Prognose: Wanneer zijn wij Financieel Onafhankelijk

Daar is hij dan, de veel beloofde post over financieel onafhankelijkheid voor Luxe of Zuinig.
Het is natuurlijk koffiedik kijken, want hoeveel regels en gebeurtenissen kunnen er nog zijn, maar we kunnen wel inschattingen maken op basis van de gegevens die we nu hebben wanneer we ongeveer financieel onafhankelijk kunnen zijn.

Al jaren zijn we bezig naar dit doel, onbewust, maar sinds ik in aanraking kwam met de FIRE beweging veel concreter met plannen om er te komen. Meer te durven en ook meer risico’s te nemen (want dat namen we bijna nooit) om je geld te laten werken voor je. Zeker met de steeds maar dalende rentes is er in mijn ogen nog maar 1 toevluchtsoord, en dat is aandelen. Niet volledig, want ik blijf een chickenshit, maar wel een deel om zo sneller FO te worden.

Het plan
Maar hoe komen we daar dan en op wat voor manier? Daar kan je lang en kort over praten, maar het komt erop neer dat ik natuurlijk stiekem al een eerdere blogpost erover heb gewaagd, wanneer wij FO zouden zijn. Echter ik heb deze verbeterd met enkele extras om hem “accurater” te maken. Express tussen quotes, want er is nog genoeg op aan te merken natuurlijk.

Zo zijn er geen 3 scenario’s meer, maar inmiddels 5 scenarios uitwerkt opgesplitst in de volgende:

1. Min budget (zonder hypotheek en verbouwingskosten)
2. Medium budget (met hypotheek, zonder verbouwingskosten)
3. Medium budget (zonder hypotheek, met verbouwingskosten)
4. Max budget (met hypotheek en verbouwingskosten)
5. Gemiddelde kosten over afgelopen jaren (zonder hypotheek, zonder verbouwingskosten)

Ik heb echter slechts 4 meegenomen in mijn tabel.

Over al deze budgetten heb ik rekening gehouden met 2% inflatie, 2 kinderen (alvast vooruitlopend op de toekomst) die 120K van 0 tot 18 jaar kosten. Daarnaast zitten al onze kosten erin, van vakanties, tot auto kosten, tot persoonlijke aankopen, etc. Ook daar valt dus nog genoeg op aan te merken want als je zou kunnen stoppen met werken wordt je uitgavenpatroon ook anders, maar voor nu is het het meest accuraat.
Al deze budgetten zijn gebaseerd op gemiddeldes van de afgelopen 9 jaar aan uitgaven.

Daarnaast heb ik 2 groeiscenario’s gemaakt.

1. Sparen alleen (rente 0%) (dus peer maandelijkse inleg)
2. Sparen en beleggen (Rente sparen 0%, rente beleggen 5%) (deel sparen, deel beleggen)

Daaruit komt het volgende plaatje gerold.



Het resultaat
In mijn vorige blogpost kwam naar voren dat we met ons 49st FO zouden zijn met een medium budget en op ons 43st voor het min budget, maar daarvoor zouden we dan wel moeten stoppen met verbouwingen en moet onze hypotheek zijn afgelost.

Als ik nu naar de tabel kijk zie ik dat we voor de scenario’s er als volgt voor staan.

1. Min budget (46 jaar)
2. Medium budget (52,5 jaar)
3. Medium budget (53 jaar)
4. Max budget (57 jaar)
5. Gemiddelde kosten over afgelopen jaren (47 jaar)

Daar zit dus een verschil van 10 jaar tussen. En in vergelijking met voorgaande keer 3 tot 4 jaar verschil.

De reden hiervoor is dat ik nu kinderen in de kosten heb meegenomen en inflatie. De oplettende lezer zal opmerken dat ik geen rekening heb gehouden met de vermogensbelasting en dat heb ik ook bewust even eruit gelaten. Reden hiervoor is dat het zo onbekend is wat er in 2022 gaat gebeuren dat ik dit deel even wil vergeten voor nu. Feit is dat je plan dan zo op zijn kop kan gaan staan dat er zo weer een jaartje bij of vanaf gaat wat mij nu even niets uitmaakt, want zoals je ziet zit er al een gat van 10 jaar tussen min budget en max budget waarbij er nog veel factoren onbekend zijn hoe ze zich gaan ontwikkelen (het blijft een indicatie)

Conclusie
Zoals ik al begon is het koffiedik kijken wanneer we nu echt FO zijn, het is nog meer dan 20 jaar weg en wie weet wat er nog in de tussentijd gaat gebeuren. Tevens welk scenario nu op ons van toepassing zal zijn is ook nog onbekend. Persoonlijk wil ik nog steeds voor medium budget gaan zonder hypotheek waarmee het 53 wordt volgens deze berekening. (De hypotheek is dan zeker afgelost)
Wat wel belangrijk is om te zien is dat mijn keuze om maandelijks in te gaan leggen in aandelen behoorlijk wat jaren scheelt met alleen sparen. Daarnaast is het natuurlijk ook mooi om te zien dat als ik de strategie volg die ik nu heb ik FO KAN worden. En het niet slechts een illusie is waar ik mij aan vastklamp.
Hierbij geldt dan ook nog eens dat zodra ik ervoor kies toch nog een stuk offensiever te worden (door bijvoorbeeld tijdens een beurscrash extra in te leggen) ik het plan weer een stuk naar voren kan halen, alsmede nog kan spelen met een hogere inleg per maand waardoor het zelfde effect zal plaatsvinden (en ik dit jaar sowieso ga overwegen)

De planning in mijn hoofd is nog steeds om met ons 50st FO te kunnen zijn. Of we dat gaan redden hangt echter van zoveel factoren af dat alles lekker speculatie is (maar daar hou ik wel van). We gaan het de komende jaren volgen en ik ga jullie meenemen in mijn reis hier naartoe. De gele lijn in de grafiek geeft aan waar we nu staan en deze zal hopelijk harder groeien dan het plan wat ik hier nu neerzet. Duikt hij eronder dan gaat het zeker langer duren, maar wie weet winnen we ook nog wel eens de jackpot en zijn we in 1 klap klaar.
Dromen kan altijd! Fijn weekend!

Reacties

Leuk om eens een berekening te zien die uitgaat van verschillende scenario's. Ik ben benieuwd naar jullie FO pad!
Ik zelf ook :) Het is nog een lange weg, maar we zijn natuurlijk ook al een tijdje op pad. Nu nog ff de jackpot winnen :)

Populaire posts