Missie “ontspullen” - weer een stap voorwaarts gezet
In juni van 2021startte we in huize Luxe of Zuinig met een nieuwe missie. Namelijk de missie “ontspullen”. Hier is vrij snel opvolging aan gegeven door de zolder aan te pakken in augustus. Maar zoals zovelen weten, dit een reis van de lange adem. En daarom vandaag nogmaals, een stap voorwaarts.
Wederom de zolder
Zoals ik ook al eens eerder heb gezegd is bij ons de zolder een verzamelbak van alle zooi die we niet meer in onze woonkamer en op de eerste verdieping willen hebben. De zolder bestaat uit twee ruime kamers en een stookhok. Die laatste is naast een stookhok ook onze gereedschapskamer inclusief wat andere niet vaak gebruikte items staan daar. Deze heb ik van de zomer nog opgeruimd en hier is niet veel veranderd in de tussentijd.
Maar de andere twee kamers….. Het is kerst geweest, en alles zit achter de dakschotten. Om daar te komen was wat verplaatsing nodig. Maar nog erger, alles is nu ook weer terug en daarmee is het alleen maar erger geworden. Dat hield in dat bepaalde spullen verplaatst zijn naar de andere kamer op zolder. Laat dat nou net de kamer zijn wat ook sinds corona fungeert als kantoor……
Je kan begrijpen dat dit niet echt “ideaal” is om in te werken. Zelf wordt ik er onrustig van. Maar ik ben niet de hoofdgebruiker van het kantoor, dat is mijn vrouw. En die had hetzelfde als wat ik had. Rommer om je heen zorgt voor rommel in je hoofd. Niet goed dus. Maar door een persoonlijke tegenslag was het niet het moment om hier tijd voor te maken.
Fase één en een half
De vorige keer hebben we echt behoorlijk wat stappen gezet om orde op zaken te stellen. Een hoop spullen zijn netjes verkocht via marktplaats, en sommige dingen staan er nog steeds op. Maar nu was het tijd om die fase echt goed af te ronden en het kantoor op orde te krijgen.
Mappen, kleding, schoenen alles werd door de handen gehaald en hoewel ik het niet had verwacht hebben we weer een hoop spullen die we kunnen verkopen. Deze keer geen elektronica maar kleding en schoenen.
Bovendien kwamen we nog mappen tegen met rekeningafschriften uit 2010. Tja….. Geen idee waarom we die nog hebben. Zo kwam je het ene na het andere tegen waarvan we nu dachten, waarom hebben we dat ooit bewaard?
De verzameling oud papier, grof vuil, plastic was weer ongelooflijk en had ik dan ook zeker niet verwacht dat we zoveel nog konden vinden dat weg kon. Maar goed, ik durf te wedden dat we bij de volgende fase nog veel meer gaan vinden.
In ieder geval hebben we meteen de gelegenheid gebruikt om het kantoor “echt” een kantoor te laten lijken. Er zijn kasten verplaatst en alles wat gerelateerd was aan het kantoor is nu netjes in de juiste kamer gebracht. Hiermee is er een kamer ontstaan die er nu ook uitziet als kantoor en houden we één kamer over die nog in “chaos” status is.
Maar we zijn er nog lang niet, want naast het opruimen van zaken en wat orde op zaken stellen hebben we nog niet de tijd gehad om echt goed in de kast te kijken. De mappen verdienen namelijk ook wel weer een opruimbeurt (alle papieren ouder dan zeven jaar mogen weg) en we zien nog een aantal dingen die we kunnen verkopen (schilderijen die hier nog steeds staan en nooit meer opgehangen worden). Met andere woorden er is nog genoeg werk, maar ik kan je vertellen dat het nu echt aanvoelt als een kantoor. Maar fase één en een half gaan we snel afronden waarna we de kamer als “af” kunnen zien.
Fase twee
Dan door naar fase twee. Ook wel de tweede kamer op zolder genaamd. Dit is door fase één en een half veranderd in een oorlogszone. Er ligt kinderkleding, speelgoed, boekenkasten vol boeken, een twee persoonsbed, kerstspullen, werkspullen die niet meer nodig zijn, verkregen spullen, nou goed, you get the picture. Alles ligt overal en dient helemaal opnieuw ingedeeld te worden.
Te beginnen met de boeken en de boekenkasten. Deze gaan uit die kamer en naar de gang. We hebben een overloop tussen de kamers en dat is niet gebruikte ruimte waar precies deze twee boekenkasten kunnen staan. Dat scheelt al weer een hoop. maar voordat we dat willen doen dienen we door de boekenkast heen te gaan en eens te kijken welke boeken nog “handig” zijn om te bewaren. Er zijn ook nog allemaal studieboeken terug te vinden die we na al die jaren denk ik wel weg kunnen doen. En daarna is het zaak om het tweepersoons bed weer eens vrij te maken. Want al die tijd heeft niemand hierdoor kunnen overnachten. Niet dat dit mocht door corona, maar toch. Het is fijn om een bed bij de hand te hebben indien dit nodig is en dat was simpelweg niet mogelijk.
Maar nu eerst…
Fase twee zijn we nog niet, eerst moet fase één en een half afgerond worden. De planning is om dit in januari nog voor elkaar te hebben. De kamer waar we het meeste zijn dient net als op de eerste en beneden in de woonkamer een rustmoment zijn waardoor we goed kunnen werken.
Dat introduceert wel weer een nieuw probleem. Namelijk Luxe of Zuinig zijn gadget liefde…… Maar daarover een andere blogpost ;-)
Reacties