Een nieuw koffiezet apparaat?

 In november 2020 postte ik een blogpost over alternatieven voor Nespresso. De conclusie was dat ik een lijstje ging maken met koffiezet apparaten die ons filter/bonen koffie en Nespresso apparaat gingen vervangen en daar de kosten tegenover zetten. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit tot op heden alleen nog maar een mentale actie is geweest met weinig onderzoek. Maar nu het filter/bonen koffie apparaat ook zijn kuren begint te vertonen wordt het toch eens tijd om hier meer tijd aan te spenderen.

Een nieuw koffiezet apparaat?

Hoe duur is ons bakkie koffie?

In oktober van 2020 zocht ik uit hoe duur thuiswerken nu eigenlijk was en daarin onderzocht ik onder andere de kosten van een kop koffie in huize Luxe of Zuinig. Hieruit kwam pijnlijk naar voren dat Nespresso koffie vrij duur is. Het kostte ons voor twee bakken koffie €0,82 tegenover €0,26 voor twee bakken koffie uit ons filter/bonen apparaat. Een behoorlijk verschil en ook één van de redenen dat we volledig zijn geswitched naar ons normale koffiezet apparaat.

Haperingen

Luxe of Zuinig heeft echter een hekel aan het vervangen van apparaten tot ze kapot zijn, tenzij het apparaat dusdanig betrouwbaar moet zijn dat er eerder vervanging moet zijn. Maar de noodzaak voor onderzoek begint nu toch wel langzaam naar voren te komen, want het koffieapparaat begint kuren te vertonen. Zo maalt deze niet altijd de bonen meer, blijft het automatisch klepje, voor het schoonmaken of gemalen koffie doorlaten vaker hangen en zit het klepje voor water schenken inmiddels vast met een plakbandje wat steeds loslaat (als deze niet dicht zit, werkt het apparaat niet, met andere woorden je staat erbij om hem dicht te houden tot het malen klaar is). Het begint een beetje armoedig te worden, en vrouwlief vind het ook lastig worden dat je nu feitelijk bij elke koffie zet actie even erbij moet blijven staan om dit te begeleiden/controleren dat alles wel goed is gegaan. Bovendien smaakt elk bakje koffie hierdoor “anders” omdat het bonen malen simpelweg niet meer goed gaat en er elke keer andere hoeveelheden in zitten.

Uiteraard kunnen we altijd terugvallen op de Nespresso als backup systeem, maar de kosten, en berekening ervan, van die cups, zijn wat ons betreft echt een eyeopener geweest waardoor we eigenlijk dit alleen gebruiken voor als iemand een snelle bak wil, zoals bijv bezoek, maar niet een hele pot koffie nodig is. Mijn vrouw heeft zelfs aangegeven dat ze dit niet meer wil, terwijl zij de grootste voorstanders was van het systeem. Zo zie je maar weer wat het teweegbrengt.

De eisen aan een nieuw apparaat

Goed, wat zijn eigenlijk onze eisen? Na wat overleg met de vrouw des huizes komen we op de volgende punten uit.

Must haves:
- Met één druk op de knop koffie
- Niet nodig om 24/7 aan stroom te hangen
- Geen onmogelijke schoonmaak acties vereist
- Fatsoenlijke capaciteit opvangbakjes (water/bonenmengsel)

Should haves:
- Instelbare hoeveelheid koffie/water per bakkie
- Instelbare temperatuur water
- Koffie en espresso bakjes
- Fatsoenlijke hoeveelheid bonen en water capaciteit

Could haves:
- Statistieken uit te lezen op apparaat
- Overige soorten koffie (cappuccino, latte, etc)
- Gemalen koffie optie (bijv decaf)
- Acceptabele maatvoering
- Zo stil mogelijk

Dat zijn toch behoorlijk wat zaken die we wisten te bedenken. Maar het vervangt dan ook twee koffiezetapparaten die nu in de keuken staan. 

De zoektocht naar koffiezetapparaten

En toen begon het zoekwerk. En om heel eerlijk te zijn vind Luxe of Zuinig, ondanks zijn lijstje, het lastig om het kaf van het koren te onderscheiden. Er zijn namelijk zoveel apparaten te koop, dat is niet normaal, zelfs na het filteren blijven er tientallen over. Daarom ben ik even op bezoek geweest bij blog collega Geldnerd die in 2020 al door dit oerwoud is gegaan en een keuze heeft kunnen maken voor de Jura S80 voor rond de €1600. Dit apparaat is een prachtig ding, ik geef het eerlijk toe, maar als ik deze tegen mijn lijstje aanhou wat we willen is dit overkill en kunnen we uitkomen met een minder geavanceerd apparaat. Tenminste dat is de gedachte ;-)

Dat hielp enorm, want Luxe of Zuinig kon hiermee van start. Een tactiek om het kaf van het koren te gaan scheiden was begonnen door het als volgt aan te pakken.
Gezien Jura een bekend merk is voor koffiezet apparaten en ik alleen maar lovende verhalen erover vind, uit persoonlijke kring maar ook op internet, en natuurlijk door Geldnerd ;-). Was de missie om hier een geschikt apparaat te vinden en vervolgens deze te gebruiken voor alternatieven.

We konden meteen beginnen met het afstrepen van zaken, want Luxe of Zuinig had niet de super de luxe “krachtig” lijn nodig van Jura. Bovendien is het voor thuisgebruik en bleven er acht apparaten over. Kijk dat is te overzien. De opties waren als volgt (adviesprijzen website Jura):

S8 - €1599
E8 - €1299 - €1349
E6 - €999
D4 - €749
ENA8 SL - €1599
ENA8 - €999 - €1099
  
De oplettende lezer ziet dat dit geen 8 verschillende types zijn en dat klopt. Sommige types zijn gelijk maar zijn er in verschillende kleuren en wat andere koffie opties waarmee het prijsverschil verklaard wordt, nou ja…. Verklaard. We gaan snel door.

De “goedkoopste” optie D4

Laten we beginnen te kijken wat de goedkoopste optie te bieden heeft. De D4 ziet er “simpel” uit maar kan meer dan je verwacht. Hij zet koffie (Duh!), espresso en heet water. Deze wordt bediend door drukknoppen en geen fancy lcd touchscreen. Hij kan daarbij de koffie en waterhoeveelheid regelen met enkele standen en heeft een capaciteit van 200 g bonen en 1,9 liter water. Eigenlijk voldoet deze al aan onze eisen op één item na. De schoonmaak. Volgens de specificatie zou er ruimte voor 16 bakjes koffie zijn in de opvangreservoirs (lek en bonenmengsel) echter volgens reviews zijn deze opvallend klein en vereisen na enkele keren (3-5 bakjes) koffie alweer een actie wat mij zeker tegen gaat staan. Dit is niet slechts één review, maar meerdere. Deze valt dus al meteen af. Op naar de volgende.

E6, ENA8

De stap naar boven bestaat uit twee types namelijk de E6 en de ENA8. Los van esthetisch verschil, verschillen ze ook in enkele kenmerken van de D4. Ze hebben allemaal een melksysteem waardoor je veel meer type kopjes koffie kan zetten. Maar ze verschillen ook in capaciteit voor water en bonen evenals opvangbakjes.
Zo heeft de E6, 280g bonen, 1,9 liter water en ruimte voor 16 bakjes opvang.
De ENA8, 125g bonen, 1,1 liter water en ruimte voor 10 bakjes opvang

Aldus de specificaties. Maar dat hebben we gezien bij de D4 dat hoeft niet waar te zijn. De reviews bevestigen echter deze specificaties dus dat zit wel snor. 
Enige nadeel van de E6 lijkt te zijn dat bij dubbele bakkies, waar ze mee promoten dat hij dit kan, het een slapper bak van wordt. Dit komt weer omdat de bonen maler maximaal 16g bonen aan en als je van sterke koffie houdt, en dat doen we, dat dit eigenlijk te weinig bonen zijn per sessie. Met andere woorden, eigenlijk wil je maximaal één bakje per keer zetten om dit probleem te omzeilen.
Op papier zien ze er beide veelbelovend uit en voldoen ze aan al onze eisen waarbij de E6 een streepje voor heeft vanwege de capaciteiten van de afzonderlijke bakken. Nadeel aan de E6 is dat deze geen optie heeft voor gemalen koffie als alternatief voor bonen.

E8, S8

De volgende stap naar boven is eigenlijk twee stappen, maar gezien de E6 eigenlijk al overal aan voldoet is het de vraag wat we dan missen ten op zichtte van de E8 of S8 modellen.

Naast wat meer koffieopties, is de E8 het grote broertje van de E6, niet qua afmetingen, maar wel in “features” als het gaat over wifi, onderhoudsstatus en dat soort dingen. Tja, daar wordt ik als ITer toch altijd wel gelukkig van, maar heb ik het nodig? Dat is vaak niet het geval maar ik kan wel enthousiast ervan worden.

Dan de reviews. Die zijn nagenoeg gelijk (op profielen na) als over de E6, met hetzelfde probleem genoemd als de E6 voor dubbele bakkies. Maar hier komt een nieuw probleem bij, namelijk dat als er cappuccino wordt geschonken dat het lauwe bakkies worden. Mmmm daar heb ik niet over gelezen bij de E6. En dat kan komen omdat het een ander melksysteem is die erin zit. 
Een lauw bakkie is natuurlijk betrekkelijk, want wat is nou lauw? Ik heb geen idee en dat verschilt van persoon tot persoon.
Het lijkt er dus wederom op, op papier althans, dat de E6 het wint van de E8, want hoewel een cappuccino in mijn could have lijstje stond, is als het toch op het apparaat zit wel de bedoeling dat je gewoon een warme kop koffie kan drinken, bovendien is het meer een “als je er zin in hebt”. Maar aan de andere kant moet ik ook eerlijk bekennen dat als je elke keer met een slangetje moet prutsen, handmatig moet schoonmaken (in de E8 gaat dit automatisch) dat dit ook een reden is dat je het weer niet gebruikt, en beter toch voor de groter broer had kunnen gaan. 
De E8 kan dan weer wel gemalen koffie aan. Waardoor een bakkie decaf mogelijk is. Toch weer een pre voor dit apparaat.
Nou goed, snel door.

De S8 dan het paradepaardje van de thuisgebruikers. Daarvan ben ik “underwhelmed” ten op zichtte van de E8 en zeker ten op zichtte van de E6. Het prijsverschil van €600 euro zie ik er in ieder geval niet in terug. Het grootste verschil is namelijk gepersonaliseerde koffie, en een touch screen….. Tja, nou ja whooptiedoo zeg maar. 

E6 it is right?

Nou niet helemaal, want hoewel ik via de officiële website van Jura aan het browsen was blijkt sinds kort er ook een E4 apparaat te zijn die niet naar voren kwam in de vergelijking, tenzij je eerst alle filters weer verwijderd. Dit is de kleinere broer van de E6 en kan geen melkproducten bereiden. Alleen koffie en espresso. Feitelijk het equivalent van de D4 die ook geschikt was, op de te kleine opvangbakjes na. 
De E4 heeft dit nadeel niet en is daarmee ook daadwerkelijk een optie. Met €799 is deze ook meteen €200 goedkoper wat ook weer mooi meegenomen is. Bovendien heeft deze ook een optie voor gemalen koffie. Maar ook een groot nadeel. Deze kan niet de temperatuur instellen. 
Food for thought, want feitelijk zijn hiermee de E4, E6 en E8 nog steeds in de race.

Maar we zijn er nog lang niet natuurlijk want we weten nu waar we aan moeten denken. Maar welke alternatieven zijn er voor deze apparaten van andere leveranciers?

Alternatieven 

Er zijn natuurlijk veel alternatieven, maar als ik eens kijk naar wat er aangeprezen wordt kom ik uit op de volgende opties:

De’longhi Magnifica S Ecam21.117 B - €339
Philips 2200 EP2220/EP2231 - €290/€399
Siemens EQ.6 Plus S100 - €639
Siemens EQ.6 Plus S300 - €759
Siemens EQ.6 Plus S800 - €829
Siemens EQ.9 Plus S300 - €1149

De prijsverschillen zijn enorm en daarom tijd voor de reviews. Van de eerste zijn de meningen verdeeld. Ja hij zet prima koffie, maar ik lees ook veel machines die lekkage hebben, dingen snel aan kapot gaan of andere zaken mis mee zijn. Tja dan is €339 opeens veel geld.

Door naar de Philips 2200. Feitelijk hetzelfde apparaat maar één met melkreservoir en één zonder. De reviews liegen er echter niet om. Het apparaat is niet wat je van philips mag verwachten. En dat is ook mijn mening tegenwoordig over philips apparaten. Het is niet meer zo degelijk als ze vroeger waren met een hoog plastic gehalte dat ook snel kapot is. Snel door.

Dan de Siemens S800. Een compleet ander prijskaartje dan de eerdere twee maar de reviews zijn dan ook veel lovender. Feitelijk is dit de equivalent van de E6, maar krijg je hier wel een reservoir voor melk erbij. Verder kan je deze ook zelf netjes onderhouden. Hetzelfde geldt voor de S300. De S100 moet het zonder doen.

De andere Siemens EQ.9 serie staat gelijk aan de E8 en heeft ook als commentaar dat de koffie minder warm is met melkproducten. Als je hier echt wat aan wilt doen zal je nog een prijsklasse hoger moeten gaan door ook een temperatuur op te kunnen geven voor de melk. Maar dan gaan we meteen weer minimaal €1000 omhoog. Verder is hier ook weinig op aan te merken.

Lijstje compleet?

We hebben nu dus over (adviesprijzen):
Jura E4 - €799
Jura E6 - €999
Jura E8 - €1299
Siemens EQ.6 Plus S300/S800 - €759/€829
Siemens EQ.9 Plus S300 - €1149

Veel goedkoper en de kwaliteit gaat echt richting plastic en daarmee eigenlijk zonde van de aankoop. En als we een stapje hoger gaan, gaan we snel richting de €1500 of nog veel hoger voor functionaliteit die ik nog niet kan verantwoorden aan onszelf.

De volgende stap die we moeten maken is feitelijk naar een winkel waar ze die dingen verkopen en het allerliefst een bak koffie proberen. Mijn gevoel zegt op het moment het volgende.

Als ik puur kijk naar de wensen voldoet de Siemens EQ.6, maar Jura staat wel bekend om zijn goede malers die echt tientallen jaren meegaan. De Siemens heeft niet dit predicaat en is ook meer plastic componenten als ik de youtube filmpjes mag geloven. Iets kritischer kijken naar waar de klachten over gaan zijn het lekkages, verstoppingen en slappe bakkies die de rondte gaan bij de Siemens. Iets waar de Jura geen last van heeft. En voor deze bedragen wil je wel betrouwbaarheid hebben. 

Zoals gezegd, het is nog geen gelopen race, maar ons gevoel zegt dat we richting de E4 of de E8 moeten gaan. Afhankelijk hiervan is hoe belangrijk wij melkproducten bereiden vinden. Daar gaan we nu over nadenken


Update

We hebben inmiddels woord bij daad gezet en hebben de koffiemachines in levende lijve gezien, gevoeld en geproefd. De conclusie was simpel na wat bakkies. We houden toch wel erg van een goede cappuccino evenals de variaties daarop en het gemak waarop dit kon met de E8 was toch wel het moment om te zeggen dat het die werd. 
Natuurlijk komt dan een belangrijk ander aspect naar voren, waar ik zelf niet de zeggenschap over heb, de kleur. En je raad het natuurlijk wel, wat vrouwlief mooi vond qua apparaat was de duurste… uiteraard :-D. Dus in plaats van €1299 waren we €1349 kwijt, maar omdat we het bij een speciaal zaak kochten kregen we wel “gratis” een melkbeker, koffie(bonen) en wifi connect (aparte adapter) erbij. Waardoor ik alsnog gepersonaliseerde koffie kan zetten (S8 optie). Het enige verschil met de S8 is daarmee het missen van een touchscreen. Nou ja, dat vinden we niet erg.
De conclusie die ik aan het begin van het verhaal dacht te hebben, we hebben niet zo een duur apparaat nodig als Geldnerd, is daarmee toch uitgekomen. Hoewel het met een verschil van €250 nou niet bepaald “groot” is.  Nu is het alleen afwachten hoe duur de koffie gewoonte wordt. Ik zal dan ook net als Geldnerd “één jaar later” blogpost maken om dat uit te zoeken. Maar daarop moeten jullie nog even wachten.

In ieder geval genieten we er nu met volle teugen van en het is toch wel luxe dat het met een druk op de knop mogelijk is. Sowieso heb ik nu meteen een doel gehad voor het extra geld en hoef ik daar niet meer naar opzoek!

Zijn jullie al gezwicht?


Reacties

Geldnerd zei…
Dank voor de links! Uiteindelijk wil je toch een Jura... :-) Ik ben er na ruim anderhalf jaar nog steeds erg blij mee. Begin juli komt er ook nog een post over twee jaar koffie, om te kijken of er nog verschillen zijn ten opzichte van vorig jaar.
Marjorie zei…
Of je koopt gewoon een filterkoffieapparaat met een thermoskan. Ben je nog veel voordeliger uit. En de koffie is prima.
Haha, ja in de familie staat er ook al een Jura die prima koffie zet en waar ik geniet van de espresso. Maar ik kon nooit aan mijzelf de kosten verantwoorden.
Nadeel is, dat als je het afzet tegen de alternatieven Jura echt als beste uit de test komt en de rest middenmotors zijn met allemaal wel iets negatiefs.
Grootste nadeel bij de Jura zijn de onderhoudskosten, maar ik ben al naarstig op zoek naar de “niet jura” onderhoudsproducten die hetzelfde doen maar voor een fractie van de prijs.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar je 2 jaar update.. Ik moet zeggen dat wij hier erg fan zijn van de melk producten en deze waarschijnlijk de boventoon gaan voeren in de statistieken ;-) Precies omgekeerd van jouw!
Zeker! Feitelijk hadden we dat ook natuurlijk, zei het met vers gemalen bonen die in het filter kwam. En inderdaad dat is zeker het goedkoopst, maar ik denk dat de kosten met dit nieuwe apparaat niet eens zoveel gaat schelen met filterkoffie. Ik laat het je weten in mijn 1 jaars update.
Geldsnor zei…
Ik heb mijn collega's en medewerkers vriendelijk verzocht om nooit koffie te zetten met de Jura op het werk. Vreselijk lawaaierige meuk. Hier filterkoffie. Stil en goedkoop.
Haha, ik moet zeggen dat het lawaai echt meevalt. Onze oude philips bonenmalen voor de filterkoffie maakt meer lawaai dan de Jura.
Als ik het vergelijk met een model die 4-5 jaar geleden door Jura werd gevoerd is dit apparaat een stuk stiller. Dus ja alles is betrekkelijk ;-)
Maria Steutel zei…
Gloep, wat een bedrag!
Wij hebben losse filterhouders van de kringloop, 50 cent per stuk. Zet je op je mok, waterkoker aan, papieren filter, koffie en klaar. Ik geloof best dat koffie uit zo'n apparaat ook lekker is, maar het prijsverschil is enorm!
Anoniem zei…
Wat mij verbaasd zijn de huidige prijzen van automatische koffiemachines.

Toen ik opzoek ging naar een koffiemachine had ik maar één wens, dat is als je koffie zonder toeslagen drinkt, gewoon de eenvoudigste machine. Dit was toen al lastig (nu nog steeds). Uiteindelijk een koffiemachine gevonden met een actie prijs (2006) en nog steeds gemiddeld twee á drie koppen per dag aan het tappen. Uiteraard een keer een onderdeel vervangen. Dit zelf gedaan, bleek een bekend probleem te zijn. Instructiefilmpje op youtube aanwezig. (Siemens Surpresso S20).

Tip: zoek eens op internet of er (nog steeds) losse onderdelen te koop zijn van je koffiemachine. Sommige onderdelen zijn standaard voor iedere machine maar een ventiel en zetgroep zijn toch wel specifiek gebonden aan je apparaat.
Anoniem zei…
Hoi Luxe of Zuinig, leuke blogpost! Ik moest wel lachen toen ik je wensen lijstje zag had ik al een voorgevoel dat je op de E8 uit zou komen. Wat een fantastisch apparaat.
Wij hebben sinds juni 2020 de Jura E8 platina touch (de E8 dus met een touch screen) + melkkoelkastje voor de cappuccino's. We zijn er nog steeds superblij mee. Met al het thuiswerken en dan elke dag een supergoede en lekkere kop koffie.
Ik ben overigens wel naar Duitsland gereden voor de aanschaf van het apparaat, dat scheelde +- 300 euro.
Geniet van de koffie en veel plezier er mee!
Haha grappig om te lezen. Wij zijn er tot op heden ook zeer enthousiast over!
Anoniem zei…
Mijn man wil nu ook thuis een koffie apparaat, maar ik weet wel zeker dat hij deze bedragen niet uit mag geven. Dus ik laat hem deze blog niet lezen, want dan wil hij het ook;-). We doen al 20 jaar zonder, tot een paar jaar geleden lustte hij ook geen koffie en ik lust het nog steeds niet. Ik vind het ook vreselijk stinken, sorry. Daarom snap ik ook niet dat mensen daadwerkelijk zulke bedragen uitgeven, maar het wordt verkocht dus het zal wel uitkunnen.
Ik ben heel benieuwd hoe het jullie over een jaar qua kosten/baten bevalt en het schoonmaken. Dat is ook mijn grootste trigger, zo'n apparaat moet schoon. Maar ongeacht wat voor apparaat er komt, hij gaat het zelf schoonmaken. En om eerlijk te zijn vind ik een Dolce Gusto voor hem goed genoeg, maar ik geloof dat hij een DeLonghi wil. Zo'n bakbeest in de keuken vind ik ook een nadeel. Je leest het wel ik zie alleen maar nadelen in een koffieapparaat thuis:-)

groetjes Janneke
Hahaha er kwam een glimlach op mijn gezicht bij het lezen van dit commentaar :-) Laat hem inderdaad vooral niet deze blogpost lezen nee!

Populaire posts