Luxe of Zuinig is aan het sporten geslagen!

 Ik lijk wel steeds meer “Geldnerd” achterna te gaan. Is het niet om het koffiezetapparaat wat ik recentelijk gekocht heb. Dan is het nu ook op de “gezondheids” tour. Zou deze blogger dan toch stiekem mijn idool aan het worden zijn? Nou goed, dat laat ik nog maar in het midden, maar het is erg mooi om te zien dat we toch over een hoop dingen zo gelijk denken, en over een hoop andere dingen zo anders. Ik zal maar zeggen dat hij zorgt voor inspiratie :-) Maar hoe zit het nu Luxe of Zuinig? Sporten? Daar heb ik je nog nooit over gehoord? En hoezo staat dit op je finance blog? Maar dat heeft een reden.

Luxe of Zuinig is aan het sporten geslagen!

Geen fancy grafieken wel aan het sporten

Geldnerd deelt fancy grafieken en heeft strakke schema’s die hij deelt. Ik zal dit niet gaan doen want dat gaat mij nog een stapje te ver. Maar deze blog heeft een verhaal. Vroeger, toen ik een klein jongetje was sportte ik echt heel veel. Ik was een fanatiek tennisspeler en sportte, fietste en rende ook aardig wat af. Zo goed dat ik zelfs eruit geselecteerd werd om professional te gaan spelen. Hartstikke leuk allemaal, maar het “pro” spelen was niets voor mij. Je komt namelijk van een recreatief omgeving waar plezier hoog in het vaandel zit in een competitieve omgeving. Daar op zich is niets mis mee, maar ik speelde vooral voor mijn plezier. Er kwam een verplicht karakter bij waarbij je aan toernooien mee moest doen om je ranking omhoog te krijgen en daarbij krijg je met een heel ander type speler en publiek te maken. Spelers die begeleid worden door “prive trainers”, karakters die niet normaal kunnen praten en alleen gebrand zijn op resultaten. Naïef wellicht vanuit mij als jong broekie dat er ook het aspect gezelligheid in zat, maar na meerdere toernooien op die manier gespeeld te hebben was ik er wel klaar mee en heb ik het spelen voor ranking afgezworen. 

Terug naar het club toernooi en daar plezier maken. Maar niet lang daarna was dit ook over en uit omdat we de “volwassen leeftijd” hadden bereikt en iedereen zijn eigen kant op ging. Ik zelf stopte volledig met de sport en stapte over op sporadisch sporten, van hardlopen tot skeeleren. Maar ook dit werd minder en minder want ja, studeren enzo he….
Ik durf dan ook te stellen dat mijn sportmomenten op twee handen te tellen zijn de afgelopen jaren. Er zijn nog wat pogingen gekomen toen ik samen ging wonen in ons huidige huis, alweer twaalf jaar geleden!. Maar daar bleef het bij. 

Gewicht en conditie

Ik heb het voordeel dat ik een snelle stofwisseling heb en mijn conditie door het vele sporten in het verleden een goed basis niveau heeft. Ik heb er in het dagelijkse leven dan ook nooit hinder van ondervonden of moeten opletten qua eten doordat ik niet meer sportte. Dit heeft er mede aan bijgedragen dat ik absoluut niets aan sporten heb ondernomen ondanks dat het soms toch in mijn achterhoofd zat. 

Maar met de jaren merk, ook ik, dat beide toch wat minder flexibel beginnen te worden. En dat er toch wat kilotjes bij zijn gekomen. Laatste met een sprintje trekken merkte ik ook dat mijn conditie niet meer “je van het” is. Bovendien wordt de kleine ook wat groter en is er meer ruimte om af en toe even een half uurtje of een uurtje er tussenuit te knijpen om te gaan sporten en ervoor te zorgen dat als ze wat ouder is ik niet een vermoeide papa ben die niet mee kan doen met de spelletjesdagen. Nou goed, dat is lekker overdreven, maar ik wil er wat aan doen.

Tijd voor actie

Ik ben een slechte zelfmotivator, behalve als het aankomt op geldzaken. Zeker op het aspect sporten zoals ik heb gezien de afgelopen twaalf jaar. Een aantal jaar geleden, vijf jaar alweer, heb ik een Fitbit Charge 2 gekocht. Deze hing nog steeds aan mijn pols en werkte verassend genoeg nog steeds. Ik hou er mijn trappen en stappen bij, en af en toe activiteiten zoals wandelen en fietsen. Maar de batterij is met geen activiteiten loggen met twee dagen wel leeg, en met activiteiten na een paar uur. Er zitten barsten in het scherm, meer dan één, over de lengte van het scherm. En de afgelopen maanden zijn deze barsten gaan zich gaan verspreiden naar alle uithoeken van het scherm. 

Ik was dus al stiekem aan het kijken voor een nieuwe watch die deze kon gaan vervangen. Daarbij kwam nu het idee bij mij binnen dat ik eigenlijk wel een sportwatch wil hebben zodat ik ook meteen dit kan gebruiken om mijn sporten te kunnen loggen en op basis daarvan de juiste trainingen uitvoer zonder mijzelf over te belasten. Daarbij kwam ook dat mijn vrouw ook wel behoefte hieraan had en we gezamenlijk hiernaar op zoek konden.

Onderzoek

Het onderzoek dat hieruit volgde zorgde voor een resultaat waar ik niet verbaasd over was met onze eisen. Deze kwam namelijk uit op het merk Garmin. 
Voor de lezer een korte summary.
We hebben allebei apple telefoons, daarmee viel Samsung snel af als merk gezien deze alleen werkt met android. Chinese merken als Huawei of Xiaomi vielen sowieso af vanwege meerdere redenen, maar ook omdat ik het design zelf niet mooi vond.
Apple dan, prachtig natuurlijk, maar de batterijduur is een belangrijk aspect voor ons. En dagelijks laden is niet iets waar ik op zit te wachten.
En dan zijn er nog wat meer onbekende merken, maar ik wil niet graag een onbekend merk hebben gezien je geen idee hebt hoe ze support zullen geven en vooral blijven geven. Waarmee we uiteindelijk tot de conclusie kwamen dat Garmin het merk zou gaan worden. Nu nog de juiste lijn en hier verschilde we in.

Als ik voor mijzelf spreek wil ik graag een degelijk toestel die tegen krassen kan en 24/7 gedragen kan worden, een lange batterijduur, met de juiste statistieken om mijn trainingen te analyseren en het liefst daarbij ook nog de optie om kaarten te zien als ik ergens ben. 
Daarmee kom je direct in het hogere segment van Garmin terecht (dat ben ik gewend met alles…. We komen altijd hoog/duur uit). Mijn opties waren een Epix Gen 2 of een Fenix 7. Waarbij ik graag de Sapphire model wilde hebben vanwege de krasbestendigheid, lees, dan moet je goed je best doen om krassen te krijgen. Beide konden hetzelfde qua functionaliteiten, met als verschil dat de epix een OLED scherm heeft en de fenix 7 een MIP scherm. Ik zal niet in de details gaan :-)
Ik ben de winkel in gegaan en heb beide bekeken en hoewel ik het OLED scherm erg mooi vond, is dat voor sportbehoeftes niet doorslaggevend. Daarnaast is het batterijverbruik ook substantieel hoger waardoor het aantal dagen dat de batterij mee kan gaan kleiner is. Als laatste geldt dat de fenix 7 een ingebouwd zonnepaneel heeft waardoor je tijdens een activiteit of gewoon als hij in smartwatch stand staat je stroom opwekt en de batterij minder snel leegloopt.

De conclusie was dat ik uiteindelijk voor de Fenix 7 ben gegaan. Mijn vrouw vond het ook een mooi toestel, maar het is wel echt een sportwatch en niet erg vrouwlijk. Daarom is zij uiteindelijk gegaan voor de Venu 2S waar wel een OLED scherm op zit maar ook iets minder sport elementen. 

Een koopje?

Nu zijn dit best prijzige horloges, zeker als je ze voor de adviesprijs koopt. Maar Luxe of Zuinig zou Luxe of Zuinig niet zijn als daar geen geld vanaf kon. Bij de juwelier kwamen we niet verder dan €100 korting als we beide gezamenlijk zouden kopen. Maar dat vond ik persoonlijk te weinig.

Na wat rond googelen voor goedkopere prijzen eindigde we op de ING rentepunten winkel waar mijn fenix 7 in plaats van €899 voor €619 erop stond. En mijn vrouw haar Venu 2S van €399 voor €269….. Kijk dat zijn leukere bedragen :-) Nog steeds een hoop geld, maar wel een stuk aantrekkelijker.

Enige nadeel was dat alles uitverkocht was. Waarbij ik erachter kwam dat er af en toe mondjes maat devices op worden aangeboden. Dat zou F5-en worden. Maar Luxe of Zuinig is ook lui en heeft daarom een klein scriptje geschreven om de webpagina te “scrapen” en als er voorraad was een email te sturen. Zo gezegd zo gedaan en direct die week was mijn vrouw haar horloge op voorraad. Ik ben snel ingelogd en heb het besteld, en dat is maar goed ook. Want binnen 30 min was deze weer uitverkocht :-D. Ik was blijkbaar niet de enige die het in de gaten hield.

Mijn horloge duurde een week langer voordat deze beschikbaar was en was niet 30 min maar maar liefst 45 min beschikbaar, vermoedelijk om de hogere prijs. Ongelooflijk dat het zo hard ging, want het aantal dat over was, was ook in te zien.

Eerste weken

We zijn inmiddels twee weken verder en beide zijn we fanatiek activiteiten aan het loggen. Ik in de vorm van hardlopen, waarbij ik hard met mijn neus op de feiten werd gedrukt dat mijn conditie prut was. Want na twee kilometer rennen was ik kapot, en dat vertelde mijn horloge mij ook. Sterker nog mijn VO2 max waarde werd gequalifieerd als “slecht” en daar schrok ik wel van. 
Ik heb direct een programma erin gegooid om 5 km te oefenen en ben daar nu mee bezig. Nu na twee weken merk ik al verschil en gaat mijn VO2 Max al omhoog naar betere waardes en uit de categorie “slecht”. 
De laatste training heb ik ook al stiekem de 5 km aangetikt zij het met wandel tussenposes en iets langer door joggen dan volgens het programma moest. Ik werd meteen door mijn horloge op de feiten gedrukt dat ik niet te lang door moest gaan en dit te intensief was, hoewel ik mij best goed voelde. Dat is hoe je blessures krijgt. Ik moet mij dus gewoon aan het trainingsschema houden. Maar ik merk erg dat mijn spierkracht niet het probleem is, puur het uithoudingsvermogen heeft even een boost nodig want van spierpijn heb ik nog geen last gehad wat mij erg verbaasde.

En verder?

Daarnaast ben ik van plan ook weer te gaan skeeleren, en fietsde ik sowieso al veel waar ik nu beter kan zien hoe ik het daarop doe qua vermogen. Bovendien is het ook leuk om dit soort statistieken te zien met skieen en hebben ze een mooie body battery, stress meter en hoe slim het is om nu te gaan sporten meters. Met andere woorden, het is een hele grote Excel bestand waar ik in zit te neuzen :-). Deze keer niet in financiële cijfers, maar in gezondheidsgegevens. 

Ik ben er in ieder geval erg content mee en dit had ik precies nodig om weer te gaan beginnen met sporten. Bovendien helpt het programma mij om mij te motiveren en zijn er daily workouts e.d. Waarmee ik gemotiveerd wordt om wat te gaan doen, naast natuurlijk tal van andere statistieken. Last but not least, kan je badges verdienen met activiteiten en mijlpalen….. En tja, ik denk niet dat ik hoef te zeggen dat ik daar niet een zwak voor heb ;-)

Met andere woorden, een tevreden man, een tevreden vrouw en ook nog eens een stuk gezonder aan het worden. Nu het nog even volhouden, maar daar helpt de aanschafwaarde ook bij. En zo is het toch nog een beetje een financieel blogpostje geworden ;-)

Hebben jullie een sportwatch?

Reacties

Geldnerd zei…
🤣🤣🤣 Geldnerd als idool, nou liever niet... Laten we het er maar op houden dat verstand ook bij jou met de jaren komt?

Ik las je stukje over het sporthorloge met interesse. Zelf ben ik ook met de afweging bezig, bij mij gaat het nog tussen de Garmin Forerunner 955 en de Apple Watch Ultra. Die laatste overweeg ik omdat het de kans zou vergroten dat ik het horloge ook buiten het sporten gebruik. Ik heb nog even om te beslissen, want ik moet nog een week of drie herstellen van mijn blessure.
Haha :-) Hoewel ik mijzelf nog een klein jongetje vind, begint de leeftijd toch op te spelen hoor ;-) En wijsheid…. Dat zeggen ze wel eens ja ;-)

Ik heb zelf ook naar de forerunner 955 gekeken, maar vond ik het prijsverschil te klein met de Fenix 7 en vond ik de Fenix 7 qua uitstraling mooier en heb je daar de optie voor Sapphire glas wat je toch meer bescherming geeft. Het was voor mij het prijsverschil waard.

Ik heb inderdaad ook de Ultra gezien en inderdaad dat ziet er ook mooi uit, zeker omdat je dan echt een smartwatch koopt die in combinatie met je apple telefoon alles gewoon kan en je met je Garmin vooral voor de sport prestaties gaat met als bonus wat smart functies.

Echter de batterijduur, ok geen 24 uur meer zoals de de vorige generatie, is voor mij een doorn in het oog, 2/3ish dagen vind ik nog echt te kort. Als dit voor jouw geen probleem is en smartwatch functies belangrijker zijn dan is de Ultra een nobrainer
Geldsnor zei…
Uiteraard, en hier never nooit nog niet misschien ooit een andere dan een Garmin!
Ik had een Fitbit maar draag nu de Apple watch van mijn dochter. Ik ga elke ochtend hardlopen en hij houdt dat mooi bij.

Populaire posts