Hoeveel euro kost ons thuiswerken? Zomer editie

We werken allemaal al enige tijd thuis, en daar hangen natuurlijk ook andere kosten aan vast dan dat je de hele dag op kantoor bent. Volgens het nibud kost thuiswerken ons 2 euro per dag. Maar ergens in mijn hoofd klopt dat toch niet helemaal en vind ik het aan de krappe kant voor zowel zomer als winter. We hebben inmiddels al behoorlijk wat data beschikbaar en ik ben dan ook erg benieuwd of hun schatting in de buurt zit van de werkelijkheid of niet. Luxe of Zuinig zou Luxe of Zuinig niet zijn als hij het niet zou uitzoeken.

Hoeveel euro kost mij thuiswerken? Zomer editie

Nibud

Het nibud geeft aan dat ze de volgende zaken hebben meegenomen in hun berekening, en wat ik van plan ben te vergelijken.

-Elektriciteitsverbruik (kan ik ook meenemen)

- Waterverbruik (helaas geen data, dus wordt assumptie)

- Gasverbruik (het is nog geen winter dus geen data)

- Koffie/thee 6 bakjes per dag (dat moet lukken)

- wc-papier (mmmm hoeveel gebruik ik op een dag)

- afschrijving van bureau / stoel (niet relevant)

Gezien het gasverbruik bij ons nog niet relevant is omdat de kachel nog niet aan heeft gestaan wil ik deze bewust even weglaten. Als gevolg daarvan is dit de zomereditie, want als we in de zomer al niet uitkomen dan lukt het in de winter sowieso niet. Maar die hebben jullie nog tegoed. Laten we beginnen.

Elektriciteit

Zoals ik vorige maand uitzocht, is het elektriciteitsverbruik gestegen. Dit was ook terug te vinden in mijn kwartaal updates voor energieverbruik. De korte conclusie was dat we gemiddeld sinds de lockdown op 1,9 kWh meer verbruik zaten dan anders. Niet alles is toe te schrijven aan meer thuis zijn, want zoals ik aantoonde is er ook wat luiheid ingeschoten in de vorm van sluimer verbruik (0,6 kWh). Echter dat is bij een berekening van 24 uur, waarbij 12 uur wij echt wel er gebruik van maken nu we thuis zijn. We ronden het dus af op 0,3 kWh aan extra sluimer verbruik niet veroorzaakt door thuiswerken. De rest is echt toe te schrijven aan onszelf nu we thuis zijn. We komen dan uit op 1,6 kWh per dag extra. In ons huidige contract kost een kWh 0,21864 cent.

1,6 * 0,21864 = 0,349824 cent

Water

Gezien ik nog geen afrekening van het water heb gehad kan ik geen exacte cijfers meenemen, dit is dan ook de enige statistiek die ik niet actief bij hou in een sheet. Echter gezien water in Nederland achterlijk goedkoop is 1,31 euro per 1000 liter in ons geval wat 0,000131 cent per liter inhoudt. Kan dit nooit een grote kostenpost zijn, maar laten we toch een poging wagen.

We gaan natuurlijk alleen thuis naar de wc. En gemiddeld gaan wij als mens tussen de 5 en 8 keer per dag naar de wc. Ik heb het eigenlijk nog nooit bijgehouden, maar laten we zeggen dat we 4 keer tijdens werkuren naar de wc gaan en dat dan voor twee personen. Ik weet niet exact hoeveel water we doorspoelen per beurt, maar volgens het wijze internet is dat 10 liter per spoelbeurt. 

8 * 10 = 80 liter

80 * 0,000131 = 0,1048 cent

Daarnaast hebben we natuurlijk water nodig voor koffie en thee. Hier weet ik dan weer wel hoeveel we drinken. Waarbij we van grote bakken houden (voor de thee). Wij drinken 2 bakken koffie per dag en 4 bakken thee per dag gedurende de werkdag. Hierbij zijn de theebakken 250 ml en de bakken koffie 150 ml.

8 * 250 = 2000 ml en 4 * 150 = 600 ml 

 2,6 * 0,000131 = 0,003406 cent

Koffie/Thee

Zoals gezegd drinken wij hier twee bakjes koffie per dag en 4 bakken thee. Hier drinkt vrouwlief uitsluitend nespresso, en ik bonenkoffie. Laten we beginnen met Nespresso want die is het makkelijkst te berekenen.

Cups van Nespresso zijn best duur. Behoorlijk duur zelfs, want een cupje kost 0,41 cent per stuk.

2 * 0,41 = 0,82 cent

Voor de bonenkoffie moest ik eerst eens graven naar hoeveel gram bonen normaal was om te drinken per bakkie. Hier kwam tussen de 8 - 12 gram uit. Ik ben iemand die sterke koffie drinkt en het apparaat op een hogere instelling zet. Ik heb het niet gemeten, maar ik gok dat ik tussen de 16 - 24 gram koffie per bakkie drink. Laten we zeggen 20 gram om het gemiddelde te nemen. Toevallig laatst voor 6,50 euro 1000 gram koffiebonen gekocht. Hieruit haal ik dan 50 bakkies volgens mijn berekening. Dat komt weer neer op 13 cent per bakkie aan koffie.

2 * 0,13 = 0,26 cent

Hierbij toon ik ook meteen aan hoeveel goedkoper bonenkoffie is dan Nespresso...... Interessant.

Voor thee zijn wij geen echte theeleuters, wij houden namelijk van erg lichte thee. Als gevolg daarvan herbruiken wij zakjes thee voor 4 tot 6 koppen thee. Ook hoeven we niet perse een A-label merk thee te hebben en een AH huismerk werkt prima. Hier krijg je 20 zakjes voor 0,45 cent. Ervan uitgaande dat we 4 koppen eruit halen is dat 1 theezakje per dag. Wat 0,0225 cent per zakje is.

WC papier

Zelfs Luxe of Zuinig heeft een grens, en dat is toch wel het bijhouden van wc papier rollen verbruik. Daar doen we niet aan. Daarom neem ik hier een gemiddelde. Volgens een google zoekopdracht is het gemiddelde wc papier gebruik per wc bezoek 8,5 velletje. Waarbij een wc rol in een gemiddeld huishouden 5 dagen meegaat. Voor het gemak neem ik even 4 dagen voor een wc rol. Een goede aanbieding van een wc rol is als deze 0,10 cent kost. Dus per dag is dit 2,5 cent aan wc papier.

Totaal voor een dag thuiswerken

Bij elkaar opgeteld komen we dan tot de prijs van

0,349824 + 0,1048 + 0,003406 + 0,82 + 0,26 + 0,0225 + 0,025 = 1,58553 euro per dag voor twee personen. We houden van de 4 euro per dag dus nog behoorlijk wat geld over om de overige twee posten te kunnen bekostigen. Specifiek gas zal vermoedelijk de grootste klapper worden in de winter. Maar in de zomer lukt het dus inderdaad ruim om onder de 2 euro p.p. te komen.

Conclusie

Er zijn twee interessante conclusies te trekken.

1. Tegen verwachting in, red je het in de zomermaanden inderdaad met die 2 euro per persoon per dag. In de winter daar en tegen ben ik sceptisch, dus dit gaat zeker een vervolg krijgen wanneer we wat statistieken van ons gasverbruik hebben.

2. Nespresso koffie is belachelijk duur per bakje. Dit wisten wij natuurlijk allang, maar dit bied ruimte om eens naar een vervanging te kijken.

Hadden jullie deze uitkomst verwacht?

Reacties

Ik verwacht dat bij ons de kosten flink zullen stijgen nu man en twee kinderen permanent thuis werken en school volgen....
Dat is het mooie aan het Nibud onderzoek, ze hebben zoveel zaken uitgesloten dat het een zeer beperkt stuk is waar het op gebaseerd is. Er zijn nog talloze zaken waar je natuurlijk meer kosten op hebt, maar de verschillen worden ook steeds groter per persoon gezien iedereen het op een andere manier beleefd en verbruikt.
De punten die zij nu noemen zijn redelijk uniform en zijn dus ook te vergelijken. Op het gas nog na, maar goed, ook daar scheelt je huis, isolatie, temperatuur natuurlijk ook enorm in..... Het kan alle kanten op gaan.
Schrijver zei…
Als men de reistijd die je niet meer hebt in geld zou uitdrukken en de kosten die je met niet-reizen bespaart, dan zou dat voor sommige mensen zelfs de andere kant uit kunnen slaan qua kosten/opbrengsten.

Op de blog van Sander en Daantje (sandagroen.blogspot.com) heeft Sander laatst een vrij accurate berekening gemaakt van de kosten, die door het Nibud duidelijk wel erg ruim zijn ingeschat.

Volgens mij moeten we met z'n allen blij zijn dat het op deze manier kan. Dat ge'emmer over kosten van je kopje koffie en stroomverbruik is echt weer Hollands gezeur.

Ik las vanmorgen ook zorgwekkende fysio-cijfers omdat we thuis kennelijk niet in de juiste houding zitten. Terwijl je ook voor weinig geld gewoon prima kleine en grote bureaus en bureaustoelen kunt aanschaffen. Iets uitgeven aan je eigen welzijn is dan weer teveel gevraagd, maar wel fysio-kosten maken.
Hoi Suzanne,
Klopt als je reiskostentijd meerekent heb je zeker een punt, maar ook dit verschilt per persoon of dit een positief of negatief effect heeft. Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik netto er in tijd op vooruit ben gegaan, maar standaard ook meer uren nu maak dan op kantoor. 9 uur is tegenwoordig de standaard, en dat was echt niet zo met veel reistijd.
Uiteindelijk is het in mijn geval nog steeds een positief getal dat ik overhou (niet in geld uitgedrukt maar in emotionele staat) waarin ik overdag ook eens wat thuis kan doen wat vroeger nooit kon.

Verder ben ik het met je eens dat het geneuzel in de marge is, maar ik vond het toch leuk om eens uit te zoeken hoe het voor onze situatie zat :)
Voor mij is ook het gebruik aan printpapier en printerinkt een behoorlijke kostenpost, maar daarnaast spaar ik ook veel geld uit:
geen reiskosten, geen gekochte lunch, minder en goedkopere kleding is noodzakelijk, geen kosten meer aan cadeautjes, aan gebak bij een verjaardag, niet meer de stad in met de lunch etc.

De tijdbesparing vindt ik het grootste voordeel: ik kan juist veel meer doen op een dag dan op kantoor door veel minder overleggen, minder geneuzel bij de koffiecorner etc. Mijn werk is sneller klaar en ook het huishouden wordt tussendoor gedaan. Heerlijk om zoveel tijd over te hebben!
Geldsnor zei…
Ik had die uitkomst zeker verwacht en stel al maanden dat de rekensom van het Nibud niet kan kloppen. In ieder geval niet voor mijn eigen situatie. Ik drink uitsluitend filterkoffie (maar daar wel veel van). Een kopje koffie kost mij 14 cent, inclusief afschrijving van de machine etc. Met 8 koppen koffie per dag kom ik dus uit op 1.12 EUR.
De laptop gebruikt ongeveer 50W, en dat maal voor het gemak 8 uur. Da's 400W, maal 0.22 = net geen 9 cent.
Watergebruik: ik ga hooguit 2x per dag naar de WC en gebruik altijd de spaarknop indien mogelijk. Verwaarloosbaar.
Verwarming staat ook aan als ik er niet ben: met vloerverwarming en grote thermische massa wil ik die niet te ver af laten koelen. Ik stook nu zelfs met de airco, zodat het (als het goed is) geld bespaart.
Toiletpapier. 8.5 velletje? Voor iedere keer? Na een flinke portie chili misschien, maar toch niet meerdere keren per dag?

Al met al kost het thuiswerken mij misschien 1.20 EUR per dag. En daar krijg ik 15 uur per week voor terug!

(dit los van het feit dat mijn vrouw nu met mijn lease-auto naar het werk rijdt. De brandstofkosten (stroom) betaal ik wel zelf voor die kilometers. Dit scheelt bijna 25 EUR per dag!)
Hoi moestuinfeestje.
Ik heb express de vergelijking gelijk gehouden met het Nibud, want inderdaad de verschillen kunnen veel groter worden en zijn als je alles mee zou rekenen. Ik ben het dan ook met je eens dat de daadwerkelijke kosten groter zullen zijn dan nu geschetst. Echter kijkend naar de genoemde posten van het Nibud komen we in de zomermaanden er inderdaad mee uit.
Lekker gerekend dus ook Geldsnor! Leuk en mooi om te zien hoe bewust je je bent van al je zaken! Volgens mij heb jij ook mooie excelsheet thuis :D
Jacqueline zei…
Waar koop jij wc papier voor 0,10 cent per rol??
Voor die prijs is het vast geen kwaliteit waarmee je het redt met 8,5 velletje... 😜
Goed op de aanbiedingen letten ;-) Maar nee het is geen 4 laags wc papier nee :D
Geldsnor zei…
Ik heb een excelsheet met heel veel tabbladen, verwijzingen en formules :-).

Populaire posts