Best gelezen blogposts van maart 2021

Maart zit er ook alweer op en dat betekent weer een flashback naar de best gelezen artikelen in februari. Ik vond het zelf wel leuk om vanaf januari 2020 elke maand een opsomming te maken welke posts het best gelezen worden. Deze maand geen grote verassingen ;-).

Best gelezen blogposts van maart 2021

Veel leesplezier!

1. AH koopzegels inleveren.... nog best lastig..
AH heeft e-koopzegels geïntroduceerd, iets waar wij ook aan meedoen, maar hoe lever je die dingen in? Ik nam contact op met AH. Net als vorige maand op plaats 1 als best gelezen artikel met dank aan google.

2. Financieel onafhankelijk: verwachtingen vs realiteit

Soms krijg ik wel eens de vraag of het niet moeilijk is om richting FO te bewegen, of dat ze te laat zijn om überhaupt erover na te denken. Steevast is mijn antwoord dat het eindresultaat voor elk persoon anders gezien moet worden. Simpelweg omdat FO niet het doel op zich moet zijn maar een mindset om rust te krijgen op financieel vlak, wat zich hopelijk ook vertaald naar rust op andere vlakken. Want FO is inderdaad niet vanzelf sprekend, laat staan of je ook maar ooit in de buurt ervan kan komen, maar iedereen kan beginnen die kant op te bewegen om zo meer financiële zekerheid op te kunnen bouwen en dat is precies wat voor mij ook FO is. Rust, zekerheid, en vooral bij jezelf kunnen blijven.

3. Eigen woning van box 1 naar box 3? 

Al jaren gonst het van de geruchten en wilde plannen om de hypotheekrente aftrek af te schaffen. Beetje bij beetje en met elk opvolgend kabinet wordt er langzaamaan getoornd aan dit “heilige huisje” en wordt het steeds minder lucratief om een eigen woning te bezitten. Echter met de huidige huizen tekort, het feit dat steeds minder mensen gaan samenwonen en lage rente exploderen de huizenprijzen met als gevolg dat vele beleggers en vastgoed magnaten de huizen opkopen om hun geld te verdubbelen. In alle partijplannen staat er wel iets over geschreven, en één van veel genoemde opties is om het huis te verplaatsen van box 1 naar box 3. Hoe gaat dit in zijn werk?

4. Belastingaangifte, hoeveel krijgen wij terug?

Het is weer 1 maart geweest en dat betekent tijd voor de belastingaangifte! Luxe of Zuinig had er weer zin in, want net als vorig jaar hebben we dit jaar wederom gegarandeerd een teruggave.

5. Op hoeveel pensioen heb ik nu al recht?

Stel, ik stop per vandaag met werken en je zou per vandaag recht hebben op dat bedrag. Hoeveel euro per maand heb ik dan nu recht op? En stel als ik dat laat staan, op hoeveel euro heb ik recht als ik 69 jaar en 3 maanden ben. Ik zocht het uit. (Er vanuitgaande dat ik dan het geld krijg natuurlijk, en alle regelingen nog bestaan) 

6. Wat zijn mijn plannen met Luxe of Zuinig blog in 2021?

Ik lees heel veel blogs, reageer ook nog eens af toe, en ondertussen blog ik zelf ook nog en schijn ik ook nog tijd te moeten vinden om te werken, familietijd te hebben evenals andere zaken die op ons pad komen. Van opleidingen tot hobbies of simpelweg lekker luieren in de vorm van boeken lezen, tv kijken. Iedereen kent het wel. Tijd is schaars en je wilt zoveel..... Het is één van de redenen waarom ik graag FIRE wil worden. Nog steeds tijd tekort komen maar wel doordat je alleen maar met dingen bezig bent waar je zelf de keuze in hebt gemaakt, en niet 8+ uur per dag kwijt te zijn aan je dayjob. Ik schreef er ook al over in december toen ik lekker een tijd ertussenuit ging met dit blog. Maar hoe past Luxe of Zuinig blog hierin?

7. Een auto bezitten, nu en later?

Luxe of Zuinig speculeert er vaak op los en vaak poppen er zomaar ideeën op in zijn hoofd die hij moet uitwerken. Zo kwam opeens het topic “auto in post-FO tijd” op..... Want de auto is een behoorlijke kostenpost.

8. Kabinet formaties en FO plannen

De verkiezingen zijn weer voorbij en de formatie gesprekken gaan weer van start. Zoals ik al eerder blogde staat er een hoop in de partijprogramma’s waarvan mijn FO hart nou niet bepaald harder van gaat kloppen. Sterker nog, het lijkt erop dat er genoeg gaat veranderen op het vlak van belastingen en vermogensbelasting de komende jaren. Maar waar moeten we rekening mee houden?

9. Verkiezingen 2021 - meer belasting op vermogen

De verkiezingen staan om de hoek en dat betekent dat er weer erg mooie partij programma's in elkaar gedraaid zijn. Zoals altijd weten we in Nederland dat het bij veel beloftes blijft met weinig uitvoering door ons poldermodel en coalities waar simpelweg water bij de wijn gedaan moet worden om andere zaken voor elkaar te krijgen. Zelf heb ik nog nooit achteraf gekeken hoe goed een partij programma was van een regerende partij en wat ze hebben uitgevoerd. Ergens heb ik echter het vermoeden dat na de verkiezingen er een poging tot uitvoeren is, gevolgd door de resterende periode van stofhappen in de kast. Er zullen vast mensen zijn die het hebben uitgezocht hoe het precies zit.

10. AH digitale e-koopzegels - boekje ingeleverd!

Enige tijd geleden waren wij gezwicht voor de koopzegels van AH, het werd je zo gemakkelijk gemaakt dat ook wij (die vrijwel uitsluitend bij AH shopt) er niet meer omheen konden. Maar hoe zat het met het inleveren van de koopzegels? Ik ging op onderzoek uit en nam contact op met de klantenservice omdat het nog niet zo duidelijk was op dat moment.


Reacties

Populaire posts