Luxe of Zuinig stapt over van broker

 Het is iets waar ik al een tijdje mee speel in mijn hoofd. Wordt het niet eens tijd dat ik net als mijn verzekeringen ook kritisch naar mijn brokers ga kijken qua kosten? En daarnaast mijzelf ook de vraag moet stellen of ik nog tevreden ben met de brokers zoals ik deze nu heb? Tijd voor een onderzoek.

Luxe of Zuinig stapt over van broker

Huidige brokers

Ik zit momenteel bij twee brokers. Meesman en DeGiro. Dit is historisch zo gegroeid. Ik begon bij Meesman vanwege de eenvoud en gemak die het bood. Bekend was dat de kosten “hoger” waren dan bij bijvoorbeeld DeGiro maar toentertijd goedkoper dan bij de grootbanken. Nadat ik er wat feeling mee had wilde ik toch stiekem wat meer kunnen “timen” en zelf bepalen welke prijs ik wilde betalen. DeGiro was hierbij toentertijd de goedkoopste optie, ook omdat er geen transactiekosten op waren en nu vele jaren later zit ik nog steeds bij deze twee brokers met ook inmiddels aanzienlijke portfolio’s die andere risico’s met zich meebrengen.

Herverdeling van het speelveld

Daarnaast is door de jaren heen ook het speelveld qua brokers veranderd en aangepast. Collega Geldnerd heeft daar ook nog een mooie blogpost over gedeeld. Naast alle veranderingen heeft dat ook impact gehad op de kosten die hierbij horen en is hier ook het nodige aan veranderd. Ook zijn er mooie websites ontstaan die je helpen een overweging te maken en daarbij inzichtelijk de kosten brengen. Hier wordt je feitelijk met je neus op de feiten gedrukt waar je geld weglekt. 
Tijd dus om alles op een rij te zetten en te zien hoe ik verder ga.

DeGiro vs Meesman

Laten we voorop stellen dat zowel DeGiro als Meesman tegenwoordig aan de “dure” kant zitten van indexbeleggen. Meesman (Wereldwijd Totaal) komt uit op 0,428% fondskosten en DeGiro (VWRL) op 0,491%
Kan je nagaan, enkele jaren geleden werden ze geprezen om deze kosten, maar tegenwoordig is het totaal anders geworden. Meesman was zelfs nog wat duurder, maar heeft afgelopen jaar door de sterke groei de kosten lager weten te krijgen en dit doorvertaald naar de eindklanten waardoor ze nu wat goedkoper zijn dan DeGiro (VWRL). (Let op, er zijn verschillende kosten per platform, en kijk nu even alleen naar de totale fondskosten)

Grootbanken

De grootbanken zijn echter ook aan het klussen geweest en bieden tegenwoordig NT fondsen aan voor schappelijke prijzen. De NT fondsen zelf hebben dan op hun beurt schappelijke fondskosten. Zo is een combinatie van NT World + NT EM 0,181% aan fondskosten. Als ik daarbij ook wat small cap erbij wil (NT SC) komt dit op 0,196% uit. Dat op zichzelf is al een aanzienlijk verschil met bovenstaande maar waar zit dit hem dan voornamelijk in? 
Bij DeGiro (VWRL) zit het grootste lek bij de dividendlek, zonder daar in detail op door te gaan, is dit een aanzienlijk deel qua kosten wat ongemerkt verloren gaat wat niet bij de NT fondsen het geval is. Dit is niet nieuw voor mij, maar met mijn portefeuille begint dat wel door te werken op totalen. 
Voor Meesman zitten de kosten voornamelijk in de servicekosten en transactiekosten die aardig oplopen en heb je ook “uitstap” kosten die meetellen die hier niet bij zijn ingerekend. 

Andere opties zijn er wel, maar vind ik voor mijzelf niet interessant om diverse persoonlijke redenen.

In principe zie ik drie opties voor de grootbanken. Rabobank, ABN AMRO, ING. Bij twee van deze drie banken zit ik al met een bankrekening namelijk de Rabobank en ING. ABN AMRO valt bij mij daardoor per definitie al af omdat ik niet specifiek een nieuwe bank erbij wil omdat hier ook weer kosten aan verbonden zitten.
De keuze voor een grootbank beperkt zich daarmee tot Rabobank of ING. Waarbij het grootste verschil zit in hoe zij de servicekosten in rekening brengen. Rabobank kiest voor kwartaal servicekosten van 0,06% - 0,03% tot een maximum van €100 en ING kiest voor dezelfde bedragen, maar dan zonder maximum.
Ander verschil is dat Rabobank weer wel transactiekosten en dividenduitkeringskosten berekend en ING niets.

Het is daarmee een simpele kwestie van rekenen wat slimmer is.

Overstappen maar van wat naar wie?

De vraag is nu, wat wil ik doen? Wil ik afscheid nemen van zowel Meesman als DeGiro of slechts één van beide? 
Nu komt het aan op kosten, gevoel en vertrouwen, zoals wel vaker bij financiële zaken.
Laten we beginnen met Meesman. Ze zijn duur, ze zijn kostbaar, maar ik heb wel alle vertrouwen in hun en hun mentaliteit. Ik vind het een fijn bedrijf met een handson en persoonlijke touch wat ondanks hun kosten mij wel een “fire and forget” oplossing geeft waar ik 0,0% tijd en aandacht hoef te geven. Bovendien “ontzorgen” zij mij bij het herbalanceren van mijn portfolio die ik nu bij hun heb staan. Je kan het dus al raden. Maar op dit moment wil ik nog geen afscheid nemen van Meesman. De kosten vond ik eens acceptabel en vind ik nu ook nog acceptabel, waarbij ze bewezen hebben dat als het goedkoper kan ze dit voordeel doorgeven aan de klant. Ondanks dat je bij de huisbanken in exact dezelfde onderliggende fondsen zit.

Door naar DeGiro. Een heldere interface, goede app en makkelijk en snel kunnen handelen. Helemaal prima en met als voordeel van de kernselectie ook een prima prijs. Op prijs is het sowieso lastig kritisch te zijn vanwege Meesman. Maar DeGiro is niet schoon van problemen van de ACM. Daar is al genoeg over geschreven. Door de overname door Flatex vallen ze echter niet meer onder de Nederlandse regelgeving en is het zich hierop dus nog lastiger geworden. Ook weten we dat DeGiro, weliswaar transparant want het is vermeld dat dit gebeurd, je aandelen weer uitlenen wat hun extra winst oplevert. Nadeel hieraan is, dat je geen zicht hebt op hoeveel risico je nu precies loopt. Dit is niet nieuw en zo zijn er nog wel meer dingen waar ik minder “zorgen” over had dan menig ander blogger. Maar de laatste tijd hoor ik weer meer “geruchten” over DeGiroFlatex en zijn/haar praktijken, evenals winstwaarschuwingen die de koest van dit concern weer onder druk zet. Op zich zou dit voor mij geen paniek moeten zijn, maar ik ben door het verleden wel voorzichtig als er geruchten starten. Want zoals wel vaker, waar rook is, is vuur. Mede omdat dit spel alleen werkt als je 100% vertrouwen in de partij hebt is dit ook een reden dat ik heb besloten af te bouwen uit DeGiro en hier een alternatief voor te gaan zoeken. 

Wel wil ik het verdeeld houden over twee brokers voor mijn gemoedsrust en accepteer ik de extra kosten van Meesman. Wellicht dat ik in de toekomst hier nog eens anders over denk. Maar voor nu is het goed.

De berekening


De exacte berekening laat ik achterwege, maar laat ik zo stellen het bedrag aan beleggingen dat overgeheveld gaat worden komt al aardig dicht in de buurt van de maximale servicekosten van Rabobank. En dat betekent automatisch dat, ondanks transactiekosten en dividend kosten, Rabobank substantieel goedkoper is dan ING als het gaat over een termijn van 10/20 jaar beleggen. Dat verschil wordt alleen maar groter hoe langer je blijft beleggen.
Natuurlijk is dit een moment opname, want de banken kunnen net zo makkelijk de kosten weer verhogen waardoor dit er weer totaal anders uit ziet. Maar dat is ook een reden om niet alles bij één broker te laten staan en een beetje te middelen. Bij een eventueel groot verschil is wisselen dan makkelijker.

De strategie

Het beleggingsaccount is aangemaakt bij Rabobank en de eerste inleg zal daarop gaan geschieden om het platform te leren kennen. Vanaf dat moment zal de inleg die in VWRL normaal maandelijks plaatsvind verplaatsen naar de NT fondsen van de Rabobank. Ik moet nog even kijken hoe ik DeGiro leeg ga trekken, maar ik vermoed dat dit vanaf Januari zal gebeuren gezien de aankoop van december al is geweest en ik daarmee transactiekosten kan voorkomen. Of ik dit dan in batches ga doen of in één keer weet ik nog niet daar moet ik nog even over na denken. Maar het doel is wel om na Q1 2023 geen VWRL te bezitten via DeGiro en als extra voordeel minder verborgen kosten te hebben wat op de lange baan meer rendement garandeert, mits de grootbanken niet van tactiek wijzigen.

Hebben jullie je beleggingsportfolio al tegen het licht gehouden?

Reacties

Geldsnor zei…
Als je een custody-account hebt bij DeGiro is er geen securities lending toch?
Zelf zijn mijn totale beheerskosten lager dan die van de meeste index-fondsen, juist omdat ik niet in index-fondsen beleg. "Hold" heeft een positieve invloed op de kosten, omdat de transactiekosten relatief lager worden.
Bij een custody account doen ze dit inderdaad niet, maar betaal je wel weer extra kosten voor de inkomende dividend :-).

Ik ken jouw tactiek ja, maar het stukje “gemak” is mij ook wat waard. Vandaar ook dat ik per definitie niets tegen kosten hebt, maar het is een combinatie van factoren waarbij ik nu steeds meer twijfels bij DeGiro krijg
Mr Groeigeld zei…
Een tijdje geleden heb ik hier ook naar gekeken (niet voor de reclame, maar dit artikel: https://groeigeld.blogspot.com/2022/09/nieuwe-broker.html)

Waarom kies je niet voor Lynx? In de vergelijking staken ze qua kosten met kop en schouders boven de rest uit.
Trek je trouwens heel je account bij DeGiro leeg?
Anoniem zei…
Tot begin dit jaar zat ik bij Saxo. Inmiddels daar helemaal weg en nu portefeuille ondergebracht bij Rabo en bij ING. Voelt veel fijner :-)
Lynx is goedkoper met het Actiam fonds, maar ik wil graag het NT fonds. Ook omdat ik bewust kies voor een zo groot mogelijke marktkapatalisatie. Die is daar ook kleiner. De hogere kosten accepteer ik daarbij.
Verder weet ik nog niet of ik alles weghaal bij DeGiro, wellicht laat ik wat speelgeld staan (tot 20K).
Mooi! een goed gevoel is het belangrijkste bij grote bedragen.
Mr Groeigeld zei…
Als je brede martkapitalisatie zoekt, kun je bij Lynx ook in VWRL beleggen tegen erg lage kosten. Zelf heb ik alles bij DeGiro laten staan en leg ik vanaf nu in op Lynx.
Luxe of zuinig zei…
Dat is een optie maar de dividend lek is daarmee niet opgelost en dat telt ook beehoorlijk aan

Populaire posts