Kinderopvangkosten en kinderopvangtoeslag in combinatie met ouderschapsverlof

Ik zit er midden in en dus kan ik er ook bijna niet omheen. De kinderopvang. Een noodzakelijke voorziening die helaas ook nog eens hartstikke duur is. Tijd dus voor een blogpost erover.

De vorige blog meldde ik al wat een dag ouderschapsverlof mij kostte. En als klap op de vuurpijl kregen we ook de eerste factuur van de kinderopvang binnen, of we ff wilde betalen. Ik wist dat het een hoop geld kostte, maar schrok toch wel even van het maandelijkse bedrag dat we mogen af gaan tikken. 

Berekening van de kosten
We maken gebruik van 3 dagen gastouderopvang. Voor ons voelde dit veilig en vertrouwd in iemand haar huis met weinig kindjes waardoor er meer ruimte was voor persoonlijk contact. Het heeft nadelen bij ziekte, maar, in onze ogen, grote voordelen van het 1 persoon principe. Ze kan echt een band met het kind opbouwen en merkt/voelt dus ook aan of het goed of niet goed gaat. Het voelde voor ons beter dan op een groot kinderdagverblijf waar de oppassers komen en gaan.

Maar we dwalen af. Zoals gezegd maken we gebruik van 3 dagen opvang, wat per dag op 10,5 uur opvang komt (Pre-corona opgesteld). Gemiddeld (met vakantiedagen van de gastouder) komen we hiermee op 105 uur per maand aan opvang.

De gastouder rekent hiervoor 5,75 euro per uur, wat veel lager is dan bij een kinderopvang.
Echter zit je ook vast aan een gastouderbureau als “bemiddelings kantoor”. Zij verzorgen controles, facturering, eventuele overplaatsing, ziekteopvang etc. Ze neemt dus veel zaken over voor de gastouder. Ook zij doen het niet gratis en vragen 0,70 euro per uur voor onkosten.

Als we vervolgens al deze kosten bij elkaar optellen komen we per maand op een bedrag van 677.25 euro per maand dat we mogen gaan afrekenen en ik kan je vertellen, dat vind ik een hoop geld!

Sponsoring van de overheid
Dan zijn we er echter nog niet, want afhankelijk van je gezamenlijke inkomen heb je ook recht op kinderopvangtoeslag dat een percentage van de kosten vergoed. Dit verschilt of het je eerste kind is of je 2de of daaropvolgende kind.
In ons geval vergoed de overheid voor ons eerste kind 33,3% van de kosten tot een maximum van 6,27 euro (2020) voor gastouderopvang. Dit is minder dan de kosten die wij per uur betalen (6,45). Wat betekent dat we alles erboven zelf moeten betalen.
Effectief betekent dit voor ons op basis van een indicatief verzamelinkomen dat wij nu 219 euro per maand terugkrijgen van de overheid.

Totaalsom
Effectief zijn we voor de gastouder 458,25 euro netto per maand kwijt. Maar dan zijn we er nog niet. Want we hebben ook elk een dag werken eraf gehaald. Zoals ik in mijn vorige blogpost berekende ben ik ongeveer 520 euro netto kwijt, en hetzelfde bedrag ongeveer geldt voor mijn vrouw. Effectief komen we dus op 458,25+520+520= 1498,25 euro per maand wat wij kwijt zijn aan de opvang van ons kind.

Ik begrijp nu het commentaar van ouders dat kinderen een rib uit je lijf kost en doet mij ook weer even beseffen dat wij het geluk hebben dat we terug kunnen naar 4 dagen werken. 5 dagen in de week opvang is aanzienlijk goedkoper dan zelf 80% te gaan werken. Maar nu ik de eerste dag erop heb zitten, zou ik het niet anders willen. 
Dan duurt het maar wat langer tot we FIRE zijn! 

Hebben jullie bewust voor gastouders of kinderopvang gekozen en vooral wat was de doorslag voor het een of het ander?

Reacties

Dertiger zei…
Ik ben zelf gastouder.. ;) ik heb dus geen kosten aan kinderopvang. Echter tellen ze wel mee voor de Mac 5(tot 4 jr) of 6 kinderen (eigen kinderen tellen tot 10 jaar mee) dus het kost een betaalde plaats. Ik bereken bewust niet hoeveel dat kost... 😂 Heel blij dat ik er zelf kan zijn voor ze. Al is t nu ze ouder worden ook wel eens lastig want ik ben er wel maar kan niets met ze alleen doen of weg met ze straks in de vakantie (op werkdagen) maar ze zien gelukkig zelf ook wel de voordelen
Met een gastouder ben je goedkoop uit. Met drie dagen een kind in de kinderdagverblijf zit je al gauw rond 1.200 euro.
Gelukkig is het een inkomensafhankelijke bijdrage die je moet betalen, waardoor het nog blijft lonen om te werken.
Maar ik vraag me nog steeds af: is kinderopvang nu een arbeidsmarkt instrument waardoor ouders in staat worden gesteld om te -blijven- werken of is het goed voor de ontwikkeling van een kind als een kind een aantal uren per week in een andere omgeving met andere kinderen door professionele medewerkers zich kan ontwikkelen en zo zijn stap voor stap zijn eigen plekje in de maatschappij kan vinden.
De kinderopvangtoeslag is gestart als arbeidsmarktinstrument (de regering wilde meer vrouwen aan het werk hebben, omdat er op termijn te weinig mannen waren om al het werk te kunnen doen). En de kinderopvang is vanaf toen een marktsector geworden. Gelukkig is er zoveel gedoe om heen dat de kinderopvangtoeslag op de schop gaat, al duurt dat nog wel even.
Kinderopvang (en de zorg trouwens ook) is naar mijn idee niet geschikt als marktsectoren, waarbij partijen winst willen maken om hun aandeelhouders uit te betalen(private equity-google maar eens), maar een sociale sector. Gelukkig is er een initiatief wet op komst om de winst in de kinderopvang te verbieden.
Weet jij trouwens of jouw gastouderbureau zijn verdiende geld terug stopt in zijn organisatie of dat het regelrecht naar een aandeelhouder, dan wel de Tesla van de directeur gaat?
Ah leuk een gastouder! Ja ik heb respect voor jullie functie. Ik zou niet weten hoe ik de dag door moet komen met zoveel kinderen om je heen, laat staan als ze wat jonger zijn en eigenlijk behoorlijk beziggehouden moeten worden. Respect!
Maar inderdaad, onze gastouder gaf dit inderdaad ook aan dat het in de beginjaren makkelijker was omdat haar kind ook bij haar was, maar hoe ouder ze worden hoe minder je ze ziet. Maar goed het is gewoon een volledige baan. Maar je hebt toch een aantal jaar volledig samen meegemaakt en dat is ook zeker wat waard!
Een gastouder is inderdaad “goedkoper” maar nog steeds aan de prijs. Minder duur dan dagen vrij nemen in ons geval, maar toch nog aanzienlijk.
Overigens ben ik van mening dat omgang met andere kinderen/volwassen goed is voor de ontwikkeling van je kinderen. Zo komen ze al vroeg in aanraking met andere gewoontes en manieren, naast het feit dat jij in staat bent om aan het werk te kunnen (wat overigens ook goed is voor de volwassen om niet de hele dag alleen met kinderen te thuis te zitten)

Interessant trouwens je item over kinderopvangtoeslag, ik heb hier nog niets over gelezen ergens, noch een voorstel. Heb je daar ergens een link van wat voor proefballon ze hebben opgelaten?

Aangaande de winsten, voor zover deze zijn uitgelegd of terug te vinden zijn op de website investeren ze in thema-avonden en initiatieven ten behoeve van ouders en gastouders. Maar exact heb ik dit niet uitgezocht, in principe hangt er geen groot bedrijf achter ons gastouderbureau maar zijn het 4 ouders zelf die dit met gevoel en ziel doen.
Dertiger zei…
Een wet tegen winst in de kinderopvang...? Hoe zien ze dit bij gastouders....? Omzet - kosten = winst = mijn i komen.. Zonder winst heb ik geen inkomen?
Maria Steutel zei…
Ik ben bewust gestopt met werken omdat het niet meer loont.
Huiswerkbegeleiding voor puber, bso voor 2 schoolkinderen en opvang voor peuter, dat kost een vermogen. Daar kan ik niet tegenop verdienen. Zeker niet omdat mijn man teveel verdient om wat substantieels terug te krijgen van de belastingdienst.
Dus nu vind ik dat ik geen luie thuisblijfmoeder ben, maar eigenlijk een hoog bedrag per maand uitspaar door zelf alle functies op me te nemen.

Kinderen, je krijgt er zoveel voor terug! (Vooral facturen ja)
Voor ons geldt het dus andersom, maar daarbij moet ik wel zeggen dat het alleen om 1 kind gaat, wat in jou geval niet zo is. Het zou voor ons veel lucratiever zijn om te blijven werken. Echter mis je dan gewoon enorm veel tijd met je kind wat wij toch niet een prettig gevoel vinden.

In het geval van meer kinderen en verschillende soorten opvang kost het veel meer inderdaad, al is het wel zo dat een 2de of daaropvolgende kinderen je wel veel meer recht hebt op kinderopvangtoeslagen (zie de url in het artikel)

Desondanks toch fijn dat je voor je kinderen er kan zijn!
Schrijver zei…
Wij hebben een kinderdagverblijf, maar nauwelijks personele loop. Mijn zoon heeft de eerste twee jaar altijd dezelfde dames gehad. In de vervolggroep ook dames die er al jaren werken (sommigen zelfs al toen mijn dochter (nu 13) er zat. Zit bij jullie kinderopvang ook (fles)voeding, luiers etc inbegrepen? Bij ons zit dat wel in het uurtarief.

Ik vind het wel wat discutabel om de dagen dat je niet werkt om bij je kind te zijn om te rekenen naar een bedrag 'kinderopvang'. Maar dat zal wel gewoon het doel van de post zijn: inzichtelijk maken wat iets kost.

Overigens: als je 33,3% vergoed krijgt, dan hangt er een heel aardig inkomen tegenaan, dat geldt immers pas vanaf 126k/jaar. Dus dan zou je (als je niet maximaal leeft) toch prima met iets minder toe moeten kunnen?
Hoi Suzanne,

De kinderopvang hier in de buurt is helaas minder “standvastig” in het personeel waardoor wij daar een minder goed gevoel over hadden. Het is een persoonlijke keus gebaseerd op gevoel wat je bij een gastouder makkelijker kan beoordelen omdat je bewust voor hem/haar kiest.
Onze dochter krijgt borstvoeding en nemen we dus zelf mee, inclusief luiers, die zijn niet inbegrepen in de prijs. Maar het uurtarief van een gastouder vs opvang is dan ook aanzienlijk (5,75 vs 8,40) en daar kan ik behoorlijk wat luiers zelf voor inslaan ;)

Qua rekenmethode heb ik er bewust zo voor gekozen omdat anders de kosten voor de opvang zijn. Gezien wij nu zelf de opvang zijn vind ik dat die kosten daarbij horen. Misschien niet eerlijk qua opvangkosten, maar wel de kosten die voor ons specifiek gelden om vrij te zijn.

En inderdaad, wij hebben niets te klagen over ons salaris (zie ook huishoudboekje 2020 bovenaan voor inzicht) Daarom sloot ik ook de blogpost af dat we ons erg gelukkig voelen dat we dit kunnen doen om voor ons kind er te zijn.
Google maar eens op: kinderopvangtoeslag op de schop.
Er zijn heel veel kinderopvangorganisaties en gastouderbureaus die geen aandeelhouders hebben, maar als je een gastouder bent via Smallsteps, kidsfoundation, Partou etc. dan gaat een deel van het geld wat ouders/het rijk betalen naar de buitenlandse investeerders van deze bedrijven. Google maar eens op: private equity in de kinderopvang.
Tja, de eeuwige discussie. De vrouw verdient niet veel en dus kan je beter thuis blijven omdat het de moeite niet waard is. Waar tegenover staat: de man verdient teveel om een bijdrage van het rijk te ontvangen om kinderopvang van te betalen. Ben je dan als vrouw gek om zoveel te betalen aan de opvang en kun je beter thuis blijven? Of ben je dan als vrouw gek om thuis te blijven, omdat je dan niet kan werken aan je carriere en slechter uit bent als je later wel weer wilt werken (want weinig jaren werken= minder salaris, minder aantrekkelijke banen en minder pensioen) of als je uit elkaar gaat (want moeilijker werk te krijgen omdat je geen actuele werkervaring en geen netwerk hebt).
Wij krijgen ook niet veel terug, maar kiezen ervoor om beide 4 dagen te werken en 3 dagen opvang af te nemen, omdat we dan allebei in het arbeidsproces blijven. Ook al zouden we netto meer overhouden als één van ons (in dit geval mijn man) zou stoppen. Ik heb het mijn man wel eens gevraagd of hij niet wil stoppen, maar nee want 'ik moet er niet aan denken om geen volwassenen meer om mee heen te hebben, geen salaris meer te ontvangen en straks moeilijker in het arbeidsproces te komen'. Dat hoor je veel minder bij vrouwen.
Maria Steutel zei…
Gelukkig kan ik als docent Nederlands op ieder moment besluiten weer aan het werk te gaan. Sterker nog, ik word regelmatig gebeld of ik een baan wil.
Misschien doe ik dat wel als peuter naar school gaat, maar dan alleen onder basisschooltijd.
Ik vind mijn carrière niet opwegen tegen dagelijks extra stress.

Populaire posts