Autoverzekering aangepakt

2 jaar geleden kocht ik een tweedehands auto. Eentje uit 2014 wat hem in 2018 4 jaar oud maakte. Gezien het een luxe wagen was die ik mijzelf had gegund wilde ik deze ook goed verzekeren. Na wat rondkijken kwam ik erop uit dat het slim was deze allrisk te verzekeren, zeker tot op het moment dat deze 5 of 6 jaar zou worden.

Hoge verzekeringskosten
Gezien ik hiervoor nooit een verzekering op mijn eigen naam had staan, had ik ook 0 schadevrije jaren. Het voordeel is dat ik niet meer onder de “jeugdige beginnend bestuurder” categorie bevond waardoor er geen extra opslagen bij kwamen. Maar een allrisk verzekering was nog steeds duur. De goedkoopste die ik kon vinden was 98 euro per maand. Het zei zo, zei ik tegen mezelf. Dan had ik maar niet een dure wagen moeten kopen. En zo geschiedde!

Verzekeringskosten revisited
Een jaar later ging ik wederom op zoek naar de goedkoopste verzekeraar. Er was weinig veranderd, maar zeker gezien het aantal kilometers dat ik per jaar rij (>40000km) vond ik het een fijne gedachte om goed verzekerd te zijn. Er was een schadevrij jaar bijgekomen en daarmee ging de premie naar 94 euro.

Weer een jaar voorbij
Maar dit jaar naderde we de 6 jaar van de wagen, en vond ik het toch eens tijd om van allrisk naar beperkt casco te gaan kijken. Wederom kwam mijn huidige verzekeraar er als beste en goedkoopste uit. Maar waar ik mij toch over verbaasde is het verschil in maandelijks bedrag! In plaats van 94 euro kon ik beperkt casco voor 54 euro verzekeren. En dat is nog exclusief het 2de schadevrije jaar, dan zou het verschil nog steeds hetzelfde zijn 90 om 50 euro. 
De prijs en het feit dat ik al weet dat ik waarschijnlijk het hele jaar niet meer naar kantoor hoef heeft mij absoluut laten besluiten om allrisk om te zetten naar beperkt casco. 

Wellicht is de omzetting iets later dan andere mensen zouden doen, maar ik vond het een fijn gevoel om 2 jaar lang goed verzekerd te zijn geweest met zoveel kilometers. Nu de restwaarde van de auto verder aan het afnemen is, kan ik het mijzelf niet meer verantwoorden. Zeker niet nu ik vrij weinig kilometers aan het maken ben dit jaar. Ik heb al in 2 maanden geen liter benzine meer getanked..... Fijn voor de portemonnee, maar reden om hier de knoop voor door te hakken!

Welke vorm van autoverzekeringen hebben jullie? En hoe auto is jullie auto?

Reacties

@DutchRN zei…
Ik heb WA+ - auto uit 2004. Dit jaar eindelijk 5 jaar mijn Nederlandse rijbewijs en gaat de premie omlaag. Ik had een Amerikaans rijbewijs en de bijbehorende 26 schadevrije jaren telde niet mee....
Rientje zei…
Omdat ik weinig kilometers rijd heb ik sinds augustus vorig jaar een verzekering met een bundel van 1000 km. Zijn die op dan start vanzelf de volgende bundel. De auto is van 2015 en de verzekering is nog steeds all risk.
Anoniem zei…
Nieuw gekochte auto in jan. 2015 en daarbij een WA+ verzekering voor afgesloten met gedachte dat als auto totalloss wordt verklaard bij eigen schuld, met spaarreserve een andere auto kan kopen. 12000-20000 kilometers per jaar. Welk autoverzekeraar is volgens jouw de goedkoopste? Heb je hierbij ook op de voorwaarde gelet zoals eigen risico, gebruik orginele (nieuwe?) onderdelen, vrije keuze schade bedrijf, gratis inzittende verzekering?
Ai, dat helpt niet mee nee
Ja ik heb vaker van die verzekeringen gehoord maar die werken inderdaad het beste met lage kilometers.
Ik kwam uit op Allianz direct. Geen eigen risico, gratis vervangend vervoer en prima verdere voorwaarden. Ik heb bewust gekozen voor geen vrije keuze schadebedrijf gezien dat geen meerwaarde voor mij heeft.
Anoniem zei…
Allianz is inderdaad goedkoop maar zo zijn er meer verzekeraars met dezelfde premie. Is een vrijwillige hogere eigen risico mogelijk bij autoverzekeringen, inruil voor nog lagere premie?

Belangrijk bij ingaan van de verzekering is indeling/toewijzing van de bonus/malus trede. Zelf bij onderhandeling in een hogere BM-trede kunnen komen dan op aantal schadevrije jaren gebaseerd. Vergelijken premie van verzekeraars via internet werkt dan niet.

Ging van leaseauto naar privé auto en had geen opbouw van schade vrije jaren. Alleen een verklaring van de leasemaatschappij van het aantal leasejaren.
Hogere eigen risico kan alleen bij een allrisk verzekering bij hun.

Ik geloof dat de schadevrije jaren per ingangsdatum van de verzekering elk jaar worden verhoogd.

Dat laatste had ik ook maar tussen het contract en deze auto zaten weer wat jaren waardoor ik geen recht er meer op had. Dat schijnt max 2 jaar te zijn ook al krijg je een mooi papertje van de leasemaatschappij
Hoi Luxe of Zuinig, ik heb een verzekering bij Budelz (Nationale Nederlanden) en betaal per kilometer. Ik heb hier een blogje over geschreven, ik stuur de link even mee. Ik rijd ook heel weinig en betaal per 1000 km. Ik ben hier in februari mee begonnen, kan er nog niet veel over zeggen verder maar ik heb nog geen negatieve ervaringen. https://www.stellaiszuinig.com/2020/02/
Ellen1979 zei…
Wij hebben de autoverzekering bij de rest van de verzekeringen in een bundel en daardoor korting op korting. De schadevrije jaren zijn van mijn man en mij omdat we beiden als bestuurder staan genoteerd (zo'n 20 jaar terug geregeld). We hebben lang geleden gewisseld van naam, vanwege bundel en wat aanpassingen, en dat was geen enkel probleem. En later van verzekering wisselen ook geen probleem. We regelen dit steeds via onze verzekeringsagent. Dit is grappig genoeg nog steeds goedkoper dan via internet (want dat controleer ik steeds) en bevalt ons goed omdat ze goed meedenken, bijvoorbeeld met de schadevrije jaren.
Mooi dat dit soort initiatieven ook bestaan!
Ja daar heb je dan geluk mee, een verzekeringsagent bij ons is altijd duurder geweest dan zelf rondshoppen. Vasthouden die persoon!

Populaire posts