Q3 2020 - Persoonlijke Savingsrate

 En er zijn alweer drie maanden voorbij gevlogen, waarmee we zijn aanbeland in het vierde kwartaal. Vorige kwartaal vertelde ik nog dat er grote veranderingen zouden aankomen qua savingsrate door de ouderschapsverlof / kinderopvang kosten, maar ook door het wegvallen van de bruto/netto regeling van de reiskosten, daar kunnen we nu eindelijk een blik op werpen of dat inderdaad is gebeurd in mijn persoonlijke savingsrate.

Persoonlijke savingsrate Q3 2020

Q3 vs Q2 en Q1

Eigenlijk, hoe verassend ook, laat het 3de kwartaal een vergelijkbaar beeld zien met Q2. De savingsrate is in juli en augustus nog ruim boven de 70% geweest, wat alleen in september is gedaald naar 66,57%. Nog steeds geen slecht percentage natuurlijk en zeker gelijk aan pre-corona waardes. Echter de oplettende lezer ziet wel dat in julie en augustus het verschil tussen bij en af een minus getal heeft staan. Waar dit in julie nog -523 euro was, is dit in augustus -219 euro. En dat betekent dat ik inteer op het geld wat op mijn lopende rekening stond. Gelukkig staat hier altijd een leuk bedrag, maar inmiddels is dit gedaald naar slechts 200 euro. In September zien we dan gelukkig ook dat er weer een positief getal is komen te staan.

Valsspelen 

Dit verklaard ook waarom de savingsrates in juli en augustus boven de 70% zijn uitgekomen, want er is natuurlijk meer geld naar de spaar/beleggingsrekening gegaan dan er eigenlijk binnen is gekomen. Toch is het ook weer niet helemaal oneerlijk, want het is in eerdere bijschrijvingen nooit op de spaar/beleggingsrekening beland. Een stukje uitgestelde betaling dus :-). 

Ons overal gemiddelde is hiermee op 74,27% beland met een gemiddelde per maand van 71,26%. Dit is iets lager dan de vorige kwartaal update toen de waardes nog op 75,52% en een gemiddelde van 71,84% stonden. Maar het is dusdanig klein verschil dat ik niet mag klagen. Ik had verwacht dat het erger zou zijn, maar door het buffertje op mijn betalingsrekening heb ik nog niet hoeven in te grijpen.

Hoe het ook zei, sinds het laatste kwartaal is de totale inleg richting sparen/beleggingen gegroeid van 27.750 naar 35.050 euro. De stijging zit er nog goed in en ik denk dat we dit jaar de 40.000 euro zeker gaan halen van inleg. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het eindejaarsrapport, waarin zowel inleg in sparen/beleggen en de winst hierover bij elkaar wordt opgeteld om te zien hoe onze nettowaarde van 2021 eruit ziet ten op zichtte van de nettowaarde van 2020.

Vooruitblik naar Q4

Helaas is dat buffertje op de lopende rekening inmiddels er behoorlijk doorheen en dat betekent dat de komende maanden er wel wat moet veranderen om te voorkomen dat we continue geld van de spaarrekening moeten halen. 

Daarom heb ik besloten (gezien de potjes toch aardig gevuld zijn) om zowel de inleg in mijn “speelgeld” potje en “vakantie” potje stop te zetten. Hiermee gaat er per maand 100 euro minder naar de spaarrekening en hoop ik het net te kunnen redden in de maanden dat ik 5 dagen vrij ben door de ouderschapsverlof. Het lijkt er namelijk op dat bij de maanden met 4 dagen vrij, ik aardig uitkom met het bedrag als ik stop met deze inleg, al is dat zo onzeker als het maar kan. Echter dit houdt ook in dat mijn savingsrate de komende maanden echt achteruit zal gaan door overboeking vanuit de buffer. Niet erg, want ik verdien immers ook minder per maand en dan is het logisch dat je savingsrate ook achteruit gaat, zeker als ik blijf vasthouden aan dezelfde inleg richting de beleggingen. Bovendien geeft dit mij een goede reden om wat cash af te laten vloeien richting de beleggingen zodat het voor mij gaat werken, in plaats van andersom.

Het einde van het jaar nadert en de grote vraag nu is, of we boven de 70% savingsrate kunnen blijven.... Ik vermoed zelf van niet, maar ik ga er zeker een poging voor doen om het wel voor elkaar te krijgen! Dat zou dan mijn beste jaar to date zijn!

Hoe is het gegaan met jullie savingsrate van het afgelopen kwartaal?


Q3 2020 gerelateerde posts

Q3 2020 - Autokosten

Q3 2020 - Persoonlijke savingsrate

Q3 2020 - Huishoudboekje

Q3 2020 - Energiekosten

Q3 2020 - Beleggingen

Reacties

Chris zei…
Je hebt wel gevoel voor understatement zeg. Percentages rond de 70% en dan stellen 'Nog steeds geen slecht percentage natuurlijk' :)

Het lijkt mij alleszins een heel goed percentage. Lekker hoor.
haha, i know, maar dat zal jij ook gaan merken, dat als je eenmaal gewend bent aan een bepaald percentage je ook elke keer minimaal dat percentage wilt halen ;-) Het is een sport op zich, dus pas maar op!
Uitklokken zei…
Savings rate van 70%... Daar kan ik alleen maar van dromen.
Waar een wil is, is een weg :)
B zei…
Jeetje, wat een ongelofelijk hoge savings rate! Dat je kunt rondkomen van nog geen €1400 per maand betekent dat je met een bijstandsuitkering plus kinderbijslag zelfs nog lekker zou kunnen sparen 😊
Hoi B,
Dit is alleen mijn persoonlijke savingsrate op mijn eigen rekening. Mijn vrouw heeft haar eigen rekening en we hebben een gezamenlijke rekening waar we ieder elke maand 1200 euro op inleggen.
Dat is al meer dan de 1400 euro ;-). Dus ja we doen het goed, maar nog niet ZO goed :D
Anoniem zei…
Als ik uw savingsrate bereken kom ik op heel ander getal uit dan de genoemde 74+%. Maakt u niet de fout dat het geld wat overblijft om te sparen van u en uw partner samen is en dat deelt op uw eigen inkomsten?

Als ik vanuit uw huishoudboekje de savingsrate bereken via totale spaargeld/totale inkomsten dan kom ik uit op zo'n 43%. Vraagt om meer besparing. '>)
Hoi Anoniem,
Dit is enkel en alleen mijn persoonlijke rekening. Geen gezamenlijke rekening, geen partner rekening. De savingsrate is dan ook alleen gebaseerd op mijn eigen rekening. Vandaar ook de blogpost titel “persoonlijke savingsrate”. Op onze gezamenlijke rekening zitten we dit jaar tot nu toe op 22% SR en mijn partner bevind zich rond de 60% SR op haar rekening, al heb ik daar niet een exact cijfer.
Als je alle bij elkaar optelt zal er ongetwijfeld een ander getal uit komen ja :) Maar dat was niet de focus van deze post, enkel en alleen mijn persoonlijke rekening.
Anoniem zei…
Hoi Luxe of Zuinig,
Wat zijn de uniforme rekenregels voor het berekenen van een persoonlijke SR?
Hoi Anoniem,
Het is niets bijzonders. Enkel inkomsten delen door kolom verschil. Verschil is weer totaal naar spaar/beleggingen - van spaarrekening.
Workman 2 zei…
Goed bezig, zelf ook het proberen in Excel te maken.
Zeker doen! Inzicht is de eerste stap naar overzicht en controle!

Populaire posts