Van overdaad naar gezond eten

 Luxe of Zuinig is behoorlijk aan het reflecteren op de afgelopen tien jaar. Één van de dingen die hem ook opviel is dat ons eetpatroon behoorlijk is veranderd door de jaren heen. Waar zit dat hem in en wat is er veranderd? Luxe of Zuinig ging op onderzoek uit

Van overdaad naar gezond eten

Vleeseter

Luxe of Zuinig komt er gewoon voor uit. Maar hij houdt enorm van vlees eten. Vroeger at hij hier veel te veel van. De kiloknallers en groot verpakkingen werden hier ingekocht om vervolgens in te vriezen en lekker van te smullen. Soms meer dan goed voor ons was. We begonnen te merken dat we steeds meer en meer gingen eten. Een slechte gewoonte, want als je het dan een keertje niet doet heb je na de avondmaaltijd eigenlijk nog steeds trek. Die trek werd dan opgelost door, jawel, de chips zak te openen en tot de conclusie te komen dat we toch meer avondeten moeten eten. De cirkel was rond. 
Daarnaast hadden we de vervelende eigenschap om voor de tv te eten. Dat heeft twee nadelen.

De eerste is dat je veel te snel je eten naar binnen werkt en niet goed kauwt en de tweede is dat je niet met elkaar een rust moment in de dag inbouwt om even de dag door te nemen. Na vele pogingen om dit te veranderen mislukte dit elke keer.

Ook voor de lunch waren we vleeseters. Nou ja laat ik het eerlijk zeggen, Luxe of Zuinig. Maar door de jaren heen heb ik mijn vrouw meegetrokken die kant op. Vleeswaren op brood was de standaard en vrijwel nooit zoete waren. Lekker hoor dat wel, maar eigenlijk wederom een beetje overdreven.

Fruit kende we alleen vaag in de supermarkt, die afdeling waar je doorheen moet lopen voordat je bij het vlees komt. Maar aanraken deden we niet.

Veranderingen

Het vleesbesef was er gelukkig vrij vroeg, want het begon echt de spuigaten uit te lopen. Ieder twee slavinken of hamburgers op een bord is niet nodig. Één of soms geen is helemaal niet erg en overleef je ook. De kiloknallers gingen hierdoor ook sneller in de ban en dat was maar goed ook, want in de jaren erna waren er de nodige discussies over diezelfde kiloknallers waar Luxe of Zuinig zich aan verorberde. Sterker nog, in deze dagen zie ik steeds meer klein verpakking terugkomen in de supermarkten. Dat heeft natuurlijk ook weer zijn nadelen, bijv plastic verpakkingen, maar gelukkig kwam het besef in huize Luxe of Zuinig eerder dan het verbod.

Daarnaast zijn we meer groente gaan eten. We waren allebei prima groente eters, maar ter vervanging van het vlees is er meer groente in de plaats gekomen. Dit was in het begin wennen en lastig maar heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat we eigenlijk het vlees niet meer missen. Bovendien is groente sowieso gezonder.

Ook is er verandering gekomen in ons fruit gebruik. Van een altijd lege fruitschaal is die inmiddels altijd gevuld. We eten dan ook allebei zeker dagelijks twee stuks fruit en proberen met het seizoen mee te gaan qua aanbod, hoewel dat natuurlijk niet altijd helemaal lekker uitkomt met waar we zin in hebben.

Niet in één dag ijs

Laten we voorop stellen dat bovenstaande veranderingen jaren hebben geduurd. Een eetpatroon pas je niet zomaar aan, laat staan dat het zomaar uit je systeem is gesleten. Dit is een proces geweest van vallen en weer opstaan en vooral de wens om gezonder en gevarieerder te gaan eten.

Luxe of Zuinig houdt nog steeds van vlees. Mijn vrouw ook en het blijkt dat onze dochter ook een carnivoor is, van wie zou ze dat toch hebben….. Maar we doen het tegenwoordig met mate. Het hoeft niet meer uitbundig veel te zijn, liever een goed stukje vlees waar je van geniet dan een overdaad aan goedkoop vlees. De enige keer dat ik nog toegeef aan veel vlees eten is met de kerstperiode. Dan worden er grote stukken vlees ingeslagen bij de groothandel en heerlijk klaargemaakt. Dat zijn onze twee weken van “guilty pleasure”. Voordeel is wel dat het geen kiloknallers zijn maar gewoon goede stukken vlees. De prijs is er dan ook naar kan ik je vertellen.

Voor het fruitgebruik is de verandering enkele jaren geleden gekomen. Fruit op kantoor deed zijn intrede en dat was toch wel een aangename verandering van een koekje of iets dergelijks. Daarmee zijn we ook thuis fruit gaan kopen waar we beide het toch wel fijn vonden om dat thuis ook te nemen als we ergens trek in hadden. Inmiddels is dat door het thuiswerken natuurlijk geeindigd in een altijd volle schaal waar uit gepakt kan worden en nog extra gemotiveerd door de kleine spruit hier thuis die vrijwel elk stukje fruit ook lekker vind.

En dan de belangrijkste en moeilijkste verandering hier in huis. Aan tafel eten. We hebben het oprecht geprobeerd met zo’n tweeën, maar de tv aan na een lange dag werken was zo aanlokkelijk om neer te ploffen op de bank en even niets te moeten en alleen die mond te laten gaan om te happen. Maar ow ow ow wat is dat slecht.

Voordat we de kleine kregen hadden we dan ook samen afgesproken dat we dat niet meer zouden doen en we altijd aan tafel gingen eten. Nou ik kan zeggen dat dit al twee jaar een succes is en we nooit meer op de bank hebben gegeten. Zowel geen ontbijt, lunch of diner en dat zorgt voor rust en ritme waar de kleine en wij van houden.

De toekomst

Doordat we beide 100% thuiswerken is dit nu een patroon waar we in zijn gekomen en wat we kunnen volhouden. Maar de vraag is hoe dit verder zal gaan als we straks wel weer aan het werk moeten. Ik ben bang dat dit voor ons, maar ongetwijfeld ook voor een hoop andere mensen, een hoop aanpassingsvermogen vergt om na twee jaar full-time thuiswerken weer om te moeten schakelen naar een leven op kantoor. Daarom hoop ik ook dat het thuiswerken erin blijft voor Luxe of Zuinig en zijn vrouw. We zijn er gezonder van geworden, fitter en eten daardoor ook beter wat weer goed is voor ons lichaam en ziel. 
In ieder geval heeft de kleine spruit ervoor gezorgd dat we ook de moeilijkste stap hebben weten te overwinnen. Nu is het een kwestie om dat vast te houden!

Hoe zit het met jullie eetgewoontes?

Reacties

Geldsnor zei…
Eten is heilig. We eten vrijwel nooit iets voor de tv behalve friet. Ontbijt, lunch en avondeten altijd aan de eettafel in de keuken. En altijd met z'n allen. Weinig vleeswaren, en s avonds weinig vlees of meestal geen. We eten veel fruit en groente.
Mr Groeigeld zei…
Zelf ben ik twee jaar geleden vegetariër geworden, nadat ik voor de zoveelste keer had geprobeerd te minderen (ik zal maar niet beginnen over de gezondheidsimpact van (te)veel vlees ;-)). Bij mij werkt alles of niets beter.

Wel werkt het thuiswerken bij ons qua eetgewoontes andersom dan bij jullie. Als ik thuis werk, heb ik vaker zin in een snack en beweeg ik ook veel minder. Op mijn werk loop ik veel rond en praat met veel mensen. Daardoor 'vergeet' ik te eten en ben ik gezonder bezig.
Ik zit in jouw kamp! Eten doe je aan tafel :)
Ja, zo zie je maar weer. Zoveel mensen zoveel wensen of in dit geval zoveel methodes om tot een oplossing te komen.

Populaire posts