kan je veel makkelijker zeggen dat lijkt me niets. Je bent door je redelijk ruime buffer ook beter in staat om de werkdruk effectiever te pareren. Luistert werkgever onvoldoende trek je de stekker eruit en zoek je werk waar je zeggenschap beter is geborgd.
Zeker, inflatie is ook meegenomen in mijn FIRE sheet, maar dat doet niets af aan de cijfers die hierboven gepubliceerd zijn. Dit zijn gewoon de absolute cijfers zonder een conclusie hoeveel jaar ik het hiermee ga uithouden of dat het genoeg is.
klopt, dat is ook zo, maar de stap zelf is een grote. Ik ben best trouw aan mijn werkgever geweest en dat is niet zonder reden. In ieder geval is het food for thought.

Populaire posts