Huishoudboekje update - Januari 2020

Het nieuwe jaar is weer begonnen. De nieuwe belastingregels zijn weer ingegaan, en officieel werk ik door de overname van vorig jaar nu voor een nieuw bedrijf met nieuwe regels. Dat houdt ook meteen in dat mijn salaris anders is geworden. Bruto salaris gezien niet, maar door andere voorwaardes (die nu zoals ze mooi zeggen “geharmoniseerd” zijn) is er toch een behoorlijk verschil te zien in mijn uiteindelijke salarisstrook.
Zoals het altijd betaamd met een HR afdeling is deze eerste salarisstrook die ik ontving fout, en klopt het netto bedrag dan ook niet met de werkelijkheid. In onderstaand overzicht is het bedrag dan ook heb neergezet op basis van mijn eigen berekening die afhankelijk van hoe HR rekent (bruto/netto regeling) nog iets kan verschillen met de werkelijkheid. In Februari zou ik erachter moeten komen wat het werkelijk is en of ze netjes de fout van Januari hebben hersteld.

Het overzicht van januari 2020 is als volgt.


Inkomsten
Zoals gezegd werk ik nu officieel voor een nieuwe werkgever door de overname van ons bedrijf. Hierbij heb een mazzeltje gekregen doordat mijn loonschaal bij mijn nieuwe bedrijf gelijkstond aan een functie met leaseauto, waar ik dit voorheen niet had. 
Hierdoor heb ik de keuze om of een leaseauto te nemen, of een leasevergoeding. Die laatste is waar ik voor gekozen heb gezien ik niet weet hoe lang ik voor dit bedrijf ga werken en ik anders mijn eigen bolide zou moeten verkopen en een veel kleinere auto maar ervoor terug mag leasen. Bovendien heeft een leasevergoeding als voordeel dat het brutobedrag hoger ligt dan het leasebedrag (930 euro bruto tegenover 620 euro bruto). Hier moet je dan wel zelf alle verzekeringen, benzine, onderhoud etc van betalen. Maar je hebt ook als voordeel dat je gebruik mag maken van de bruto/netto regeling, wat in het kort inhoudt dat je de zakelijke kilometers (thuis adres <-> werkadres) netto mag ontvangen a 0,19. Aangezien ik behoorlijk eind van mijn werk woon is dit zeer gunstig en kom ik op 2/3 van dit bedrag uit wat ik netto krijg uitgekeerd. Ik heb al eerder uitgerekend hoe duur mijn auto is in gebruik. Maar met deze regeling ga ik dusdanig op vooruit dat ik geld toe krijg :) (Waarover later meer in een andere blogpost).
Anyway, terug naar de inkomsten overzicht. 
Ik ga er persoonlijk ongeveer 265 euro op vooruit per maand hierdoor. Daar zit nog een addertje onder het gras, want mijn pensioen inleg gaat wel omlaag met ongeveer 70 euro per maand. Dit moet ik dus zelf gaan compenseren om een pensioengat te voorkomen. Vorig jaar legde ik al voor de afgelopen 7 jaar in. Maar dit jaar zal ik dit ook zeker weer gaan doen.
Mijn partner is echter een stukje achteruit gegaan. Dat is gek, zeker gezien de belastingregels zijn veranderd. Maar bij haar heeft het ook alles te maken met het pensioen. Haar inleg is namelijk hoger geworden door een wijziging in het pensioenfonds met een hogere eigen bijdrage. 
Onderaan de streep gaan we met 212 euro erop vooruit, als we ook rekening houden met een aanpassing van de hypotheekrente en aflossing die we van het jaar deden. Waarmee onze totale inkomsten voor januari 2020 op 7893 euro uitkwamen. Net niet de 8000 euro geraakt. Maar door de belofte van mijn werkgever om ook wat te gaan doen aan mijn basissalaris vermoed ik dat we in 2020 de 8000 euro wel gaan raken :). Hoe kort het ook zal zijn, want we gaan halverwege het jaar terug naar 4 dagen werken waardoor we weer eronder gaan schieten!

Vaste lasten
Een lastig iets om te melden, want we hebben nog niet alle bedragen binnen. Alles wat geel is, wachten we nog op de rekening. De overige zaken zijn wel al bekend.
De hypotheek is door de aflossing van 7500 euro een stuk omlaag gegaan, maar verdiende maandelijkse bedrag is meteen weer als extra inleg in de hypotheekaflossing gegaan (de zogenaamde sneeuwbal). Hierdoor merken we daar effectief niet van. 
Verder zijn de verzekeringen door een aanpassing iets goedkoper geworden en zijn we met het voorschot van elektra en gas ook dit jaar weer netjes gedaald.
Verder hebben we vorig jaar ook nog wat gedaan aan onze mobieltjes. Ik loop rond met een dualsim telefoon rond en heb daarom het goedkoopste abbo bij mijn provider genomen. Ik weet dat het nog goedkoper kan, maar ik kreeg ook korting uit mijn werk hiervoor waardoor ik effectief 3,5 euro betaal hiervoor. Dat bedrag is amper verder te optimaliseren. Mijn partner heeft ook een aanpassing van kosten gedaan waardoor daar de kosten ook nog verder zijn gedaald, veel verder is echter niet mogelijk momenteel.
Voor de zorgverzekering zijn we in december ook overgestapt en dat scheelt ons 15 euro in de maand. Toch een leuk bedrag.
Overall zijn we zonder alle bedragen nog volledig te weten 41 euro minder gaan uitgeven aan vaste lasten. Maar dit zal ongetwijfeld door belastingen een iets negatievere aard worden als hoop ik niet 41 euro :)

Variable lasten
Tja, dit is nog even koffiedik kijken natuurlijk dus kan hier weinig over kwijt. Echter weten we wel zeker dat er geen dure vakantie gaat komen door de komst van de baby. Die kosten heb ik dus alvast gekort. Evenals de kosten van mini zelf. De grote aankopen zijn gedaan dus daar zal weinig extra voor komen (hoop ik). Ik zit alleen nog in dubio of we ook kinderopvang een aparte post geven of deze onder mini laten staan (waar hij nu dus in zit verwerkt). We gaan het zien. Het lijkt nu in ieder geval veel goedkoper te worden per maand, maar goed geen idee nog hoe en wat.

Sparen/beleggen
Wel heb ik een aanpassing gedaan. Een zogenaamde inflatie correctie. Ik wil rekening houden met inflatie en hierop mijn inleg voor beleggingen aanpassen. Echter heb het mijzelf makkelijk gemaakt en ga gewoon 100 euro per maand meer inleggen in beleggen. Eens kijken of ik dit bedrag jaarlijks met 100 euro kan verhogen.

Onder de streep
Als we nu alles meerekenen zien we dat we bijna 400 euro meer te sparen hebben, maar dit is met een grote korrel zout vanwege de onzekere variabele kosten. Maar dat we erop vooruit zijn gegaan in januari is wel duidelijk. Nu nog even hopen hoe de salarisverhogingen eruit zien voor maart/april. Hopelijk kunnen die een gedeelte gaan compenseren om een dag minder te gaan werken! Dan heb ik mijn doel van 2020 al bereikt. Minder werken en toch dezelfde inkomsten aanhouden!


Reacties

Slimme keuze om ervoor te kiezen het leasebudget uit te laten keren! Zou mooi zijn als je je doel voor 2020 straks al bereikt hebt :)
Zeker! Ik ben toch wel blij dat ik het van te voren heb doorgerekend. Niet alleen dit stuk maar alle aspecten. Merkte bij een hoop collegas dat een hoop geen idee hadden waarop ze zouden ingaan en wat het effectief nu betekent aan het eind van de rit.

Populaire posts