Overstappen van internet aanbieder - heeft het voordeel?

In het kader van het verlagen van kosten thuis waar ik al meerdere keren achter was gekomen dat dit vrijwel niet meer haalbaar is, tenzij we gaan inboeten in comfort was het toch eens tijd om weer eens een rondje verzekeringen en aansluitingen te doen. Zo bleek een blik op de autoverzekering ook al een behoorlijke meevallers en blijkt er altijd ruimte te zitten in verbeteringen, zolang je maar wilt toegeven aan het inleveren van comfort of aanpassingen aan eisen wilt doen.
Overstappen van internet aanbieder - heeft het voordeel?


Tijd voor de internet verbinding
Al jaren zitten we bij Tele2, gedreven door een goede deal met een jaarlijks/tweejaarlijks belletje zorgde weer voor scherpe prijzen. Maar afgelopen jaar heb ik dit niet gedaan (heel slecht ik weet het) en wilde toch ook wel eens weten hoe de competitie ervoor stond. Tele2 is inmiddels overgenomen door T-mobile en ik zie al dat ik via hun website alleen nog “traag” MDF access internet kan bestellen (tot 20 mbit). Ze verkopen niet meer de hoge pakketten met SDF access, en verwijzen door naar T-mobile voor verkoop.

De eisen:

- Minimaal 100Mbit Down en 30 Mbit up
- TV abbo (voor de vrouw) met live pauzeren
- Telefonie via vaste lijn (voor de schoonoudjes, maar minder belangrijk)

Momenteel hebben we ook een 3 in 1 pakket en betalen hiervoor 42 euro per maand, 504 euro per jaar.

Vergelijking puur op prijs

Even in een vergelijker gegooid en dan kom ik op de volgende opties uit

Goedkoopste maandbedrag: Budget alles in 1 met 44 euro per maand en een actie van 4 maanden voor 24 euro. Totale jaarkosten: 490,50

Goedkoopste jaarbedrag: online.nl met 45 euro per maand en een actie van 6 maanden voor 30 euro. Totale jaarkosten: 430 euro per jaar

Voor een jaar ben ik dus goedkoper uit in beide gevallen, maar ga na dat jaar wel 2-3 euro meer betalen dan dat ik momenteel betaal. Echter je moet ook nog eens goed moet opletten hoe hun netwerkstructuur in elkaar zit (ik haat traag internet in piekuren bijv). Het moet het gewoon doen! Er is zit dus meer achter die prijs.

De techniek erachter
Voor koper zijn we allemaal afhankelijk van KPN als eigenaar van het koper netwerk, echter zitten er wat variaties hierop wie nu waar verantwoordelijk voor is, en waar dan ook het prijsverschil vandaan komt.

Budget bijv koopt het volledige KPN product in, van jouw modem tot het moment dat je verkeer het internet op gaat maak je gebruik van de KPN ISP en zijn servers/backbone. Dat zit dus wel goed qua stabiliteit en routeringsregels, maar verklaard ook de hogere prijs.

Echter Online.nl maakt gebruik van zijn eigen backbone. Niets slechts aan maar dan ben je wel overgeleverd aan hoeveel capaciteit zij hebben op hun eigen netwerk om het internet verkeer af te leveren en ook hoe groot die ze hebben ingekocht naar het internet, alsmede welke route ze nemen. Hierbij neemt online.nl het verkeer over bij de 4 grote POP locaties van KPN. KPN levert dus vanaf de modem tot aan de POP locatie de diensten waarna online.nl het daarna overneemt. Hierbij geldt ook nog eens dat online.nl geen eigen glasvezel kabels hebben en zij deze dus moeten inkopen bij derde partijen. 

Tele2 heeft ook zijn eigen backbone, evenals een eigen glasvezel netwerk waar het zijn verkeer over routeert. Daarnaast halen ze het internet verkeer bij KPN niet van de 4 grote POP locaties, maar van de regionale locaties (iets van 160+ locaties) vandaan. Het verkeer komt dus eerder bij Tele2 terecht. Hierdoor betaald Tele2 “lagere” kosten dan het pas te krijgen als het aankomt bij de grote POP locaties.

Een behoorlijk technisch verhaal allemaal, maar je ziet het verschil in deze ontsluitingsmethodes terug in de zogenaamde ping naar de servers op het internet. KPN levert hier prima prestraties, maar online.nl presteert hier veel slechter. Je internet ervaring is hierdoor ook slechter (ook al ben je daar afhankelijk van natuurlijk veel meer factoren. 

Is het mij het waard om te switchen?
Dat is de vraag die ik mijzelf moet stellen. Alles werkt naar behoren thuis en als ik switch van internet aanbieder zal ik toch weer het 1 en ander moeten gaan instellen (eigen netwerk specifiek geconfigureerd) waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Sowieso zou ik nooit voor een partij als Online.nl gaan gezien die lage prijs ergens vandaan moet komen en dat is in hun geval niet alleen op de helpdesk ;-). 
Ik blijf dus lekker zitten waar ik zit en zal Tele2 eens bellen 1 dezer dagen om te kijken of ze mij toch nog een aanbod kunnen doen zonder dat ik hoef te migreren naar t-mobile. Want dan komt bovenstaande verhaal wederom naar boven waar ze een soortgelijke oplossing hebben als Online.nl.... Zolang ze nog niet gebruik maken van Tele2 hun netwerk ga ik er dus simpelweg op achteruit.

Reacties

Anoniem zei…
Hoi, Korte vraag, waarom wil je minimaal 100Mb downloadsnelheid hebben? Zelf ben ik overgestapt van 200Mb (Ziggo) internet naar 50Mb (Ziggo). Voor twee personen snel genoeg inclusief een streamende TV-signaal.
50 Mbit is net even te traag hier gebleken. Ik download nogal wat (usenet) en ook als ik even snel een game wil spelen op de PS4 moet het wel een beetje snel binnen kunnen komen (updates zijn tegenwoordig GB’s groot). Daarnaast is het met het werk ook fijn dat het gewoon rapido werkt.
Het is een luxe, maar 1 die mij tijd scheelt ;)
Uitklokken zei…
Ben wel benieuwd waarom je een vaste lijn nodig hebt voor je schoonouders?
Ze hebben een onbeperkt bellen naar vaste nummers abbo bij hun provider en kunnen dus “gratis” bellen naar onze vaste lijn. Ik heb al meerdere malen geprobeerd duidelijk te maken dat dit eigenlijk best “duur” is in vergelijking met hun mobiel te bellen. Maar ze vinden het zo lekker bellen met de vaste lijn (lees het grote dect toestel).
Het kostte mij welgeteld 1 euro per maand meer om ook een vast nummer te hebben dus heb het erbij gelaten in de naam der famielie liefde ;-)
Ik heb een jaar geleden de vaste lijn er - eindelijk! - uitgedaan, alleen mijn vader gebruikte dat nummer nog. Bleek dat het hem niet uitmaakte. Verder zou ik ook eens moeten oriënteren op de kosten van andere aanbieders maar eerlijk gezegd vind ik het zo'n gedoe. Net als overstappen op een andere energieleverancier. Aan de ene kant een luxeprobleem omdat ik niet om een paar tientjes korting verlegen zit, maar aan de andere kant niet passend bij iemand die pretendeert zuinig te leven! Dus toch deze zomervakantie (bij gebrek aan zomervakantiereis) op mijn to do list: check energie / internet / verzekeringen!! Misschien dat ik er dan meteen een paar blogjes over schrijf, heb ik daar ook weer leuke onderwerpen voor!
Lot zei…
Ik heb van Online alleen internet en we wonen aan het einde van een draadje en meestal is het onder de 10 dei ze wel beloven. Ney werk kaan jet niet aan hier, dsu heb ik weinig aan andere beloftes
Ja ik zou hem ook wel weg willen hoor, maar ben bang dat het nog ff duurt. En ach, voor de prijs maakt het verder weinig uit.

Sowieso inderdaad altijd raadzaam om de verzekeringen en andere bedrijven even langs te gaan qua kosten. Is bij mij ook een jaarlijks fenomeen wat door de jaren heen erg veel euro’s scheelt!
Ja, als je alleen nog ADSL geleverd kan krijgen ben je wel een beetje de sigaar. Is er ook geen Coax of Fiber bij jullie beschikbaar waar je op over kan stappen?
GeldHamster zei…
Als je geen zin hebt om zelf te onderhandelen met Tele2, zou je ook de Dyme app kunnen proberen. Op basis hiervan kan je een inschatting krijgen hoeveel geld je kunt besparen op je huidige internet + tv abonnement.

Zelf zit ik al een tijdje bij Xs4all. Ook vanwege de fijne Fritzbox die ze bieden in combinatie met mijn aangeschafte Fritzbox repeaters. Ik moet er niet aan denken om zo'n Experiabox te krijgen en opeens slecht internet te hebben. Gelukkig kun je, als je via de opzeggen service contact opneemt, besparen op het maandelijkse bedrag. Op deze manier kun je als vaste klant evenveel of soms zelfs minder betalen als dat je bij KPN zit. Het grote voordeel is dan wel de betere apparatuur. Het netwerk is gewoon hetzelfde.

Als vergelijker is die van de consumentenbond altijd mijn favoriet.
Ah dat onderhandelen vind ik nu juist wel leuk om te doen :) Nee heb je, Ja kan je krijgen :D.
Overigens heb ik mijn eigen router achter elke modem hangen. Nadeel aan de Tele2 modem is dat je hem niet in bridgemodus kan zetten, waardoor hij dus nu in dubbele NAT staat. Op zich niet erg, maar kan voorkomen worden bij fatsoenlijke firmware.
Het voordeel van mij constructie is dat je niet afhankelijk bent van de hardware van de ISP, hij hoeft immers alleen het signaal om te zetten en door te sturen naar mijn router die de rest verzorgd.

Of het dus een experia box, fritzbox of whatever box is. Maakt mij niet uit, eigen router erachter en alles werkt perfect :)

Populaire posts