Marktplaats….. zucht..

 Luxe of Zuinig heeft niet zo heel veel met marktplaats en andere plaatsen waar je iets kan aanbieden. Maar toen we bezig waren met “ontspullen” op de zolder. Was het zonde om dingen weg te gooien of simpelweg naar het goed te brengen omdat sommige spullen echt nog wel veel waarde hadden. In plaats daarvan ging het de vele marktplaats locaties op en dat heeft Luxe of Zuinig geweten.

Marktplaats….. zucht..

11,5 jaar geleden

Dat is hoe lang geleden Luxe of Zuinig zijn marktplaats account heeft aangemaakt. Toentertijd om wat spullen te verkopen wat meer dan prima ging, althans die herinnering heb ik. Dus hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen?

Nou, ik weet niet wat er is gebeurd op marktplaats, of dat het wellicht gewoon aan mij ligt. Maar wat een vage figuren zijn daar zeg. Van mensen die het erom doen om je te irriteren tot mensen die letterlijk het bloed onder je nagels vandaan halen. Vandaag een greep uit het assortiment wat Luxe of Zuinig allemaal heeft gehoord via Marktplaats en andere verkoopmogelijkheden.

Voorbeelden….

1. Oplichters

Met stip op nummer 1 staan oplichters. Het is mij opgevallen als je spullen verkoopt boven een bepaald bedrag €150+ zeg maar dat je vrij snel mensen hebt die reageren. Dat lijkt in eerste instantie prima in orde, tot ze over gaan tot koop en willen betalen waarna je een vage link krijgt of de vraag krijgt om het op te sturen naar een “tussenpartij”. Dit gebeurd op vrijwel alle marktplaatsen die je op internet kan vinden en gelukkig heb ik de last verdeeld tussen mijzelf en mijn vrouw om ze te negeren of te blokkeren. 

2. Trollen

Hoe vaak heb ik wel niet mensen gehad die “interesse” hebben gehad maar vervolgens een spelletje met je gaan spelen. Ik kan het niet meer bijhouden en teveel voorbeelden, maar degene die ik zelf nog wel het meest hilarisch vond was de volgende.

We zijn een prijs overeen gekomen en de persoon wilde langskomen om het product op te halen.  Voordat ik mijn adres geef wil ik graag een dag en tijd overeenkomen. Zo gezegd zo gedaan en op basis daarvan geef ik mijn adres, kan niet misgaan toch?

Wel dus. Nadat ik het adres heb opgegeven kreeg ik de volgende vraag: “Waar licht het”……. Naast de taalfout, wist ik al dat het foute boel was en wilde ik het opgeven. Want ja… Je hebt het adres…. Hoe moeilijk kan het zijn om dat op te zoeken, zeker omdat de woonplaats al in de advertentie zit verwerkt.

Maar mijn vrouw zei nog, ach probeer het gewoon. Dus ik heb netjes geantwoord waar dit in de buurt lag. Waarna ik de volgende vraag kreeg: “Weet u van utrecht naar u toe hoeveel km is het”…… Zucht… Wederom wilde ik het al opgeven, maar mijn vrouw was nog naief dus ik deed haar een plezier om een “schatting” terug te geven en te vragen of ze nog steeds van plan waren om langs te komen.

Je raad het al geen reactie meer. En zo kan ik nog tig voorbeelden opnoemen van dit soort trollen

3. Is het nog te koop en wat wil je minimaal hebben

De meest irritante zinnen die mensen sturen op basis van advertenties al zeg ik het zelf. 
“Is het nog te koop?”
“Wat wilt u er minimaal voor hebben?”
“Wat is je uiterste prijs?”

Ik zet mijn advertenties altijd met een richtprijs erop zodat de eventuele koper al weet wat ik er ongeveer voor wil hebben. Uiteraard kan je altijd proberen te onderhandelen, maar een gesprek begint bij mij altijd verkeerd wanneer iemand meteen vraagt voor de minimum prijs terwijl duidelijk een richtprijs te vinden is. Ik antwoord dan ook altijd stug met “wat heeft u ervoor over? Doe een goed bod”. Vaak eindigt dit dan in geen enkele reactie meer.

De andere reactie, “is het nog te koop” is ook heel irritant…. Uiteraard… anders had de advertentie op “gereserveeerd” gestaan of niet meer op marktplaats geweest. Na een reactie terug is het dan ook vaak radiostilte.

4. Geen reactie meer

Wellicht ben ik van de oude stempel, maar ik heb een bloedhekel aan mensen die niet de beleefdheid hebben om even een reactie terug te sturen. Zeker als mensen vragen hebben en ik die netjes beantwoord is het toch niet teveel gevraagd om even een bedankje terug te sturen of een ik heb geen interesse meer. Kan gebeuren, maar die twee seconden aan een reactie terugsturen is toch niet teveel gevraagd?

5. Niet komen opdagen na afspraak

Tja. Volgens mij hoeft dit geen verdere uitleg. Vreselijk, en dit gebeurd bij verkoop met een prijs en gratis ophalen….. Om moe van te worden.

En zo kan ik nog wel langer doorgaan, maar het is denk ik helder dat de meeste conversaties niet op een succesvolle verkoop uitkomen.

Niet alleen maar ellende

Gelukkig zijn er ook succesverhalen en zijn de verkopen die we tot op heden hebben gedaan ook prima gegaan, zowel op de post als mensen aan de deur. Geen louche types, maar gewoon normale mensen die blij werden van de aankoop en, in het geval van marktplaats, ook nog eens vijf sterren gaven. Ook heb je aan de deur vaak leuke gesprekken over de reden van aankoop. Zo was laatst nog een vader die voor zijn zoontje een joystick kocht voor een spelletje waar ik toevallig ook super enthousiast over ben. Nou ik heb wel 20 min met die vader gesproken erover want stiekem vond hij het ook wel leuk allemaal ;-)

Met andere woorden, ja het is af en toe even door de zure appel bijten, soms hilarisch, en gelukkig ook af en toe gewoon een prima verkoop. 
Maar ik moest het toch even van mij afschrijven, want we hebben nog behoorlijk wat te koop staan. Ik ben er dus nog niet van verlost. Zeker niet nu we hard bezig zijn met de missie “ontspullen”

Heb jij nog leuke/opmerkelijke/rare marktplaats verhalen?

Reacties

Anoniem zei…
Ik verkoop redelijk veel via Marktplaats en Vinted. Via Vinted gaat het eigenlijk altijd wel goed (de betalingsregeling via Vinted vind ik goed werken), maar Marktplaats is inderdaad vaak een ramp:
- mensen die een bod doen en vervolgens (als je akkoord gaat) niet meer reageren,
- mensen die de prijs opdrijven en als je dan akkoord gaat me hun bod niet meer reageren, maar ondertussen hebben de andere bieders hun bod ook ingetrokken, waardoor je met het product blijft zitten
- mensen die zonder naam communiceren, maar wel als eerste naar je adres vragen
- mensen die vragen naar de staat van bijvoorbeeld een gelezen boek: "is het nog als nieuw?", wat denk je zelf voor 1 euro....
- en inderdaad de vraag: "wat wilt u ervoor hebben?". En als je dan reageert met de advertentie staat op bieden, dan krijg je als antwoord: "u heeft toch wel een prijs in uw gedachten?" dat soort berichten gooi ik tegenwoordig weg

Op Vinted heb ik wel een keer meegemaakt dat iemand afzag van de koop, omdat je daar kunt zien wanneer je voor het laatst ingelogd was. Diegene had gezien dat ik had ingelogd nadat zij een bundel wilde kopen. Ik moest de spullen even bij elkaar zoeken om te kijken wat het totaalgewicht was (en dus verzendkosten zouden worden). Ik reageerde een half uurtje later, maar dat vond diegene dus niet snel genoeg, met als gevolg dat ze afzag van de koop. De reden die ze letterlijk gaf was: "ik zag dat je was ingelogd, maar je reageerde niet, dus het duurde te lang". Een half uur he......
Uitklokken zei…
“Wat wilt u er minimaal voor hebben?”
Ach, daar had ik zelf ook al over geblogd laatst... En alles wat Anoniem hierboven zegt is ook waar.
Soms heb ik zin om de spullen gewoon weg te gooien omdat ik geen zin heb in gezanik.
Ik geef dan ook vaak extra spullen gratis mee als er iemand komt die wel aardig en netjes is. "Oh, als je wil krijg je dit er gratis bij". Dat geeft me meer voldoening dan de tijd die ik er insteek voor een paar euro.
Geldsnor zei…
Geen geleur aan mijn deur, is mijn credo tegenwoordig. Mijn vrouw verkoopt lokaal wel eens iets via facebook-marktplaats en dat gaat aardig. Gewone marktplaats gebruiken we niet meer vanwege bovenstaande.
Liever breng ik het dan naar de 2ekans winkel. Maar inmiddels is er niet veel meer over om te ontspullen hier.
Mr Groeigeld zei…
Herkenbaar. Hier zijn we ook aan het ontspullen ivm de verhuizing. Liever zettwn we dat niet op marktplaats, maar op de locale facebook. Marktplaats is echt een drama geworden..
haha, ja mensen denken dat je continue alles in de gaten houdt en leeft voor de marktplaatsen….. Maar goed, aan de andere kant die persoon zal waarschijnlijk ook wat te zeuren hebben als je het wel verkocht had aan hem.
Als het aan bekende is wil ik het best gratis weggeven, maar helaas is weggeven ook vaak aan “handelaren” die het vervolgens weer gaat doorverkopen wat ik ook zonde vind want dat is niet de bedoeling van weggeven in mijn ogen.

Populaire posts