Sportupdate - hoe gaat het na drie maanden?

 Luxe of Zuinig zei dat hij geen lifestyle blog ervan wilde maken met geregeld updates op het sportgebied. Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik behoorlijk “hooked” ben geraakt aan het sporten. Sterker nog, de afgelopen weken besteed ik er meer tijd aan dan aan financiële zaken! Daarom gewoon omdat het kan, en omdat het mijn eigen blog is gewoon eens lekker een sportupdate. Hoe staat het ermee en hoe gaat het met de fitheid?

Sportupdate - hoe gaat het na drie maanden?

Wekelijkse routine

Begin september begon ik na vele vele en nog eens vele jaren weer eens met sporten. Om mijzelf te motiveren kocht ik eerst de spullen om aan mezelf te verantwoorden dat ik echt zou beginnen en zou volhouden, ja dat is anders dan bij andere maar zo werkt het nu eenmaal bij mij. Inmiddels ben ik drie maanden verder en heb ik een werkend trainingsschema voor mijzelf bedacht. Elke woensdag, zaterdag en zondag wordt er gesport in de vorm van hardlopen. En tussendoor fiets ik, als ik tijd heb, of doe ik squat oefeningen voor de benen. Hardlopen gebeurd in de vroege uren. S’morgens als ik om zes uur in de ochtend opsta kleed ik mij aan en ga ik meteen buiten hardlopen. Weer of geen weer, ziek zwak of misselijk of niet ik ga hardlopen. 
Hierbij heb ik inmiddels het volgende schema bedacht:

Woensdagochtend: Interval, Anaerobic, Drempel, Tempo sessie gevarieerd door de maand allemaal om en nabij het uur qua doorlooptijd wat uitkomt op een kilometer of 8 - 10 afhankelijk van de intensiteit.

Zaterdagochtend: Langzame duurloop in hartslag zone 2 (van vastgestelde lactaatdrempel) van 8 - 10 kilometer (1 uur - 1 uur en 15 min)

Zondagochtend: Langzame duurloop in hartslag zone 2 (van vastgestelde lactaatdrempel) van 10 - 12 kilometer (1 uur en 15 min - 1 uur en 45 min)

Dit allemaal om mijn aerobic base te bouwen en toch ook een beetje variatie te hebben in wat ik doe. Alleen maar langzaam lopen is niet mijn doel. Langzaam aan opbouwen en sneller worden wel.

Dan denk je, die is hartstikke gek want altijd? Ook met die koud en wind en regen? En zelfs als je je niet goed voelt? Maar ik moet eerlijk zeggen zelfs ondanks slechte dagen, en echt dagen dat ik mij beroerd voelde. Als je dan toch erop uit gaat voel je je nadien veel beter. De afgelopen drie maanden ben ik een paar keer ziek geweest, dat gaf mijn horloge ook aan dat het beter was om niets te doen. Maar Luxe of Zuinig is een beetje eigenwijs en ging toch. Je merkt het meteen in je prestaties die minder zijn maar de aanhouder wint zeg ik altijd maar en overall is het gewoon goed voor je algehele gezondheid. Want ja ook met koorts heb ik gerend :-) Nadien voelde ik mij prima. 
Het koudste was gisterenochtend. De thermometer stond op -6,7 graden maar als je een kilometer hebt gelopen was het echt heerlijk in de ochtendgloren. 

De extra aankopen

Onvermijdelijk natuurlijk, maar inmiddels heb ik naast het horloge en initiële kleding nog wat extra zaken gekocht.

1. Hartslag band (want, lactaatdrempel vaststellen en bijhouden)
2. Extra kleding ( want, tja gewoon leuk en nodig)
3. Zichtbaarheids lampjes (omdat ik in het donker loop nu en toch wel zichtbaar wil zijn)

Het horloge is hierbij de grootste uitgaven geweest (€619) waar ik nog elke dag blij mee ben, want naast het feit dat hij mij helpt met sporten, trainingsschemas en renactiviteiten. Werkt het ook prima in gezondheid bijhouden. Ik ben in de tussentijd twee keer niet “ok” geweest waarbij achteraf gezien het horloge mij één dag van te voren al vertelde dat ik niet fit was. Het merkt eerder dat ik niet topfit ben en dat is erg gaaf om te zien hoe de algoritmes behoorlijk goed werken op mij als persoon. Dit is namelijk niet voor iedereen het geval, maar blijkbaar val ik in de categorie mens die overeen komt met een standaard model en meet hij mijn waardes accuraat genoeg om mij erop te wijzen.
Naast dit heb ik ook als stapdoel 10.000 stappen ingesteld om dagelijks te halen en dit heb ik nu 90 dagen op een rij gehaald and counting. Dus an sich ben ik veel activer geworden dan hiervoor. 

De tweede grote uitgaven in dit geheel is de kleding. Bij elkaar is dit iets meer dan €120 nu wat op zich nog acceptabel is maar toch aardig oploopt.

Als derde staat de hartslag band op het lijstje (€89). Ik heb getwijfeld of ik dit wel nodig had, want het horloge is behoorlijk accuraat, zelfs tijdens activiteiten. Maar als je een lactaat drempel wil uitvoeren vereist het een hartslag band. Ik wilde eerst er één lenen om die vast te stellen, maar deze veranderd naar mate je meer vorderingen maakt en is op zichzelf weer accurater en sneller in het registreren dan het horloge. Ook hier kan je weer kiezen tussen goedkope modellen van andere merken of van Garmin zelf wat weer duurder is. De keuze voor een wat duurder Garmin model is het gebruiksgemak, hij werkt ook los van je horloge (grote plus) en het was beter uit de test dan overige modellen. Bovendien werkt het simpelweg in het ecosysteem en voila je zit zo op een adviesprijs boven de €100 te kijken. Gelukkig was er net een aanbieding toen ik hem kocht en inmiddels ren ik iedere run met de hartslagband die inderdaad naar behoren alles bijhoudt en daarmee ook meteen mijn lactaatdrempel in de gaten houdt en veranderd als er veranderingen te vinden zijn. Erg mooi.

En als laatste grote uitgaven zijn de schoenen. Toch ook wel belangrijk, maar niet eens de duurste aankoop. Met €79 een prima schoen in een mid categorie die ook nog goed presteert. Gewoon lekker bij de decathlon vandaan.

De vorderingen

Zoals ik ook al in een eerdere blogpost deelde redde ik het niet meer om een rondje te rennen van 2km en inmiddels draai ik mij niet meer om voor 12km rondjes. Een wereld van verschil met drie maanden geleden. Dat is ook de reden waarom ik het opschrijf in een blogpost, want ik merk dat ik te snel sneller wil en even vergeet dat ik drie maanden geleden gewoon niet kon hardlopen……. In drie maanden tijd van consequent rennen, heel langzaam opbouwen maar wel drie keer in de week naar de 5km toe. En dan nu al op 12km staan is een prestatie van jewelst. Die 12km gaat niet op het snelste tempo zal je begrijpen. Maar dat is iets waar ik nu naar aan het werken ben om dit ook op een sneller tempo te gaan rennen. 

Dit gaat echter mij te traag. Ik wil snel sneller rennen. Maar met de tactiek, die wordt geadviseerd, is het zaak om vooral consequent te zijn en zoveel mogelijk kilometers te maken in hartslag zone 2, waarbij je hartslag zones op lactaatdrempel gebaseerd zijn. Daar voldoe ik aan, maar in hartslag zone 2 blijven is moeilijker dan het klinkt omdat je jezelf moet inhouden.

Ik ben geen snelle rennen. Mijn gesimuleerde race van 5km ren ik in 28:48 met een gemiddeld tempo van 5:46/km. En mijn langzame duurloopjes doe ik op 7:40/km 7:50/km om in die hartslagzone te blijven, echter na een kilometer of 6 loop ik langzamer om in die zone te blijven waardoor mijn 10km (niet gesimuleerde race) op 8:12/km uitkomt en dat voelt te langzaam op het moment. Ik wil sneller. Ik moet sneller en ik kan sneller. Maar mijn eigen traningsschema houdt mij tegen. 

Kommer en kwel?

Maar ik moet het ook weer relativeren, want naast deze frustratie weet ik ook dat het wel de goede kant op gaat. Ik kijk naar de volgende verbeteringen sinds ik ben begonnen met hardlopen of halverwege oktober november sinds ik de hartslag band heb en dus mijn lactaatdrempel weet.

Vo2Max: 36 —> 39 - Nog steeds “slecht” maar er is een stijgende lijn
Lactaatdrempel snelheid: 6:47/km —> 6:26/km - een duidelijke stijging en daarbij verbetering!
HRV-status: 61ms —> 65ms
Rusthartslag: 55 —> 52

Allemaal indicators dat ik toch echt lekker bezig ben en echt stappen aan het maken ben om alles onder controle te krijgen. Daarnaast blijven de voorspelde tijden bij de 5km / 10km en verder dalen en heb ik al bewezen met mijn 28:48 dat ik die waardes ook kan halen wat ze voorspellen (toen ik hem rende stond hij op 30:00 waar ik onder kwam. Inmiddels staat hij op 27:19 en denk ik ook wel dat ik dat red). Ik moet dat binnenkort weer eens testen of ik inderdaad in de 27 min kom. Ik ben benieuwd.

Lekker doorgaan

Ik merk dus echt progressie alleen ben ik ongeduldig. Dat is niet goed, want dan krijg je blessures. Daarom is deze blogpost ook meer voor mijzelf om eens even alles weer goed op een rij te zetten hoe ik ervoor sta en te zien dat ik echt hele grote stappen voorwaarts zet. Zulke grote stappen ga ik later in het traject zelfs niet meer halen omdat je ergens voor je bouw gewoon fit bent en de verbeteringen marginaal worden tenzij je heel veel meer tijd erin stopt. Met andere woorden. Ik moet deze verbeteringen koesteren en trots zijn op wat ik in drie maanden al heb neergezet. Positief denken!

Hoe staat het met jullie sporten?

Reacties

Geldsnor zei…
Ik zal jou ook "Het Geheim van Hardlopen" aanrader. Een hardloopboek geschreven door ingenieurs, vol met formules. Fantastisch. Geldnerd heeft 'm al, ik heb 'm al jaren.

Dindagochtend nog een rondje gelopen, maar ik had wat weinig tijd. Morgenochtend "mag" ik nog een keer. Ik ben het ook weer langzaam aan het oppakken.
Rusthartslag ligt rond de 45, VO2x op 46 (komende van 61!). Tijd dus om weer flink aan de slag te gaan.
Ik heb hun website gezien inderdaad, ik kwam hem namelijk tegen tijdens mijn research over een goed training schema en de maffetone methode. En ergens ben ik ook wel intriged om hem te lezen. Ik heb hem in ieder geval even opgeschreven.

Mooie rusthartslag heb je in ieder geval. Ik hoop ook binnen enkele maanden toch ook onder die magische 50 te komen ;-) Eens zien of mijn lichaam er ook zo over nadenkt.
VO2max is stijgende op mijn garmin horloge en ik zie bij runalyze ook een duidelijk stijgende lijn bij zowel garmin output als die ze zelf berekenen. Maar 61 halen… ik denk niet dat ik ooit daar ga komen. Mijn doel is naar 45 te komen waar ik al heel tevreden mee zal zijn. We gaan het zien.
Geldsnor zei…
Stuur me maar een mailtje, kan ik het boek wel opsturen.
Sporten maakt bij mij endorfine aan en daar ben ik inmiddels verslaafd aan. Ik ga dagelijks, na mijn werkdag, sporten. In het weekend aan het begin van de dag. Met name na een dag werken merk ik dat ik er enorm van opknap. Ik ga 'moe' naar de sportschool, meestal met een vol hoofd van een dag onder de mensen, vergaderen, lesgeven, gesprekken voeren en ook nog een behoorlijke administratie bijhouden. Mijn hoofd is na het sporten weer leeg en ik heb weer energie. Ik gebruik geen speciale attributen, maar doe altijd een uur cardio en ongeveer een kwartier krachttraining. Zeker met het ouder worden, ik ben nu 55, is het belangrijk om de spieren sterk te houden.

Populaire posts