Ons FIRE percentage in 2022

Luxe of Zuinig heeft in 2019 berekend hoe lang het zou duren om FO te worden en vooral welk doelbedrag wij daarbij wilde behalen. Al jaren hou ik elk jaar bij hoe ver we van dat doel zijn verwijderd via de volgende blogpost. Ook dit jaar is er natuurlijk weer een update op dit alles, want op hoeveel procent zitten we op basis van onze initiële berekening?

Ons FIRE percentage in 2022


We bouwen door op de eerste berekening

Door de jaren heen heeft Luxe of Zuinig een hoop berekeningen gemaakt en een hoop suggesties gehad van lezers, maar specifiek Geldsnor, dat het doelbedrag dat ik nu in mijn hoofd heb “te hoog” is. Hoewel die Geldsnor natuurlijk gewoon gelijk heeft is het doelbedrag waarop ik mijn percentage bereken niet aangepast en staat deze gewoon nog steeds op €1,1 miljoen. En niet op de €731K zoals berekend in een opvolgende blogpost. 
Waarom vraag je je af? Omdat dit getal ervan uit gaat dat het ook daadwerkelijk belegd is, en zoals iedereen in de nettowaarde update heeft kunnen zien is Luxe of Zuinig nog steeds op de “cash is king” tour. Met andere woorden, 1,1 miljoen is nog niet zo gek om rekening mee te houden hoewel het natuurlijk geen exacte wetenschap is, meer een voorspelling. Bovendien zal naarmate we dichterbij komen eens de strategie in meer detail gaan bekijken om zo tot een beter en accurater cijfer te kunnen komen. In ieder geval is de stip op de horizon bekend. Nu kijken hoe ver we van de stip moeten afwijken om tot het eindresultaat te kunnen komen.

Hoe staan we ervoor?

Laten we met een mooi getal beginnen. Want op basis van de huidige nettowaarde (Cash + aandelen) zijn we beland op……..

51,21%

En dat betekent dat we over de helft zijn! Een mijlpaal kan ik wel stellen. Iets wat ik afgelopen jaar niet had verwacht dat we hierover heen zouden kunnen gaan maar het is gelukt. Ten op zichtte van vorig jaar is er maar liefst 10,13% bijgekomen. Dat gaat een stuk harder dan de gemiddeld 2,73% van de afgelopen jaren. Laten we zo zeggen, als het op hetzelfde tempo door zou gaan, wishful thinking mag toch?, dan zijn we met vijf jaar FO! 
Natuurlijk zie ik dat niet gebeuren, En een gezonder tempo van groei zoals 5% zou realistischer zijn al is met alle spanningen overal het natuurlijk niet ongewoon dat dit percentage nog lager gaat zijn.

Vooruitblik op 2022

Ik heb weinig verwachtingen van 2022 als het gaat om positieve dingen. Ik ga niet afwijken van de strategy die ik had, maandelijks bijkopen, en zal, als er echt een dip/crash plaatsvind, bijkopen. Afgezien van dat ga ik niets wijzigen in de strategy die we nu volgen. 
Mijn gevoel zegt mij, ja gevoel, dat het een matig jaar gaat worden met afbouw van de geldpersen, hogere rentes, inflatie en continue conflicten in de wereld om natuurlijke resources. Niet anders dan andere jaren, maar waarschijnlijk wel versterkt doordat corona langzaam minder wordt en de landen graag willen profiteren van de economische toename waardoor tekorten tot escalaties kan leiden en ruzies.
Met andere woorden, een jaartje een lager percentage zou ook niet verkeerd zijn ;-)

Hoe staat het met jullie FIRE percentage?

Reacties

Uitklokken zei…
Over de 50%, gefeliciteerd! Mijn FIRE-percentage is helaas nog een stuk minder hoog... Het is wel flink gestegen de afgelopen paar jaar, net zoals bij jou. Ik heb wel berekend dat als we nu cashen op ons huis we er al bijna zijn. Maar ja, je moet toch ergens wonen, he. Het wordt wel een optie als we echt stoppen met werken naar een goedkopere regio te gaan.
Hou jij daar rekening mee, dat je goedkoper kan gaan wonen als dat precies het verschil zou maken?
Geldsnor zei…
Ons FIRE percentage is te laag - maar dit komt mede door de keuze om voor mezelf te beginnen (en dus minder te verdienen in de eerste tijd) en omdat veel vermogen vastzit in het huis. Maar zoals Uitklokken al zegt: je moet ergens wonen. En onze lasten zijn (relatief) laag wat dat betreft, afgezet tegen de gezinsgrootte (5 personen, vrijstaande woning).
Bedankt!
En goedkoper wonen, tja heel eerlijk, alles kan, maar we wonen al spotgoedkoop met de prijzen van tegenwoordig! Ik denk dan ook niet dat ik dat ooit zal gaan doen.

Populaire posts