Waar kunnen wij op elektra besparen in deze corona tijd

 Sinds we aan het thuiswerken zijn is ons stroomgebruik, logischerwijs, ook omhoog gegaan, zoals ook in Q3 2020 - Energieverbruik terug te lezen is. Ik heb vorig jaar uitgezocht welke apparaten voor het meeste sluimerverbruik zorgde in ons huishouden. Maar nu we toch nog wel een tijdje thuis gaan zitten is het slim om dit topic eens te gaan revisiten, of er nog besparingen mogelijk zijn die eerder niet nuttig bleken.

Sluimerverbruik

Te beginnen met het sluimerverbruik. In 2019 kwam ik erachter dat wij nog 3 grote sluipverbruikers hadden in huis:

1. Sonos
2. Router
3. Modem


Specifiek voor de sonos apparaten heb ik toentertijd gezien we toch vrijwel de hele dag weg waren, en in de nacht het niet nodig was om ze aan te laten, ervoor gekozen ze achter een schakelaar te zetten. Hiermee reduceerde we ons sluimerverbruik naar 37 Watt, waar 12,5 Watt door de router kwam, en 9 Watt van de modem. Die laatste twee apparaten accepteerde wij gezien er ook scriptjes draaide op mijn Raspberry Pi die zaken naar het internet sturen, en het voor de modem ook wel handig is voor de vaste telefoon om verbinding te hebben in het geval van een noodgeval.

Echter we zijn wat luier geworden. Ik doe niet elke avond meer mijn rondje door onze woonkamer om alles uit te zetten, want ik gebruik ze toch weer de volgende dag. Inmiddels staat de sonos niet met 3 apparaten meer aan door de weeks, nee ze staan allemaal aan! En dat betekent 7 apparaten die stroom gebruiken in de nacht. De laatste staat in de slaapkamer en is wel netjes achter een tijdschakelaar. Maar dat betekent dan ook dat ons sluimerverbruik omhoog is geschoten sinds maart 2020. Zie hieronder ook een screenshot naar ons gemiddelde verbruik over de afgelopen 5 min in de nacht.


Sluimerverbruik 2020

Dat is inmiddels van 37 Watt omhoog gekropen naar 65/66/67 Watt..... We gebruiken standaard meer dan in juni 2019 toen we slechts 50 Watt sluimerverbruik hadden en we wisten te verminderen naar 37 Watt..... Een slechte ontwikkeling want dit kost toch al gauw 58 euro aan extra elektra en 254 kWh per jaar..... En dat voor een stukje comfort dat ik minder hoef te bukken.... 
Nu is het niet helemaal een eerlijke vergelijking, want we maken er ook veel meer gebruik van, een volledige 24 uur besparing is dan ook niet mogelijk, maar tegen de 8 - 12 uur besparing moet mogelijk zijn, waardoor we het nog steeds over 24 euro en 125 kWh hebben.

Algemeen meer verbruik

Niet alles is toe te schrijven aan het sluimerverbruik. We zijn ook simpelweg meer thuis, gebruiken nu ook hele dagen laptops en beeldschermen die voorheen altijd en alleen gebruikt werden op het werk. Hetzelfde geldt voor het koffiezet apparaat en de verlichting, evenals de af en toe wat luxere lunch die via het fornuis (inductie), oven, magnetron of waterkoker geprepareerd dient te worden. Wat ook weer extra afwas veroorzaakt. De vaatwasser staat dan ook veel vaker hier aan van 1x in de 3 dagen naar 1x in de 2 dagen.

Allemaal extra stroom verbruik die onvermijdelijk is. Daarnaast hebben we natuurlijk ook sinds maart gezinsuitbreiding gekregen, wat de nodige extra wasjes heeft veroorzaakt. Verwaarloosbaar op het geheel ben ik bang, maar toch een extra component wat een verhoging van het verbruik heeft veroorzaakt.

Overall zijn we van ongeveer 4,5 kWh per dag (gemeten over eerdere jaren) naar gemiddeld 6,4 kWh gegaan. 1,9 kWh meer per dag. Dat is een stijging van 42,2%. 0,6 kWh per dag hiervan is slechts toe te schrijven aan het sluimerverbruik, de rest is allemaal veroorzaakt doordat we meer thuis zijn en dus meer gebruiken. 

Besparen
Toch ga ik weer wat strikter zijn in het gebruik van de stekker(dozen). Ja het is wat meer werk, maar het levert ook een besparing op, en scheelt onnodig stroomverbruik. Helaas is het niet de investering waard om tijdsklokken erop te gooien en zijn de slimme tijdsklokken helaas nog duurder en dus geen optie, anders had ik daarvoor gegaan. Met een druk op de knop alles aan, en met een druk op de knop alles uit. Het wordt ouderwets stekkers trekken :)

Er is echter wel een besparing die nu wel lucratiever lijkt te zijn ten op zichtte van eerder toen we er nooit waren, en dat zijn de niet dimbare GU10 halogeen lampjes op zolder. Éen van de kamers is omgetoverd in een werkkamer en nu de dagen weer korter worden, staat het licht ook veel vaker aan. Zowel s’morgens als s’avonds. Met als gevolg dat de terugverdientijd van ledlampjes (waarvan de kleur niet zoveel uitmaakt) lucratiever wordt. 
In de calculator die ik hiervoor gebruik is de terugverdientijd gestegen van 13 jaar (5-10 min per dag max aan) naar 0,2 jaar (4 uur per dag aan). En dat is natuurlijk wel een positief iets. En als we dan toch bezig zijn, is het ook slim om maar de WC te voorzien van een ledlamp, daar zijn we immers nu ook vaker te vinden.

Wat nog niet aangepast gaat worden is de keuken halogeen, en wc halogeen. Daar heb ik dimbare leds voor nodig, maar wil ik een specifieke kleurmengelmoes en is de terugverdientijd (bij een optimistische schatting van 1 uur per dag, waar je inclusief zomer denk ik echt niet aan komt) al op een terugverdientijd van 6,7 jaar. Tegen die tijd denk ik dat de halogeen lampjes wel de geest hebben gegeven en vervang ik ze alsnog voor leds.

Veel meer besparingen op elektra zie ik niet, tenzij we gaan beknibbelen om het beknibbelen en dat is niet het uitgangspunt. Ik wil graag energie verspilling voorkomen, wat ook weer doorwerkt in de portemonnee, maar het feit dat we nu eenmaal thuis zijn zorgt er nu eenmaal voor dat we meer elektra verbruiken. Logisch en herkenbaar, anders gebruikte je ook de stroom, maar was de rekening voor je werkgever ;-)

Zijn jullie meer elektra gaan gebruiken, en zien jullie daar nog extra besparingen die mogelijk zijn?


Reacties

Geld Coach zei…
Jij houdt het heel gedetailleerd bij! Zo ver ga ik niet. Wel trek ik altijd de stekkers uit het stopcontact van dat wat op het aanrecht staat. Dat zijn de waterkoker en koffiezetapparaat. Ook het snoer van de laptop gaat weer uit het stopcontact zodra de laptop weer goed genoeg is opgeladen. Telefoons laden we in de nacht op en in de ochtend de oplader uit het stopcontact.

Hoe kan jij zo gedetailleerd het verbruik uitlezen?
Ik heb een raspberry pi hangen aan mijn slimme meter en die houdt dit exact bij. Daarnaast heb ik een output naar PVoutput gedaan om per 5 min het gemiddelde te sturen van het verbruik wat je hierboven ziet. Echter op detail niveau kan ik per 10 seconde zien wat het verbruik is per fase omdat de slimme meter dat uitspuugt via P1 telegram.

Verder heb ik in het verleden de apparaten gemeten met een verbruiksmeter om het nog specifieker te meten wat het verbruik is.
Anoniem zei…
Ik heb een aantal apparaten(tv, pc, radio,router) achter een klik-aan-klik-uit-schakelaar zitten. Dan hoef ik niet te bukken :) Ooit een gekregen, maar ik zou hem nu ook wel kopen,wel in een aanbieding natuurlijk. Dus, als je nog een verjaarskado zoekt, kan ik je dit aanraden.
Geld Coach zei…
Ik wist niet eens dat zoiets mogelijk was. En zo te lezen brengt het jou veel om dit op deze manier bij te houden. De investering heb je er al uit?
De raspberry pi heeft mij 30 euro gekost enkele jaren terug :) De scriptjes heb ik via een opensource tooltje exposed naar pvoutput. Zelf heb ik een scriptje gemaakt om deze naar google sheets te sturen zodat dit automatisch update elke dag voor de dagelijkse standen. Door dit inzicht heb ik zeker dit bedrag inmiddels terug verdiend ja.
Ahah, ja die klik aan klik uit heb ik vroeger ook gehad, maar je moet wel mazzel hebben met je verbinding. Het is een fire en forget call over the air die niet altijd aankomt. (Wat mij frustreerde)
Tenzij je de zigbee variant hebt, die ook duurder is, die wel 2 weg verkeer aankan (verzoek, antwoord) inclusief retry als deze faalt.
Geldsnor zei…
Ik heb ooit een aantal schakelaars gekocht met afstandsbediening. Deze maken een mooie klik, zodat je zeker weet dat het werkt. Op 1 hiervan zit de televisie, surround-systeem, decoder en een lamp. De TV staat nooit aan zonder de lamp, dus eenvoudige check.

Verder is ons energieverbruik niet echt gestegen door meer thuis te zijn, gedaald zelfs zou ik zeggen: ik hang veel meer was buiten te drogen, simpelweg omdat ik veel meer tijd heb.
En ik ben sinds 1 oktober gaan stoken met de airco. Dat kost wel elektriciteit, maar bespaard op gas.
Véruit de grootste verbruiker bij ons zijn de elektrische auto's. De 1 kan opladen met 15kw vermogen, de ander slechts met 4kw. Meestal laat ik max. 8kw toe en probeer ik het te matchen met de opbrengst van de zonnepanelen. Indien niet mogelijk, dan laad ik 's nachts. En daarmee wordt sluipverbruik moeilijk te meten.

1 ding die me net te binnen schiet: de mechanische ventilatie van de badkamer staat altijd aan. Soms gaat ie een standje harder, maar er is altijd een minimum debiet. Als we op vakantie zijn is deze dan ook uit (evenals de router & wifi-versterkers).
Dat zijn waarschijnlijk ook de klik aan klik uit schakelaars. Die werkte bij mij helaas niet zo goed (jaren geleden) en heb ze dan ook weggedaan (vaker niet aan of uit dan wel). Het zijn tijdsschakelaars en gewone stekkerdozen die hier geliefd zijn, al wil ik al jaren moderniseren naar zigbee units.... Maar ja, de prijs houdt mij tegen. Veel te duur, maar wel mooi spul.

Erg knap verder van je om je verbruik te verlagen, ik geniet van onze droger moet ik zeggen en buiten drogen is alleen een zomeraangelegenheid. Dat is een luxe die wij onszelf gunnen.

Populaire posts