Sluimerverbruik uitgezocht *Update*

*Update*
Inmiddels daad bij woord gevoegd en vanmorgen zag ik op mijn scripts dat de hele Sonos en TV uitzetten mij terug bracht tot 37W idle verbruik! Scheelt mij toch weer rond de 25 euro per jaar en ongeveer 110KwH!
Dan mag ik nu toch wel zeggen dat ik alles bereikt heb, tenzij ik ook comfort zaken ga uitzetten... Maar daar ben ik nog niet klaar voor!

*/einde Update*

Zoals gemeld een paar blogs terug zou ik nog terugkomen op hoeveel sluimerverbruik er in mijn huis plaatsvond. Ik heb hierom eerst een rondje in huis gedaan om te kijken wat er precies allemaal aanstaat. Hier heb ik vervolgens gemeten hoeveel stroom de apparaten verbruiken en warempel het kwam overeen met de 50 Watt sluimerverbruik die vorige keer was gemeld :) Altijd fijn om het bevestigend te zien. Laten we beginnen met het lijstje.


Kijkend naar het lijstje kwam ik echter wel al snel erachter dat er erg weinig te halen valt qua verbeteringen, want een hoop van deze items zijn een “comfort” object die ik niet graag kwijt wil. De top 3 aan sluimerverbruik zijn:

1. Sonos
2. Router
3. Modem

Item 1: Sonos
Hierbij geldt dat ik voor item 1 we in huis 8 sonos apparaten heb. Hiervan staan er 3 permanent aan. Dat is al een behoorlijke besparing. Hiervan zou er 1 ook nog uitkunnen door hem op een andere schakelaar te zetten wat 3,8 W zal schelen. Dit is wellicht een optie.
Een andere optie die ik kan uitvoeren is om ook meteen de “wekker” sonos achter een tijdschakelaar te zetten inclusief de TV. Dit levert een extra besparing op van 5,7 W.  In totaal dus alweer 9,5W minder.
Dit is dus zeker iets wat ik kan gaan uitzoeken want deze apparaten hoeven niet 24/7 aan te staan. De vervolg stap is dan om te kijken of de Master sonos ook nog achter een tijdschakelaar kan. De vraag is of dit dan ook goed werkt, maar dat moet ik even uitzoeken :) Keep you posted!

Item 2 en 3: Router en modem
Hier kan ik kort en krachtig over zijn, deze staan 24/7 aan en dat ga ik ook niet veranderen. De oplettende lezer (en IT minded persoon) heeft ook een Raspberry Pi gezien in het lijstje waar ik wat scriptjes op heb draaien die ook informatie naar het internet stuurt (24/7). Daarnaast valt dit echt in het brokje comfort, want als ik s’nachts wakker wordt (en ja dat heb ik wel eens) wil ik gewoon zonder problemen het internet op.

De overige items
De andere apparaten zijn allemaal gebruikt objecten die 24/7 aanstaan met een reden. Netatmo bijv voor klimaatbeheersing, Y-cam voor camerabeveiliging, vaste telefoons ook voor veiligheid. De wekker kan ik nog wel eens naar kijken, maar is iets wat vriendinlief erg fijn vind om naast bed te hebben. En de rest is dusdanig weinig dat het niet het waard is om daar tijd aan te spenderen.

Conclusie
Ook al was is skeptisch dat ik nog iets kon vinden ben ik toch weer verbaasd erover dat ik toch wat weet te vinden! Bij elkaar toch alweer gauw 20 euro per jaar wat er bespaard kan worden, wellicht nog ietsjes meer.
Is het bij jullie ook gelukt met extra bezuinigen?

Reacties

Anoniem zei…
Ik zag bij een bejaardenappartement een knop bij de voordeur waar je alle niet noodzakelijke zaken mee uitzet als je het huis verlaat, en weer aanzet als je binnenkomt. Geen sluimerverbruik als je weg bent dus. Natuurlijk staan cv, koelkast en de nodige apparaten dan nog wel aan. Zoiets kan je ook zelf in elkaar knutselen.
PetraH zei…
Leuk om te lezen. Nu weet ik dan ook dat wij waarschijnlijk ook een router en modem hebben die samen misschien 40-50 euro per jaar aan electriciteit kosten (en dan maken we dezelfde bewuste keuze als jij om ze aan te laten staan), en dat we ons verder over onze CV-ketel en TV niet zo'n zorgen hoeven te maken voor de kosten van het sluipverbruik. Dank voor het uitzoeken!
Ja die heb ik ook wel eens gezien, maar de kosten om dit te regelen gaan denk ik tegen de opbrengsten in, waardoor het een hebbedingetje wordt. Daarnaast zit ik nog steeds met mijn Raspberry pi scriptjes die ik het internet op slinger en 24/7 doorgaan. De overige zaken zijn dusdanig laag in verbruik dat ik het niet waard vind om het aan te passen.
Ja een modem/router neemt behoorlijk wat in. Hierbij moet ik wel zeggen dat onze router een “luxer” model is en 3 Wifi netwerken uitzend. Hierdoor is het stroomverbruik hoger dan normaal. Een standaard huis/tuin/keuken geval is ongeveer 9W. Zonder wifi is dit rond de 5W.

De modem van een provider kan ook nog behoorlijk schelen. Sommige verbruiken slechts 6W en sommige veel meer. De beruchtte Horizon box van UPC/Ziggo was in modem functie in de begindagen zelfs 60W!!!
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

Populaire posts